Många missar det här med HELHETEN, från första delen av insuget till sista delen av avgassystemet…Hela systemet ska fungera avstämt med individuella delar som harmoniserar med varandra. Att byta ut enskilda delar utan att röra andra delar kan därför orsaka en försämring snarare än en förbättring.
Och just detta har blivit betydligt svårare på moderna gathojar, med katalysatorer, flera O2-sensorer och välskyddade ECU’er försedda med emissionsvänliga loopar.
I vilket fall som, ett ”helsystem” såväl som ett vettigt ”halvsystem” ska ge en redig effektökning på en 2015 eller nyare R1’a. Annars är de inte att betrakta som ”bra” avgassystem. Men detta kräver också en vettig bränslemapp. Jag vet, för jag har själv haft båda varianter i bromsbänk. Ett SC Project ”halvsystem” gav tretton hk på topp utan någon försämring på något annat varvtal. Värsta sortens Akrapovic helsystem gav femton hk plus en rejäl boost i mellanregistret.
Men återigen - båda kräver en modifierad bränslemapp och gärna en ”flashning” av ECU’n för att också komma åt saker som insugstrattarnas justering och framförallt att kunna slå av otyget med ”deceleration cut”. Att fisa omkring med en politiskt korrekt emissionsvänlig original snålmapp ger inte ett skit, utan snarare en försämring på alla varvtal.
EXUP-ventilen kan du plocka bort på en gång. Den är endast monterad för att strypa ljudnivån på låga varv och låga hastigheter. Att den sitter monterad för att ge mer effekt på låga varv är skitsnack och de som säger sig uppleva detta vid körning har återigen missat helheten och behovet av andra ändringar.
Sedan har jag personligen inga positiva erfarenheter av något som Yoshimura byggt på denna sida av millennieskiftet. De hade några schyssta japanbyggda helsystem till vissa Suzukimodeller, men de amerika / mexicobyggda grejer de vräker ur sig till allehanda gathojar har sällan fått den dynotid de behövt för att anses som välutvecklade.
Hade FZR -87, utan exup, kom året efter vill jag minnas, och ordar inte om annat gällande det, än att den ojämnare gången där var karaktär, om något, men på denna(R1-22) var skillnaden möjligen något jämnare gång på lägre rpm, om inte det var en "psykologisk" effekt, ( inte orimligt).
Att bränsle-mappa denna sas vara besvärligt, om den inte " flashades",
Många missar det här med HELHETEN, från första delen av insuget till sista delen av avgassystemet…Hela systemet ska fungera avstämt med individuella delar som harmoniserar med varandra. Att byta ut enskilda delar utan att röra andra delar kan därför orsaka en försämring snarare än en förbättring.
Och just detta har blivit betydligt svårare på moderna gathojar, med katalysatorer, flera O2-sensorer och välskyddade ECU’er försedda med emissionsvänliga loopar.
I vilket fall som, ett ”helsystem” såväl som ett vettigt ”halvsystem” ska ge en redig effektökning på en 2015 eller nyare R1’a. Annars är de inte att betrakta som ”bra” avgassystem. Men detta kräver också en vettig bränslemapp. Jag vet, för jag har själv haft båda varianter i bromsbänk. Ett SC Project ”halvsystem” gav tretton hk på topp utan någon försämring på något annat varvtal. Värsta sortens Akrapovic helsystem gav femton hk plus en rejäl boost i mellanregistret.
Men återigen - båda kräver en modifierad bränslemapp och gärna en ”flashning” av ECU’n för att också komma åt saker som insugstrattarnas justering och framförallt att kunna slå av otyget med ”deceleration cut”. Att fisa omkring med en politiskt korrekt emissionsvänlig original snålmapp ger inte ett skit, utan snarare en försämring på alla varvtal.
EXUP-ventilen kan du plocka bort på en gång. Den är endast monterad för att strypa ljudnivån på låga varv och låga hastigheter. Att den sitter monterad för att ge mer effekt på låga varv är skitsnack och de som säger sig uppleva detta vid körning har återigen missat helheten och behovet av andra ändringar.
Sedan har jag personligen inga positiva erfarenheter av något som Yoshimura byggt på denna sida av millennieskiftet. De hade några schyssta japanbyggda helsystem till vissa Suzukimodeller, men de amerika / mexicobyggda grejer de vräker ur sig till allehanda gathojar har sällan fått den dynotid de behövt för att anses som välutvecklade.
Tvivlar inte på något av ovan nämnda, förstås, och medger att de "psykologiska" effekterna av diskrepanser mellan förväntat- och faktiskt intryck har en betydelse även vid bedömning. Såsom när jag nu åter bytt, så känner jag inte av några stora skillnader i tex hur motorn svarar på lägre varv, annat än vad ljudbilden ger sken av. ( Exup )
Bränslemapp sökte jag råd om, och det lät besvärligt och delikat på dessa nyare hojar, just för kravbilden (avgasrening), vilket ändrades om den flashades, vilket kanske är rimligt då det vore enklare att skicka in en flashad komplemtteringsmapp, som redan är skapad ( om än genom hårt arbete) än att pilla på olika parametrar för bättre bränsle värden.
Rätta mig gärna, då det är djupa vatten för mig, o mer hörsägen.
Däremot förlorar jag fabriksgaranti om jag skulle göra just det antar jag, men antar att det ligger lite längre fram i tiden, då helheten som sagt, oftast är den summan som slår de enskilda delarna adderade var för sig.
Däremot, mörkare mot hösten, känns skönt att höras mer, för både vilt o trafikanter.
Vågar nog ändå inte söka bandag mer i år, då vädret är så ombytligt, o försöker planera bättre för nästa säsong.
Moi!