Slingrigt bakdäck Sportsmart!!!

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Jag bytte mitt bakdäck strax innan sommaren, det är relativt mycke mönster kvar, MEN from igår har mitt bakdäck börjat betee sig väldigt konstigt. Det känns som om när man åker med punka. Bakdelen sticker iväg mer än den borde.

Höll på vurpa i en kurva igår för den tappade greppet så jävuls. Så jag åkte till statoil och skulle tanka i 2.4 bar för jag trodde jag hade för lite, men de stog att den hade 2.6 och släppte ut luft istället. Så då tryckte jag i 3.2 istället. då blev den lite hårdare men den slingrar sig fortfarande.
Om jag står bakom hojen och trycker med foten på sidan av däcket så rör sig däcket åt sidorna som om de nästan vore en balong!! :S

Vad kan felet vara? Har däcket gått å blivit trasigt på nått sätt????

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Jag bytte mitt bakdäck strax innan sommaren, det är relativt mycke mönster kvar

Måste legat i och bombat hårt under sommaren.....
Även jag kör SportSmart och är mycket nöjd med däcken och dess egenskaper. Tycker jag har kanongrepp såväl i blött som på torrt väglag.

Svajar däcket som en ballong känns det som om det är skadat. Verkar som om korden gått åt pipan.
Känns det likadant runt om hela däcket eller bara på vissa ställen. Ska ju absolut inte svikta med 3,4 bar i..

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag upplever att jag tappat fäste med mitt Sportsmart, men absolut inte att de svajar. Jag har kört ca 600 mil E4 och 6 bandagar med mitt, så att det har mattats av är inte så konstigt.
Det vandrar en del och jag hade inte riktigt förtroende för det på sista bandagen, men att det gett6 mig 100% i 500 mil och 5 bandagar är ändå ortoligt bra! Problemet med Sportsmart är att det aldrig nöts ut helt enkelt!

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
:tummenupp

Har monterat hundratals Sportsmart och aldrig hört i från kunderna det du beskriver: men kom förbi så kikar jag på det!! :krama

Jag kommer nog förbi imorrn efter skolan, det var ju hos dig som jag bytte däcken ;) . Dunlop sportsmart som alla säger är ett riktigt grymt däck som håller som fan i vått och torrt. mitt på känns det typ bra men det är på sidorna vid fälgkanten som de ser utt som den inte håller alls. Man kan licksom flytta hela däcket åt sidorna :S

Det verkar inte som själva fälgen rör sig nått men ska kolla lite nogrannare när jag kommer hem.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Som steffo säger så känns det som att däcket tappar lite mot slutet av sin livstid... Men jag tror mer att det är för att R1orna har sån Griiiim effekt!

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Hoj
2x Gsx-r 750
Ett däck som börjar bli slitet brukar kunna spöka lite på höstkanten när tempen sjunker i både luft och väg..

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Mitt började spöka innan det började bli höst. Men det duger att köra gata med fortfarande om man inte laddar satan.
Det är ingen kritik mot Sportsmart. Jag är snarare fascinerad av hur det kan hålla minst dubbelt så länge som tidigare däck jag använt och ändå ha bra prestanda. Normalt sett är ett bakdäck helt slut efter 500 mil gata och ett par bandagar. Detta har alltså en hel del mönster kvar trots 600 mil gata och 6 bandagar! Men jag tror att gummit antingen ändrat karaktär lite av alla tempcyklingar, eller så är det något annat som mattats en aning nu på slutet. Jag kommer att köra Sportsmart igen tills det kommer något bättre alternativ.
Fast till nästa säsong har jag bunkar upp med ett par D211 GP racer för att köra bana med :)

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Jag tar tillbaka alla anklagelser om däcket :p däcket är super, måste bara fått för mig att det SÅG lite svajjit ut. PROBLEMET var glapp i styrlagret. Efteråt att jag drog åt styrlagret tog jag en sväng nyss och la ner den rejält i rondell och laddade med gasen och nu släpper den inte och den "flyter" inte på vägen längre :)

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag tar tillbaka alla anklagelser om däcket :p däcket är super, måste bara fått för mig att det SÅG lite svajjit ut. PROBLEMET var glapp i styrlagret. Efteråt att jag drog åt styrlagret tog jag en sväng nyss och la ner den rejält i rondell och laddade med gasen och nu släpper den inte och den "flyter" inte på vägen längre :)

Här är ett bra bevis på att när något känns konstigt på ett ställe så kan felet vara någon heeeelt annanstans :D

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Jag har kört europasemester + gatkörning här hemma, sammanlagt ca 900 mil, + 7 bandagar på mitt bakdäck... Sportsmart är bra skit! :) Byt ut skiten, o sätt dit ett nytt, tänk inte mer på det, kommer ju ändå inte kunna "laga" felet, byt, va glad o gasa vidare! :)

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Stolpskott på mig, jag tänkte att det kunde vara glapp i styrlagret men när jag bromsade så kändes det inte i styret, kanske borde lyft upp framdelen och skakat på gafflarna som jag gjorde idag :O

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Stolpskott på mig, jag tänkte att det kunde vara glapp i styrlagret men när jag bromsade så kändes det inte i styret, kanske borde lyft upp framdelen och skakat på gafflarna som jag gjorde idag :O

du får nog ta om det där då jag hajade noll.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati