Det är inte så svårt.
* Köp en innerslang av underdimension. Det ska va en storlek som sitter rejält hårt när du kränger den på fälgen.
* Klipp runt så du får ett band som täcker ekrarna. Täta på var sida med silikon.
* När silikonet genomhärdat kan du lägga på däcket som normalt, men var noga med att inte rubba tätbandet.
Har även sätt folk lägga flera lager av silvertejp över nipplarna till ekrarna...
Mycket lättare att byta däck.Varför slanglöst egentligen? Vad vinner man på de?
What if I use a tubeless tire with a tube in it?
It's not that simple. The bead seat designs on the wheels are typically designed differently for tube and tubeless tires. Use a different kind of tire and the beads may or may not lock, especially if the air pressure is low. The other big stinker here is that the speed rating is null and void because the extra layer of tube now allows the tire to heat to an unknown level. Bottom line: Don’t do it!
Ättikan i silikonet är inget att oroa sej för. Det krävs för härdningsprocessen men när det väl härdat är silikonet neutralt.Ytterligare en som tröttnat på pysande innerslang efter däckkrängning? Snygg hoj BTW!
Har själv funderat på detta till min, men har alltid stoppats av osäkerheten i dessa lösningar. Håller det verkligen över tid?
Angående däckval så har jag aldrig upplevt problem med att använda vilket TL-däck som helst. Jag resonerar att däcket förmodligen skiter i om det är lufttryck eller slangtryck som levereras inifrån. Har kört den både på gata och bana med vanliga Michelin Power 2 och 3 med slang i. Inga kostigheter.
Jag skulle dock gärna också slippa slangen pga mecket och den ökade massan.
Silikon är jag jäkligt skeptiskt till oavsett ändamål. Det som också poppar upp i mitt huvud är om inte vissa senare Sportclassics har stålfälg? Min 06:a har aluminium men har hört att senare har stål. Vissa silikon (ättiksbaserade?) har jäkligt dåliga relationer till olika stål/plåt-typer. Värt att ha i bakhuvudet kanske?
Färdiga tejplösningar finns ju, men dom känns oftast rätt dyra och man läser sällan folk som säger att det funkar skitbra.
Kanske överanalyserar jag hela tiden, troligen därför jag kör med innerslang fortfarande...
Silikon är jag jäkligt skeptiskt till oavsett ändamål. Det som också poppar upp i mitt huvud är om inte vissa senare Sportclassics har stålfälg? Min 06:a har aluminium men har hört att senare har stål. Vissa silikon (ättiksbaserade?) har jäkligt dåliga relationer till olika stål/plåt-typer. Värt att ha i bakhuvudet kanske?
Den verkligt viktiga skillnaden mellan att köra slanglöst eller slangat i TL verkar vara missad hittills:
Däckets arbetstemperatur!
Med innerslang skapas en inre friktion som driver upp däckets temperaturen betydligt.
Ett TT-däck är avpassat för att rulla i just sitt specifika temperaturspann - stomme och gummiblandning.
Ett TL-däck är byggt för att möta sina förutsättningar.
Det har inte alls med att göra att luften skulle få för sig att läcka igenom ett TT-däck, och ganska så lite med skillnaden i clinch mot fälgen - som isf också skiljer.
Däremot löper ett TL däck med slang stor risk att överhetta redan i vanligt töff-töff tempo, och varianten TT-däck körd utan slang å andra sidan kan man piska satan utan att någonsin komma in i optimalt temperaturområde.
Dör man direCt?
Knappast. Man tappar självklart mil på däcket, och sedan handlar det lika självklart om med vilka marginaler man kör med.
Är man medveten att man fortfarande kör på hårda, kalla däck trots vettig temperatur ute och en timme i sadeln, eller krämiga, halvsmälta svålar i cruisingtempo, så - visst.
...men det är inte rätt.
Däck for dummies - Revzilla edition:
http://www.revzilla.com/common-tread/motorcycle-tires-101-guide
Ättikan i silikonet är inget att oroa sej för. Det krävs för härdningsprocessen men när det väl härdat är silikonet neutralt.
Alla Sport 1000 har alu-fälg, GT-modellen har dock stålfälg.
Jag löste problemet genom att byta till fälgar från en 999R
Jag kan såklart inte uttala mej om det enskilda fallet, bara om ättiksyrahärdande silikon generellt.Njea...
Jobbar som glasmästare. Skar en gång ut en vindruta som någon klåpare limmat med ättikssilikon. Det var bara skit kvar av den plåtfalsen kan jag säga...
Ägaren till bilen var plåtslagare och sa några väl valda ord om "hantverket" och rajerade en bra stund och ättikssilikon och olika metalltyper. Därav min fundering. Vi använder nästan aldrig silikon, det är mer till otyg än nytta.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |