Slangning med Motard

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Jag anväder kopplingen inga problem. Du måste ändå lära dig och använda kopplingen på bakhjulet om du ska klara köra på ettan i lågfart.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Zana skrev:
Ok, Olle... Du använder i princip aldrig kopplingen när du växlar upp, öht?
Japp, precis så! Är jag ny på en hoj händer det att jag duttar på kopplingen (använder de första millimetrarna) men annars kör jag helt utan koppling. (änn en gång, endast uppåt!)

MD skrev:
va det riktat mot mig??

// MD, som e trött och fattar noll :rolleyes:

Det var mer bara att jag fyllde i ;D

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
OlleR skrev:
Japp, precis så! Är jag ny på en hoj händer det att jag duttar på kopplingen (använder de första millimetrarna) men annars kör jag helt utan koppling. (änn en gång, endast uppåt!)

Det var mer bara att jag fyllde i ;D

Oki, men vad tjänar man på att inte koppla? Tid? Sliter det inte en del på lådan, jag menar en mc-låda är ju inte synkad eller hur?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Nexor skrev:
Oki, men vad tjänar man på att inte koppla? Tid? Sliter det inte en del på lådan, jag menar en mc-låda är ju inte synkad eller hur?
Växlar du utan koppling på en syncad låda så förstör du syncringarna ;) En MC-låda har som jag förstått det drev som är skurna för det, som i en rallybil.

Man tjänar tid å koncentration, även om det går växla fort med koppling också...

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
OlleR skrev:
Växlar du utan koppling på en syncad låda så förstör du syncringarna ;) En MC-låda har som jag förstått det drev som är skurna för det, som i en rallybil.

Man tjänar tid å koncentration, även om det går växla fort med koppling också...

På bana: Är man en klenis som jag spar man även kraft oxå. Jobbigt att köra och koppla hela tiden.

På gata: Sällan man kör på ett sånt vis hela tiden att man kan växla utan koppling. Lika bra att vänja sig vid den.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Barrett skrev:
På bana: Är man en klenis som jag spar man även kraft oxå. Jobbigt att köra och koppla hela tiden.

Detta är faktiskt ett bra argument för oss som är otränade. :D Känns en del i armarna efter ett par pass på bana och kan man halvera kopplignsanvändandet sparar det även på musklerna.

Att växla utan koppling innebär dessutom att man håller båda händerna i styret ordentligt, kan vara trevligt när gasrullen vrids i botten.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
erik skrev:
Detta är faktiskt ett bra argument för oss som är otränade. :D Känns en del i armarna efter ett par pass på bana och kan man halvera kopplignsanvändandet sparar det även på musklerna.

det är en djävla skillnad faktiskt. Man mer än halverar användandet dessutom. Man kopplar ju en gång för varje växel man växlar upp. Ned växlingar gör man ju ofta flera växlar på samma gång! :tummenupp

erik skrev:
Att växla utan koppling innebär dessutom att man håller båda händerna i styret ordentligt, kan vara trevligt när gasrullen vrids i botten.

...och inte minnst om man får lite styrfladder ur en kurva eller liknande. Då är det skönt med så många fingrar som möjligt runt styret! :)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Jag använder inte mer än ett eller två fingrar å duttar bara längst ut på kopplingen när jag växlar med koppling, så jag känner inte av att det blir speciellt jobbigt, men ni har helt rätt i vad ni säger!

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
Barrett skrev:
det är en djävla skillnad faktiskt. Man mer än halverar användandet dessutom. Man kopplar ju en gång för varje växel man växlar upp. Ned växlingar gör man ju ofta flera växlar på samma gång! :tummenupp

...och inte minnst om man får lite styrfladder ur en kurva eller liknande. Då är det skönt med så många fingrar som möjligt runt styret! :)

Ska testa denna iaf för mig "nya" teknik! Vad gäller nedväxlingar så låter jag det greppa lite mellan varje växel istället för att hålla inne hela tiden. Är det bra/dåligt? Har ingen aning om varför jag gör det.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Nexor skrev:
Ska testa denna iaf för mig "nya" teknik! Vad gäller nedväxlingar så låter jag det greppa lite mellan varje växel istället för att hålla inne hela tiden. Är det bra/dåligt? Har ingen aning om varför jag gör det.
Du kan antingen göra så eller så mellangasa (vilket innebär att man kastar upp varven innan man växlar ner). Det är bra för att då påfrestar du inte dreven lika mycket.

När man kör fort så hinner man oftast inte med nån av dessa tekniker, så alltså funkar det ändå även om man tar flera växlar i stöten, men det sliter mer på lådan.

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
En mc-låda har rakt skurna drev, där av kan man växla upp utan att koppla. Tror att jag nästan aldrig anväder kopplingen när jag växlar upp. Lägg lite tryck på växelspaken, snärta till på gasen (alltså snabbt på av) samtidigt som man lägger lite mer tryck på spaken så glider växlarna i som om man trampar i smör. Den tekniken har jag använt sen 9 års ålder på allt med tvåhjul.

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Ibland använder jag inte kopplingen när jag slangar, men för det mesta
försöker jag att använda den. Inbillar mig att det blir skonsammare
mot lådan :va

Zeb_Macahan skrev:
Man behöver inte använda bakbromsen för att åka jämn hastighet, enda gången den behövs är när man är såpass högt att motorbromsen inte längre klarar av att "dra tillbaka" hojen. Nästan 12´o clock that is.

Bakbromsen börjar lätt koka om man använder den FÖR mycket..

//jaG

En annan liten fråga:
Använder ni bakbromsen hela tiden när ni slangar?
Eller är det bara när ni närmar er 12:eek:r?

Jag har läst och pratat lite med med folk och många säger att allt blir lättare med bakjhulsåkningen om man använder bakbromsen hela tiden.
Men jag har själv aldrig använt bakbromsen när jag slangat, för mig har motorbromsen klarat av jobbet med att få ner framhjulet i marken.
Men det enda som räddar en om man kommer för högt är ju trots allt bakbromsen.... :näsblod

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
MrDaniell skrev:
Ibland använder jag inte kopplingen när jag slangar, men för det mesta
försöker jag att använda den. Inbillar mig att det blir skonsammare
mot lådan :va

En annan liten fråga:
Använder ni bakbromsen hela tiden när ni slangar?
Eller är det bara när ni närmar er 12:eek:r?

Jag har läst och pratat lite med med folk och många säger att allt blir lättare med bakjhulsåkningen om man använder bakbromsen hela tiden.
Men jag har själv aldrig använt bakbromsen när jag slangat, för mig har motorbromsen klarat av jobbet med att få ner framhjulet i marken.
Men det enda som räddar en om man kommer för högt är ju trots allt bakbromsen.... :näsblod
Jag har bara foten på bromsen. Använder endast den när jag går över eller ska skrapa regplåt.

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Använder inte koppling när jag växlar på bakhjulet,man kan ju trots allt "råka" gasa lite innan man dumpar kopplingen och då kan det ju bli en fin liten volt :D

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024