Slip-On gsx 8s

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Tjena,
Jag hade beställt ett helsystem till min hoj men hittade absolut ingen som kunde flasha ECUn så det sket sig med helsystemet.
Nu tänker jag istället kanske montera ett slip on system och undrar ifall någon har vetskap om man behöver flasha ECUn för den med?

Anledningen till att ingen ville flasha ECUn var för att det är Euro 6 och nästintill omöjligt enligt de jag pratade med.

En annan mekaniker sa att man inte alls behövde göra någonting eftersom dagens cyklar är så pass smarta att de justerar bränsle/luft blandningen automatiskt. Medans en mekaniker sa att risk för cylinder eller ventiler ökar markant och kan skära.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En annan mekaniker sa att man inte alls behövde göra någonting eftersom dagens cyklar är så pass smarta att de justerar bränsle/luft blandningen automatiskt. Medansen mekaniker sa att risk för cylinder eller ventiler ökar markant och kan skära.
En modern motor har en signalkedja som känner av motorns funktion m a p bränsle, luft och belastning.
Den kedjan är beroende av de givare du har i avgassystemet, luftburken och kanske även knacksensorer.
Om du tar bort någon av dem så får din ECU ett omöjligt arbete och går troligen på en allmän mappning.
Motorn går inte sönder men går heller inte optimalt.
Om du inte har en bas-mappning så är risken att du får en motor som går magert och då får du motorskador.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förr monterade man Power Commander, O2-eliminator och bänkade hojen med nya avgassystemet och så var det bra med det. :)
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Som jag har förstått om att byter man bara slutdämparen och har kvar katalysatorn så brukar det inte vara något problem att köra med original mappen. Vissa modeller säljs ju med annat slipon som originaltillbehör och dom är garanterat testade från tillverkaren att fungera på hojen. Kan givetvis skilja mellan olika dämpare också.
 

sportbike

moderator
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Som jag har förstått om att byter man bara slutdämparen och har kvar katalysatorn så brukar det inte vara något problem att köra med original mappen. Vissa modeller säljs ju med annat slipon som originaltillbehör och dom är garanterat testade från tillverkaren att fungera på hojen. Kan givetvis skilja mellan olika dämpare också.
Förvisso, men jag vill ha ett helsystem plus lite andra moddar isåfall.
Det är ett stort steg från Ducati, men när åteförsäljaren beter sig som man gör så lämnar jag inte mina pengar där.
Sån fanatiker är jag inte.
 

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Läste det här på akras hemsida:
Vågar man lita på det? Står ju att man inte behöver mappa om ECUn.
 

Bifogat

  • 1000008304.png
    1000008304.png
    307.3 KB · Visningar: 27

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Läste det här på akras hemsida:
Vågar man lita på det? Står ju att man inte behöver mappa om ECUn.


Det vågar man nog. Man kan ana att modern motorstyrning troligen är förberedd för vad de allra vanligaste slip-on burkarna ger för ändringar.

Hursom helst så uppkommer risken för motorskador främst vid höga effektuttag - alltså hårt trimmade motorer som körs för fullt under längre tidsperioder.

Det jag hör mest av bullriga avgassystem brukar vara oiiiiil - oiiiiiiiiiiiil - oilll / määääää-map-mappeli-smatt-smatt-platt-prutt-prutt och den cykeln tar inte många sekunder att jobba sig igenom.

Frågan är snarare; vågar man tro på Akrapovics löften om effekthöjning?

Såg denna lilla brasklappen i det du postade:

Screenshot_20240730-092640 (1).png

Ja, ja - vi får väl anta att dom redovisar skillnaden mellan två körningar på den egna dynon.
 

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Jag har också hört att ECU boxen känner av avgaserna och därefter blandar soppa/luft. Det här som akrapovic skriver om är ett helsystem vilket var därför jag blev lite fundersam.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har också hört att ECU boxen känner av avgaserna och därefter blandar soppa/luft. Det här som akrapovic skriver om är ett helsystem vilket var därför jag blev lite fundersam.

Det allra mesta här blir lekmannagissningar, hörsägen och gamla sanningar från förgasartiden när det var verkligt viktigt att bestycka om - och dessutom verkligt jobbigt så att somliga sket i både körbarhet, verklig effektförbättring och motorns livslängd bara för att dom ville ha LJUDET som hördes över till nästa kommun.

Detta är inte teknikforumet, så jag dristar mig att stoppa upp ett finger fuktat med den erfarenhet jag har och påstår att det kommer fungera.

Jag hänvisar till min boxadress i Nigeria om jag skulle ha fel och dubbelgarderar med ett lakoniskt "YMMV".
 

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Tack för svar, jag kommer till Nigeria med nya systemet så får du lyssna på den 🤣😂
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har också hört att ECU boxen känner av avgaserna och därefter blandar soppa/luft. Det här som akrapovic skriver om är ett helsystem vilket var därför jag blev lite fundersam.
Som jag skrev ovan, det beror på om du har kvar givarna i avgassystemet.
Akra kanske har kvar muffarna för givare även i helsystemet.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En del kul här, särskilt i avsnitt 2.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det vågar man nog. Man kan ana att modern motorstyrning troligen är förberedd för vad de allra vanligaste slip-on burkarna ger för ändringar.

Moderna slip on (euro5+) är ändå mest en kosmetisk grej och gör extremt lite både för effekt och även ljud i många fall. ECUn på hojar är inte så smart, det är huvudsakligen på dellast/partiell trottel som någon reglering sker och då endast mot lambda=1. I övrigt är det fast mapp med Alpha+N-styrning (ja, lite temp och lufttryck är det också förvisso).
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top