Slicks vs Rennsport/Supercorsa

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Är varför så noga? Slicks håller betydligt längre än mönstrat! Så ÄR det!
3dbiggrin3.gif

Sen känns det som rätt självklart varför(om man försöker dra sina egna slutsatser) - man har ju mindre gummi i de mönstrade däcken och sajpningar där man kan få värmekoncentrationer och kanske framförallt koncentrationer av slitage. Det grova slitaget i däcken börjar alltid i samband med sajpningarn och äter sig ut ifrån dessa.

Last edited:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Chrille skrev:
Är varför så noga? Slicks håller betydligt längre än mönstrat! Så ÄR det!

Du kan väl för bövelen inte racka ner på killen för att han vill veta *varför* det är så? Folk som bara "accepterar" saker och ting för att det *är så* torde dra nytta av att ifrågasätta mer. Jag vill också veta *varför*, i många fall.

Om vi pratar generellt kommer man, iaf jag, oftare ihåg saker och ting om man vet just *varför* de är som de är. Det kvittar om det gäller matematik, logik eller grunder till olika ting. Vet man *varför*, sambandet mellan orsak och verkan, kan man ofta räkna ut saker och ting i efterhand även om man skulle glömt en och annan detalj taget ur helheten.

Du som i så många fall är debattkåt och, som du själv medgett, stundtals pratar för pratandes skull kan väl inte huta med näven åt någon som frågar för att han är kunskapstörstande?

Märkligt.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
abstruse skrev:

Jag glömde smileyn.

Sanningen är den att däcksfrågor ALDRIG ger bra svar. Finns det en sanning så är det få förunnat att känna till den. Vi har haft den här diskussionen förut och de svar vi fåt då och nu är desamma dvs ingen vet - alla gissar.

Konsekvensen av det hela är dock bortom allt tvivel - slicks håller längre.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chrille skrev:
Jag glömde smileyn.

Sanningen är den att däcksfrågor ALDRIG ger bra svar. Finns det en sanning så är det få förunnat att känna till den. Vi har haft den här diskussionen förut och de svar vi fåt då och nu är desamma dvs ingen vet - alla gissar.

Konsekvensen av det hela är dock bortom allt tvivel - slicks håller längre.

Slicks håller längre det vet vi nu, men frågan kvarstår dock prexis som apis säger, det räcker inte med fakta, vi vill ha detaljer och dessutom vill vi ha en argumetation.

Försök inte döda tråden genom att hänvisa till att vi haft denna diskussion förut, att det inte ledde till något då håller inte.

Mönstret gör att det saknas x % gummi och därmed borde slitaget/belastningen öka på ett mönstrat däck, har slicks samma stomme/gummiblandning :va

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
GSXR1100R skrev:
Ännu ett påstående altså, men varför vet vi så lite om detta då :va

Ingen som funderat på att kontakta tillverkaren??

Eller det kanske inte ger något?

Men visst borde de kunna ge detaljerde uppgifter på köpe-slicks??
Eller?

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
PutteLiten skrev:
Ingen som funderat på att kontakta tillverkaren??

Eller det kanske inte ger något?

Men visst borde de kunna ge detaljerde uppgifter på köpe-slicks??
Eller?

Du menar Pirelli eller Metzler, ja man kan ju alltid försöka.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
GSXR1100R skrev:
Du menar Pirelli eller Metzler, ja man kan ju alltid försöka.

Jag tänkte på dem som tillverkar slicksen, jag vet inte vilket märke ni kör på. :)

Men jag funderade lite på att kanske slänga på ett slicks fram på XRen till sommaren. :)

Om det inte är för dyrt, krångligt, etc jag är lat som fan typ... :lol

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
ERF Team Respekt #33
abstruse skrev:
Min teori är att gummit "rör sig mer" på däcket just p g a det skurna mönstret och därav deformeras däcket i högre grad. Någon som kan bekräfta, eller förkasta, den teorin?
Hövvet på spiken Apis! Klart att det är så!!!
Sorry Chrille! "Det bara e så" får bara Mattias svara :hihi
ALLT kan förklaras med logik om man bara tänker efter lite,
och för att komma en bit på vägen så kan man föreställa sig ett extremfall:
T.e.x. tänk dig ett crossdäck på din hoj och hur dubbarna skulle
kantra vid sidokrafter på däcket... det hade hållit för 2 varv
max

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2-takt
nä, nu skall jag allt förklara. Detta har jag hört på teve så det måste vara sant:

Mönster i däcken ger högre värmeutveckling. Vid väldigt få tillfällen då väder o temperatur står och väger kan man se förare som sticker ut med skurna slicks, detta för att få upp lite högre temp i däcken.
Men som ni säkert kan gissa er till är dessa skärningar i däcken inte utan ett pris. Däcken når lättare en temperatur som inte är gynnsam för hållbarheten och kan vi ibland få höra att någon säger att "mina däck har brunnit upp".

Zilversurfer kan berätta mer om detaljerna men vad som är avgörande för hur länge ett däck håller på bana är i vilken temperatur det arbetar, taget i förhållande till sin konstruktion. Olika däck har olika optimal arbetstemperatur.

/G - have spoken

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
grandmaster skrev:
nä, nu skall jag allt förklara. Detta har jag hört på teve så det måste vara sant:

Mönster i däcken ger högre värmeutveckling. Vid väldigt få tillfällen då väder o temperatur står och väger kan man se förare som sticker ut med skurna slicks, detta för att få upp lite högre temp i däcken.
Men som ni säkert kan gissa er till är dessa skärningar i däcken inte utan ett pris. Däcken når lättare en temperatur som inte är gynnsam för hållbarheten och kan vi ibland få höra att någon säger att "mina däck har brunnit upp".

Zilversurfer kan berätta mer om detaljerna men vad som är avgörande för hur länge ett däck håller på bana är i vilken temperatur det arbetar, taget i förhållande till sin konstruktion. Olika däck har olika optimal arbetstemperatur.

/G - have spoken
Eftersom du har hört det på tv så måste det vara sant :hihi
jag köper dock denna eminenta förklaring till 100%, mindre yta ger högre ytfriktion och därmed mera värme vilket leder till bättre grepp OM banan inte är för varm för då smälter dom som regndäck på torr asfalt ungefär.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Helt riktigt stormästarn, skurna slicks håller inte lika länge som oskurna pga värmeutvecklingen under samma förutsättningar, dom uppför sig dessutom lite annorlunda.

/B

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
GSXR1100R skrev:
Ännu ett påstående altså, men varför vet vi så lite om detta då :va
För att frågorna är väldigt oprecisa.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...