liljekvist
www.mxwheel.se
Jag anväder kopplingen inga problem. Du måste ändå lära dig och använda kopplingen på bakhjulet om du ska klara köra på ettan i lågfart.
Japp, precis så! Är jag ny på en hoj händer det att jag duttar på kopplingen (använder de första millimetrarna) men annars kör jag helt utan koppling. (änn en gång, endast uppåt!)Zana skrev:Ok, Olle... Du använder i princip aldrig kopplingen när du växlar upp, öht?
MD skrev:va det riktat mot mig??
// MD, som e trött och fattar noll
OlleR skrev:Japp, precis så! Är jag ny på en hoj händer det att jag duttar på kopplingen (använder de första millimetrarna) men annars kör jag helt utan koppling. (änn en gång, endast uppåt!)
Det var mer bara att jag fyllde i ;D
Växlar du utan koppling på en syncad låda så förstör du syncringarna En MC-låda har som jag förstått det drev som är skurna för det, som i en rallybil.Nexor skrev:Oki, men vad tjänar man på att inte koppla? Tid? Sliter det inte en del på lådan, jag menar en mc-låda är ju inte synkad eller hur?
OlleR skrev:Växlar du utan koppling på en syncad låda så förstör du syncringarna En MC-låda har som jag förstått det drev som är skurna för det, som i en rallybil.
Man tjänar tid å koncentration, även om det går växla fort med koppling också...
Barrett skrev:På bana: Är man en klenis som jag spar man även kraft oxå. Jobbigt att köra och koppla hela tiden.
erik skrev:Detta är faktiskt ett bra argument för oss som är otränade. Känns en del i armarna efter ett par pass på bana och kan man halvera kopplignsanvändandet sparar det även på musklerna.
erik skrev:Att växla utan koppling innebär dessutom att man håller båda händerna i styret ordentligt, kan vara trevligt när gasrullen vrids i botten.
Barrett skrev:det är en djävla skillnad faktiskt. Man mer än halverar användandet dessutom. Man kopplar ju en gång för varje växel man växlar upp. Ned växlingar gör man ju ofta flera växlar på samma gång!
...och inte minnst om man får lite styrfladder ur en kurva eller liknande. Då är det skönt med så många fingrar som möjligt runt styret!
Du kan antingen göra så eller så mellangasa (vilket innebär att man kastar upp varven innan man växlar ner). Det är bra för att då påfrestar du inte dreven lika mycket.Nexor skrev:Ska testa denna iaf för mig "nya" teknik! Vad gäller nedväxlingar så låter jag det greppa lite mellan varje växel istället för att hålla inne hela tiden. Är det bra/dåligt? Har ingen aning om varför jag gör det.
Zeb_Macahan skrev:Man behöver inte använda bakbromsen för att åka jämn hastighet, enda gången den behövs är när man är såpass högt att motorbromsen inte längre klarar av att "dra tillbaka" hojen. Nästan 12´o clock that is.
Bakbromsen börjar lätt koka om man använder den FÖR mycket..
//jaG
Jag har bara foten på bromsen. Använder endast den när jag går över eller ska skrapa regplåt.MrDaniell skrev:Ibland använder jag inte kopplingen när jag slangar, men för det mesta
försöker jag att använda den. Inbillar mig att det blir skonsammare
mot lådan
En annan liten fråga:
Använder ni bakbromsen hela tiden när ni slangar?
Eller är det bara när ni närmar er 12r?
Jag har läst och pratat lite med med folk och många säger att allt blir lättare med bakjhulsåkningen om man använder bakbromsen hela tiden.
Men jag har själv aldrig använt bakbromsen när jag slangat, för mig har motorbromsen klarat av jobbet med att få ner framhjulet i marken.
Men det enda som räddar en om man kommer för högt är ju trots allt bakbromsen....
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |