Slicks vs Rennsport/Supercorsa

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Man kan kalla ämnet däckonomi, antingen kör man på nya dyra slicks sk lyxräjsing, gasa och släng eller så kör man budgetrejsing, mönstrade rejsingdäck ev beg, som man sedan säljer till gatåkarna.

Vad har ni andra för erfarenheter om grepp vs kostnad, det märks när däcken börjar ta slut, framförallt på min blygixxer, den kasar med framdäcket i böjarna.

Snålar man på däck så kan det kosta kåpor :gnissla
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Att du alltid ska ha fel!! :D

Nr1: Slicks är billigare i inköp än mönstrat.
Nr2: Du åker mer än dubbelt så länge på slicks med hyfsat fäste än med mönstrat.
Nr3: Du kanske kan sälja mönstrade däck som gått 20min för 1200:-/setet. Åker du mer, så blir de så gott som osäljbara. Slicks åker man runt 100-150min på innan de blir för dåliga för att träna på.
Nr4: Kör ett riktigt race någon gång, släpp sargen och kom med i spelet. Sen kan du nog behöva jobba lite med inställningarna av din hoj eller sluta snåla med bakelitdäck!! :tummenupp

...Och till sist. Varför vara så tvetydig?? Lyxracing med slicks OCH dåliga däck kostar kåpor?? Man vet ju inte vad du tror snart!! :confused:

Alla betänkligheter och svar du kan tänkas ha på detta besvaras ej, då svaren redan finn i ovanstående punkter. Läs och lyd!! :fakta


GSXR1100R skrev:
Man kan kalla ämnet däckonomi, antingen kör man på nya dyra slicks sk lyxräjsing, gasa och släng eller så kör man budgetrejsing, mönstrade rejsingdäck ev beg, som man sedan säljer till gatåkarna.

Vad har ni andra för erfarenheter om grepp vs kostnad, det märks när däcken börjar ta slut, framförallt på min blygixxer, den kasar med framdäcket i böjarna.

Snålar man på däck så kan det kosta kåpor :gnissla
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
EazyLiving skrev:
Att du alltid ska ha fel!! :D

Nr1: Slicks är billigare i inköp än mönstrat.
Nr2: Du åker mer än dubbelt så länge på slicks med hyfsat fäste än med mönstrat.
Nr3: Du kanske kan sälja mönstrade däck som gått 20min för 1200:-/setet. Åker du mer, så blir de så gott som osäljbara. Slicks åker man runt 100-150min på innan de blir för dåliga för att träna på.
Nr4: Kör ett riktigt race någon gång, släpp sargen och kom med i spelet. Sen kan du nog behöva jobba lite med inställningarna av din hoj eller sluta snåla med bakelitdäck!! :tummenupp

...Och till sist. Varför vara så tvetydig?? Lyxracing med slicks OCH dåliga däck kostar kåpor?? Man vet ju inte vad du tror snart!! :confused:

Alla betänkligheter och svar du kan tänkas ha på detta besvaras ej, då svaren redan finn i ovanstående punkter. Läs och lyd!! :fakta

Tack för svaren, du är alltid lika ödmjuk & informativ trots att du kan allt.

Jo jag kör redan på slicks men undrade därför att dom flesta B-förare jag träffat kör oftast på mönstrade rejsdäck.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
GSXR1100R skrev:
Jo jag kör redan på slicks men undrade därför att dom flesta B-förare jag träffat kör oftast på mönstrade rejsdäck.

Är det en dansk företeelse? Här uppe i Sverige kör de flesta B-förare jag känner med slicks.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
abstruse skrev:
Är det en dansk företeelse? Här uppe i Sverige kör de flesta B-förare jag känner med slicks.
RR Jesus AKA pudelrockaren körde iaf tidigare på mönstrat, även Zurfaren, Brink, Åsa samt en massa andra förare, kan ju iof vara så att dom tränar på mönstrat & tävlar på slicks :va
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
GSXR1100R skrev:
RR Jesus AKA pudelrockaren körde iaf tidigare på mönstrat, även Zurfaren, Brink, Åsa samt en massa andra förare, kan ju iof vara så att dom tränar på mönstrat & tävlar på slicks :va

Ja? Alla förutom Obelix är ju danskar av de du nämner. :kocko
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
abstruse skrev:
Ja? Alla förutom Obelix är ju danskar av de du nämner. :kocko

Ja det är kanske en sydkontinental företeelse, men med tanke på hur mycket du kör per år så lär dina slicks hålla minst 10 år till, du får byta när torrsprickorna kommer.

p.s jag kommer upp på Bikeweek nästa år, om du inte är snäll så får du inte låna vinnarvärmarna, då lär du köra ännu långsammare din struts.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
GSXR1100R skrev:
Ja det är kanske en sydkontinental företeelse, men med tanke på hur mycket du kör per år så lär dina slicks hålla minst 10 år till, du får byta när torrsprickorna kommer.

p.s jag kommer upp på Bikeweek nästa år, om du inte är snäll så får du inte låna vinnarvärmarna, då lär du köra ännu långsammare din struts.

Du är söt när du blir lite upprörd. :tuttar

I år körde jag ca tio träningar och en tävling (Bike week) trots att jag bara hade två betalda semesterdagar.

Nästa säsong har jag fem veckor betald semester... :banana







...börjar ju låta som ett mantra nu... :rolleyes:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vad kostar ett slicks bakdäck??
180/55.
 
Last edited:

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göreborg/Floda
Hoj
ERF Team Respekt #33
F*N vad gött nedlägg du har på avataren Abstruse!!!
Håller du den kurvhastigheten jämt så lär många få
problem att hänga med dig :tummenupp
Skall oxo få till slicks på hojen då jag hört att det är massor
med grepp och att de håller längre. Jag skall bara fixa mitt
17" problem, har hört att VTR firestorm fälg kan funka...
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
RejserAnders skrev:
Jag skall bara fixa mitt
17" problem, har hört att VTR firestorm fälg kan funka...

Alla andra "problem" lösta? Hojen är race-klar nu inför nästa säsong?
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
RejserAnders skrev:
F*N vad gött nedlägg du har på avataren Abstruse!!!
Håller du den kurvhastigheten jämt så lär många få
problem att hänga med dig :tummenupp

mnja, kanske, jag bet mig i tummen på andra kvalet under Knutis-SM o gick i backen ... på beggade mönster-skit-däck ... när det blev lite väl hårt i vänstern innan hårnålen.
ok, kanske inte hade så mycket med däcken o göra. Har noll koll på dämparinställningar (den som hjälper mig får gratis reklam mm. på min site) o det var troligen det som var orsaken.
 

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göreborg/Floda
Hoj
ERF Team Respekt #33
abstruse skrev:
Alla andra "problem" lösta? Hojen är race-klar nu inför nästa säsong?
Har fått ner hojen i källaren a,la, Sven-Lundin-stuk
(han som bygger sin båt innomhus och sedan får riva halva
huset för att få ut båten :3freak )
så nu myser hojen i en ljus och varm källare där det skall
justeras ventiler, najas här o där och annat mysmeck :cool:
Är lite kluven om smartheten att älga-runt med en blade...
Men det är ju så trist om alla skall ha en R6 eller R1
Och kan gubbstuff köra TRX så skall väl det funka med
en blade :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
RejserAnders skrev:
Har fått ner hojen i källaren a,la, Sven-Lundin-stuk
(han som bygger sin båt innomhus och sedan får riva halva
huset för att få ut båten :3freak )
så nu myser hojen i en ljus och varm källare där det skall
justeras ventiler, najas här o där och annat mysmeck :cool:
Är lite kluven om smartheten att älga-runt med en blade...
Men det är ju så trist om alla skall ha en R6 eller R1
Och kan gubbstuff köra TRX så skall väl det funka med
en blade :tummenupp
Mysmek i källaren, det låter fint :tummenupp
Jag släpar nog in Kawwan i vardagsrummet till jul, den är ju grön som en gran, med lite julpynt så kommer Missilen att gnistra som en äkta wonderbaum :fyllisar
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ingen som kan säga vad ett slicks bakdäck kostar, nytt då alltså. ???
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
PutteLiten skrev:
Ingen som kan säga vad ett slicks bakdäck kostar, nytt då alltså. ???

Jag fick betala 2500 för ett slicks bak samt montering av både fram och bak.
Dyrt pga paniksen åtgärd/fel leverans från leverantör.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
EazyLiving skrev:
. Slicks åker man runt 100-150min på innan de blir för dåliga för att träna på.
:fakta

Vad jag hört av en b-förare så är det samma fäste slicks-mönstrat (jmfr supercorsa -rennsport) vad kommer det sig att slicksen behåller sitt fäste så mkt längre ??
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Gixxer 1000 skrev:
Vad jag hört av en b-förare så är det samma fäste slicks-mönstrat (jmfr supercorsa -rennsport) vad kommer det sig att slicksen behåller sitt fäste så mkt längre ??
Nu är ju Sleezy Living A-förare och dom sliter hårdare på däcken, förutom Grusfylld trajja som sliter mest på kåporna då :tungan
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Gixxer 1000 skrev:
vad kommer det sig att slicksen behåller sitt fäste så mkt längre ??

Min teori är att gummit "rör sig mer" på däcket just p g a det skurna mönstret och därav deformeras däcket i högre grad. Någon som kan bekräfta, eller förkasta, den teorin?
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top