Slip-on med link vs original system

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Fakta: En link från grenrören till en slip on, av märket Yoshimura, som jag tycker är snyggt, och ljudet är fränt som f_n. (Pris ca 25") har jag haft på hojen och blev rekommenderad att pröva original systemet. Det såg inte ut att ha använts, vilket kan vara fallet, då det andra systemet satt på när jag köpte hojen med drygt 100 mil på mätaren.
Sagt och gjort, vilket innebar att två katalysatorer och en exup tillkom vid återmontering av original system. Det förvånar säkert ingen att hojen går bättre på de lägre registren, men jag kan nu av erfarenhet säga, att hojen går minst lika bra på alla varvtal rakt igenom och just för dagen till och med med mer kvar i gashandtaget då hastighetsmätaren gjort sitt, samt tydlig skillnad i de lägre varvtalen i jämförelse med märkessystemet.
Okej, och min följande tanke blir då, om jag bara monterar slip on delen, så får jag ett snyggare avslut på systemet, och kanske tillbaka lite mer av det råa ljudet. Känner mindre oro för att det skulle påverka effekten nåt särskilt.
Är det en tanke som kan vara vettig, eller är det fåfänga?
Allt skruvande är gjort av Yamaha eller återförsäljare av hojen.
Min stora fråga blir ändå fortfarande.
Varför betala stora pengar för att få hojen att inte gå lika bra, är ljudet och utseendet så viktigt? (Att mappa efter system var mer skört och svårt än bra, fick jag till mig av en som försökt)
rätt forum? tror det
IMG_20220827_181350.jpgIMG_20220922_214721.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nästan alla moderna hojar har den egentliga ljuddämpningen i den stora burken under/bakom motorn. När du byter slip-on från original till eftermarknad så påverkas i princip bara utseendet. Det blir en marginell skillnad i ljud på de flesta hojarna plus att du kör olagligt om inte slip-on dämparen är homogeniserad med just din hoj...

Vill du ha mer ljud så måste du bort med katburken vilket då också kräver ommappning/Powercommander/Bazzas motsvarande och en hoj som oftast går sämre på de varvtal som vi använder på gatan. Men snyggt blir det :)
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Nästan alla moderna hojar har den egentliga ljuddämpningen i den stora burken under/bakom motorn. När du byter slip-on från original till eftermarknad så påverkas i princip bara utseendet. Det blir en marginell skillnad i ljud på de flesta hojarna plus att du kör olagligt om inte slip-on dämparen är homogeniserad med just din hoj...

Vill du ha mer ljud så måste du bort med katburken vilket då också kräver ommappning/Powercommander/Bazzas motsvarande och en hoj som oftast går sämre på de varvtal som vi använder på gatan. Men snyggt blir det :)
Tack, väldigt bra att veta. Jag har ett tag att göra innan jag kan påstå mig ha behov av mer effekt.
( Tror jag anar frestelsen, att som i detta fall, har någon beställt eftermarknads grejer för att hojen ska få det stuk ägaren önskar i samband med ibrukstagandet.
Det handlar om kopplings o bromshandtag, backspeglar, bort med blinkers fram och koppla de till befintliga ljus(ej gula), nya blinkers bak tillsammans med en ny hållare för reg skylt, men också en reg plåt extra för att enklare byta inför besiktning, passagerarfotpinnar borttagna, effektsystem på med både ljud och visuell uppgradering, race kåpa tonad, små R1 täckplattor för hålen efter fotpinnar. Som en hoj på gatan blir den ju då lite fränare, och som du nämnde, den lilla effektreducering som sker på lägre varv, kan till förmån för ljud, och utseende inte matcha känslan som stuket ger. Det är onekligen en viss känsla att komma åkande på när den blöddrar vid gasreducering, så att den ser och låter som den går i 400km/h )
Skrämmer ju vilt också....nääääää, uhhhhh, låt vara, den går ju bättre i de lägre registret nu.?
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Hej
Sitter också och funderade lite på detta.
Köpte en R1'a i år och på sitter ett decatrör och med exupkablarna borttagna.
Trodde jag aldrig skulle säga detta, men cykeln låter för mycket, man väcker småbarn på morgonen och var man än kör så vänder sig folk om, antingen med tummen upp eller med en hyttande näve.
Tycker cykeln är lite ryckig och skakig på de lägre varvtalen, men har mest trott att det beror på att det är en crossplane och inte en flatplane (som jag alltid haft innan denna).
När jag läst på olika forum etc. så tycker jag oftast att förklaringen till exup är för att klara decibelkrav och kanske ge lite vrid på låga varv.
Är inne på att kränga på brödburken (som nästan väger 10 kg) fastän den är ful som stryk och kanske göra ett försök att få igång exupen.

Kan du utveckla "går bättre" på lägre varv när du satte dit exup och kat?

Man borde väl klara dB krav vid bankörning om man monterar på katten (nu tror jag inte ens man får komma innanför grindarna som den låter).

Är det någon som kanske sitter inne på en riktigt bra nördig förklaring av exupens funktion?

/F
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag körde min så här sista året. Lät bra men långt ifrån lika högt som full decat. Kanske inbillning men tyckte inte den gick sämre på några varvtal men däremot bättre på mellanvarv. En crossplane kommer aldrig gå lika jämnt på låga varv som en flatplane.

1672152843348.png
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Jag körde min så här sista året. Lät bra men långt ifrån lika högt som full decat. Kanske inbillning men tyckte inte den gick sämre på några varvtal men däremot bättre på mellanvarv. En crossplane kommer aldrig gå lika jämnt på låga varv som en flatplane.

View attachment 479588
Tack för feedback.
Så du gick från orginalsystem med exup till bilden utan ommappning?
Fixar den dekatten med minidämpare decibelen på bana, eller det är fortfarande för högt?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tack för feedback.
Så du gick från orginalsystem med exup till bilden utan ommappning?
Fixar den dekatten med minidämpare decibelen på bana, eller det är fortfarande för högt?
Resan var original->akra slipon->akra slipon + full decat->det du ser på bilden.
Tveksamt den setupen klarar en bandag men det säger mer om kraven på banor än setupen i sig.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Hej
Sitter också och funderade lite på detta.
Köpte en R1'a i år och på sitter ett decatrör och med exupkablarna borttagna.
Trodde jag aldrig skulle säga detta, men cykeln låter för mycket, man väcker småbarn på morgonen och var man än kör så vänder sig folk om, antingen med tummen upp eller med en hyttande näve.
Tycker cykeln är lite ryckig och skakig på de lägre varvtalen, men har mest trott att det beror på att det är en crossplane och inte en flatplane (som jag alltid haft innan denna).
När jag läst på olika forum etc. så tycker jag oftast att förklaringen till exup är för att klara decibelkrav och kanske ge lite vrid på låga varv.
Är inne på att kränga på brödburken (som nästan väger 10 kg) fastän den är ful som stryk och kanske göra ett försök att få igång exupen.

Kan du utveckla "går bättre" på lägre varv när du satte dit exup och kat?

Man borde väl klara dB krav vid bankörning om man monterar på katten (nu tror jag inte ens man får komma innanför grindarna som den låter).

Är det någon som kanske sitter inne på en riktigt bra nördig förklaring av exupens funktion?

/F
Fan, borde hålla käften, då jag knappast kan påstå mig ha en nördig eller särskilt djupgående förklaring. Likväl, är det ett spjäll som regleras för att hållas optimalt öppet i förhållande till det motstånd som genereras för att motorn skall gå som bäst. Kablarna som exup motorn justerar vrider endast på spjället för att släppa avgaser eller skapa motstånd. Ett avgasspjäll, helt enkelt.. god fortsättning..
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Det svänger, minst sagt!
Förundrad över hur ljudet skulle kunna ha varit skälet till att byta bort orginalsystem mot eftermarknads prylar.
Bekännelse och Bikt;
Jag har saknat ljudet mer än lovligt, och någonstans försökt förlika mig med orginalsystemets fördelar.
Det tog slut igår. Link o sluttör åkte på igår igen, och maken till tillfredsställelse vill jag lova.
Således, har oförståelse blivit klarsynthet ?. Nu låter den som den går...??IMG_20230825_011114.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Skumt det där med slutrör - men oftast är det mest för utseende o lite "mulligare" ljud.
Har ibland ett Cobra-slutrör på min GS, lättare, ser lite fräckare ut, mullrar lite mer men ändå EUhomologerat (Tüv-godkänt).
Det lustiga är att körbarheten förbättrats - GS:en har en egenhet att den "tjöver sig" om man börjar accelerera med snabbt pådrag från 3000rpm - inte mycket men det känns som lite tvekan en stund.
Detta försvinner helt med slipon-systemet
1692945516878.png
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Många missar det här med HELHETEN, från första delen av insuget till sista delen av avgassystemet…Hela systemet ska fungera avstämt med individuella delar som harmoniserar med varandra. Att byta ut enskilda delar utan att röra andra delar kan därför orsaka en försämring snarare än en förbättring.

Och just detta har blivit betydligt svårare på moderna gathojar, med katalysatorer, flera O2-sensorer och välskyddade ECU’er försedda med emissionsvänliga loopar.

I vilket fall som, ett ”helsystem” såväl som ett vettigt ”halvsystem” ska ge en redig effektökning på en 2015 eller nyare R1’a. Annars är de inte att betrakta som ”bra” avgassystem. Men detta kräver också en vettig bränslemapp. Jag vet, för jag har själv haft båda varianter i bromsbänk. Ett SC Project ”halvsystem” gav tretton hk på topp utan någon försämring på något annat varvtal. Värsta sortens Akrapovic helsystem gav femton hk plus en rejäl boost i mellanregistret.

Men återigen - båda kräver en modifierad bränslemapp och gärna en ”flashning” av ECU’n för att också komma åt saker som insugstrattarnas justering och framförallt att kunna slå av otyget med ”deceleration cut”. Att fisa omkring med en politiskt korrekt emissionsvänlig original snålmapp ger inte ett skit, utan snarare en försämring på alla varvtal.

EXUP-ventilen kan du plocka bort på en gång. Den är endast monterad för att strypa ljudnivån på låga varv och låga hastigheter. Att den sitter monterad för att ge mer effekt på låga varv är skitsnack och de som säger sig uppleva detta vid körning har återigen missat helheten och behovet av andra ändringar.

Sedan har jag personligen inga positiva erfarenheter av något som Yoshimura byggt på denna sida av millennieskiftet. De hade några schyssta japanbyggda helsystem till vissa Suzukimodeller, men de amerika / mexicobyggda grejer de vräker ur sig till allehanda gathojar har sällan fått den dynotid de behövt för att anses som välutvecklade.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Har bara slip on på min.
Låter mer eller mindre som origina, kanske lite mer uppe i varv.
Men det är okej - jag har lite tröttnat på högre ljud (har väl med åldern att göra) men också med det faktum att man inte orkar att montera av/på om man skall på bankörning / besiktning. Mer ute efter en ”najs look” på hojen.

IMG_7052.jpeg
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Det svänger, minst sagt!
Förundrad över hur ljudet skulle kunna ha varit skälet till att byta bort orginalsystem mot eftermarknads prylar.
Bekännelse och Bikt;
Jag har saknat ljudet mer än lovligt, och någonstans försökt förlika mig med orginalsystemets fördelar.
Det tog slut igår. Link o sluttör åkte på igår igen, och maken till tillfredsställelse vill jag lova.
Således, har oförståelse blivit klarsynthet ?. Nu låter den som den går...??
img_20230825_011114-jpg.488797

Har bara slip on på min.
Låter mer eller mindre som origina, kanske lite mer uppe i varv.
Men det är okej - jag har lite tröttnat på högre ljud (har väl med åldern att göra) men också med det faktum att man inte orkar att montera av/på om man skall på bankörning / besiktning. Mer ute efter en ”najs look” på hojen.

View attachment 488805
Ser väldigt bra ut, lite mörkare akro, har nog endast lagt märke till de ljusare. Det där var klockrent!
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Många missar det här med HELHETEN, från första delen av insuget till sista delen av avgassystemet…Hela systemet ska fungera avstämt med individuella delar som harmoniserar med varandra. Att byta ut enskilda delar utan att röra andra delar kan därför orsaka en försämring snarare än en förbättring.

Och just detta har blivit betydligt svårare på moderna gathojar, med katalysatorer, flera O2-sensorer och välskyddade ECU’er försedda med emissionsvänliga loopar.

I vilket fall som, ett ”helsystem” såväl som ett vettigt ”halvsystem” ska ge en redig effektökning på en 2015 eller nyare R1’a. Annars är de inte att betrakta som ”bra” avgassystem. Men detta kräver också en vettig bränslemapp. Jag vet, för jag har själv haft båda varianter i bromsbänk. Ett SC Project ”halvsystem” gav tretton hk på topp utan någon försämring på något annat varvtal. Värsta sortens Akrapovic helsystem gav femton hk plus en rejäl boost i mellanregistret.

Men återigen - båda kräver en modifierad bränslemapp och gärna en ”flashning” av ECU’n för att också komma åt saker som insugstrattarnas justering och framförallt att kunna slå av otyget med ”deceleration cut”. Att fisa omkring med en politiskt korrekt emissionsvänlig original snålmapp ger inte ett skit, utan snarare en försämring på alla varvtal.

EXUP-ventilen kan du plocka bort på en gång. Den är endast monterad för att strypa ljudnivån på låga varv och låga hastigheter. Att den sitter monterad för att ge mer effekt på låga varv är skitsnack och de som säger sig uppleva detta vid körning har återigen missat helheten och behovet av andra ändringar.

Sedan har jag personligen inga positiva erfarenheter av något som Yoshimura byggt på denna sida av millennieskiftet. De hade några schyssta japanbyggda helsystem till vissa Suzukimodeller, men de amerika / mexicobyggda grejer de vräker ur sig till allehanda gathojar har sällan fått den dynotid de behövt för att anses som välutvecklade.
Hade FZR -87, utan exup, kom året efter vill jag minnas, och ordar inte om annat gällande det, än att den ojämnare gången där var karaktär, om något, men på denna(R1-22) var skillnaden möjligen något jämnare gång på lägre rpm, om inte det var en "psykologisk" effekt, ( inte orimligt).

Att bränsle-mappa denna sas vara besvärligt, om den inte " flashades",
Många missar det här med HELHETEN, från första delen av insuget till sista delen av avgassystemet…Hela systemet ska fungera avstämt med individuella delar som harmoniserar med varandra. Att byta ut enskilda delar utan att röra andra delar kan därför orsaka en försämring snarare än en förbättring.

Och just detta har blivit betydligt svårare på moderna gathojar, med katalysatorer, flera O2-sensorer och välskyddade ECU’er försedda med emissionsvänliga loopar.

I vilket fall som, ett ”helsystem” såväl som ett vettigt ”halvsystem” ska ge en redig effektökning på en 2015 eller nyare R1’a. Annars är de inte att betrakta som ”bra” avgassystem. Men detta kräver också en vettig bränslemapp. Jag vet, för jag har själv haft båda varianter i bromsbänk. Ett SC Project ”halvsystem” gav tretton hk på topp utan någon försämring på något annat varvtal. Värsta sortens Akrapovic helsystem gav femton hk plus en rejäl boost i mellanregistret.

Men återigen - båda kräver en modifierad bränslemapp och gärna en ”flashning” av ECU’n för att också komma åt saker som insugstrattarnas justering och framförallt att kunna slå av otyget med ”deceleration cut”. Att fisa omkring med en politiskt korrekt emissionsvänlig original snålmapp ger inte ett skit, utan snarare en försämring på alla varvtal.

EXUP-ventilen kan du plocka bort på en gång. Den är endast monterad för att strypa ljudnivån på låga varv och låga hastigheter. Att den sitter monterad för att ge mer effekt på låga varv är skitsnack och de som säger sig uppleva detta vid körning har återigen missat helheten och behovet av andra ändringar.

Sedan har jag personligen inga positiva erfarenheter av något som Yoshimura byggt på denna sida av millennieskiftet. De hade några schyssta japanbyggda helsystem till vissa Suzukimodeller, men de amerika / mexicobyggda grejer de vräker ur sig till allehanda gathojar har sällan fått den dynotid de behövt för att anses som välutvecklade.
Tvivlar inte på något av ovan nämnda, förstås, och medger att de "psykologiska" effekterna av diskrepanser mellan förväntat- och faktiskt intryck har en betydelse även vid bedömning. Såsom när jag nu åter bytt, så känner jag inte av några stora skillnader i tex hur motorn svarar på lägre varv, annat än vad ljudbilden ger sken av. ( Exup )

Bränslemapp sökte jag råd om, och det lät besvärligt och delikat på dessa nyare hojar, just för kravbilden (avgasrening), vilket ändrades om den flashades, vilket kanske är rimligt då det vore enklare att skicka in en flashad komplemtteringsmapp, som redan är skapad ( om än genom hårt arbete) än att pilla på olika parametrar för bättre bränsle värden.

Rätta mig gärna, då det är djupa vatten för mig, o mer hörsägen.

Däremot förlorar jag fabriksgaranti om jag skulle göra just det antar jag, men antar att det ligger lite längre fram i tiden, då helheten som sagt, oftast är den summan som slår de enskilda delarna adderade var för sig.

Däremot, mörkare mot hösten, känns skönt att höras mer, för både vilt o trafikanter.
Vågar nog ändå inte söka bandag mer i år, då vädret är så ombytligt, o försöker planera bättre för nästa säsong.
Moi!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Däremot, mörkare mot hösten, känns skönt att höras mer, för både vilt o trafikanter.
Vågar nog ändå inte söka bandag mer i år, då vädret är så ombytligt, o försöker planera bättre för nästa säsong.
Moi!
Att låta mycket gör ingen större skillnad för att bli uppmärksammad av andra trafikanter. Vad gäller djur kommer jag inte ihåg, men har för mig att det kvittar lika där med.

Och vad då inte köra bana pga väder? Det är ju tommare på banan om det regnar!
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Det svänger, minst sagt!
Förundrad över hur ljudet skulle kunna ha varit skälet till att byta bort orginalsystem mot eftermarknads prylar.
Bekännelse och Bikt;
Jag har saknat ljudet mer än lovligt, och någonstans försökt förlika mig med orginalsystemets fördelar.
Det tog slut igår. Link o sluttör åkte på igår igen, och maken till tillfredsställelse vill jag lova.
Således, har oförståelse blivit klarsynthet ?. Nu låter den som den går...??View attachment 488797
Orginaldämparna förstår jag inte varför dom många gånger är så jäkla fula på nya sporthojar. Bara det gör att man vill byta.
Sen är jag också så barnslig att jag vill att det ska låta lite mer trots gubbe :)
Växer nog aldrig ifrån det.

Lite OT:
Har du inte en anniversary edition? Ser blåa kåpor på bilden, kommer den inte endast i polkafärgen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du kör väl(?) som jag i Stockholmstrafiken och jag märker att när jag lane-splittar på mornar/kvällar i de stillastående köerna verkar jag höras mera med öppet blås. Jag märker att fler bilister hör mig o makar sina bilar åt sidan. I hög fart är det sak samma, jag kör snabbare än ljudet ändå :)
Gjorde större skillnad med vit hjälm och high vis axlar och armar för att få bilar att flytta sig, har inte märkt någon större skillnad med olika nivåer oväsen.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Att låta mycket gör ingen större skillnad för att bli uppmärksammad av andra trafikanter. Vad gäller djur kommer jag inte ihåg, men har för mig att det kvittar lika där med.

Och vad då inte köra bana pga väder? Det är ju tommare på banan om det regnar!
Jag syftar nog på att med bättre förberedelser inför kommande säsong, kanske det ger mer om jag håller i slantarna, än att hoppas på mer halkbana än senast ?

Jo, fan, så sent som imorse gav en cyklist fan i att korsa vägen då han tydligt uppmärksamma ljudet, snarare än såg mig närma sig.
Nån skillnad gör det nog i trafiken ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Bränslemapp sökte jag råd om, och det lät besvärligt och delikat på dessa nyare hojar, just för kravbilden (avgasrening), vilket ändrades om den flashades, vilket kanske är rimligt då det vore enklare att skicka in en flashad komplemtteringsmapp, som redan är skapad ( om än genom hårt arbete) än att pilla på olika parametrar för bättre bränsle värden.

Den sista R1'an jag hade var en 2015 som jag hade 2015-2017. Den lilla uppdatering som kom 2018 tillförde ju i princip bara OBD-uttaget. Allt annat är i princip samma, med undantag för M-modellen som också fått en uppdatering på den elektroniska fjädringens användargränssnitt, någon gång kring 2020.

En 2015 var riskfri att "flasha". Ingen Yamahahandlare och inte heller besiktningen kan upptäcka detta (eftersom hojen uppenbarligen inte har OBD-uttag) och det går ju dessutom att "flasha" tillbaka till standard när man så vill. Elektronikingenjörer på Yamaha kan se om en ECU har varit flashad, men det är osannolikt att de blir inblandade ens vid en garantitvist.

Jag är mer osäker på vad som gäller efter introduktionen av OBD-uttaget. Jag tappade på sätt och vis intresse för denna typ av hojar ungefär när detta kom och jag följde inte riktigt med i debatten, men jag vet att säkerhetsnivån höjdes och att bl.a. FTECU fick kämpa hårt för att hacka den ECU som kom med OBD-uttaget.

I vilket fall som, på dessa hojar är "flashad" ECU tydligt att föredra framför tillsatser som Power Commander. Med "flashad" ECU kommer du åt hela bränslemappen över hela varvtalsregistret och hela trottelpositionsregistret. Stora delar av detta är blockerat om du använder Power Commander. En "flashad" ECU erbjuder dessutom ett användargränssnitt snarlikt race-ECU'n. Förutom att du kan ladda in valfri bränslemapp (skapad för Power Commander, race-ECU eller vad som helst) så ger det möjlighet att ställa in en väldans massa andra saker. Bl.a. kylfläktarnas temperatur, AIS-pump på/av och att slå på/av "deceleration cut", alltså att hojen stryper bränsetillförseln ganska brutalt varje gång trotteln förs i negativ riktning (= en avsevärd förbättring på området ryckig gång).

Jag körde "flashad" ECU med inladdad bränsemapp som jag vill minnas att jag fick från respektive avgassystemtillverkare. Sedan verifierades allt i en lokal bromsbänk utan något behov av justering. Jag har inte papprena framför mig, men jag har för mig att original sparkade ur sig 176 hk på bakhjulet. Med ett väldigt högljutt SC Project "halvsystem" blev detta 189 hk på topp utan att tappa någonstans. Med Akrapovics SBK-system blev det 191 hk och även mer mos i mellanregistret.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Den sista R1'an jag hade var en 2015 som jag hade 2015-2017. Den lilla uppdatering som kom 2018 tillförde ju i princip bara OBD-uttaget. Allt annat är i princip samma, med undantag för M-modellen som också fått en uppdatering på den elektroniska fjädringens användargränssnitt, någon gång kring 2020.

En 2015 var riskfri att "flasha". Ingen Yamahahandlare och inte heller besiktningen kan upptäcka detta (eftersom hojen uppenbarligen inte har OBD-uttag) och det går ju dessutom att "flasha" tillbaka till standard när man så vill. Elektronikingenjörer på Yamaha kan se om en ECU har varit flashad, men det är osannolikt att de blir inblandade ens vid en garantitvist.

Jag är mer osäker på vad som gäller efter introduktionen av OBD-uttaget. Jag tappade på sätt och vis intresse för denna typ av hojar ungefär när detta kom och jag följde inte riktigt med i debatten, men jag vet att säkerhetsnivån höjdes och att bl.a. FTECU fick kämpa hårt för att hacka den ECU som kom med OBD-uttaget.

I vilket fall som, på dessa hojar är "flashad" ECU tydligt att föredra framför tillsatser som Power Commander. Med "flashad" ECU kommer du åt hela bränslemappen över hela varvtalsregistret och hela trottelpositionsregistret. Stora delar av detta är blockerat om du använder Power Commander. En "flashad" ECU erbjuder dessutom ett användargränssnitt snarlikt race-ECU'n. Förutom att du kan ladda in valfri bränslemapp (skapad för Power Commander, race-ECU eller vad som helst) så ger det möjlighet att ställa in en väldans massa andra saker. Bl.a. kylfläktarnas temperatur, AIS-pump på/av och att slå på/av "deceleration cut", alltså att hojen stryper bränsetillförseln ganska brutalt varje gång trotteln förs i negativ riktning (= en avsevärd förbättring på området ryckig gång).

Jag körde "flashad" ECU med inladdad bränsemapp som jag vill minnas att jag fick från respektive avgassystemtillverkare. Sedan verifierades allt i en lokal bromsbänk utan något behov av justering. Jag har inte papprena framför mig, men jag har för mig att original sparkade ur sig 176 hk på bakhjulet. Med ett väldigt högljutt SC Project "halvsystem" blev detta 189 hk på topp utan att tappa någonstans. Med Akrapovics SBK-system blev det 191 hk och även mer mos i mellanregistret.
Den informationen kan jag inte frånse eller förringa, utan tvärtom, den fick mig att googla och söka upp huruvida SBK innefatta Svenska Superbike, vilket inte var fallet, då ljudbilden ligger mellan 107-112 dB som begränsning för att under svenska förhållanden vara 95dB i förbifart.

Siffror som kom upp hos Akropovic.com för ett (W)SBK system på en R1 -22.
Lockande, men tyvärr håller det inte för bandagar, vilket hade varit det bästa av världar.
 

Bifogat

  • Screenshot_2023-08-25-19-21-56-456_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2023-08-25-19-21-56-456_com.android.chrome.jpg
    315.2 KB · Visningar: 12
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top