Slip-on med link vs original system

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Fakta: En link från grenrören till en slip on, av märket Yoshimura, som jag tycker är snyggt, och ljudet är fränt som f_n. (Pris ca 25") har jag haft på hojen och blev rekommenderad att pröva original systemet. Det såg inte ut att ha använts, vilket kan vara fallet, då det andra systemet satt på när jag köpte hojen med drygt 100 mil på mätaren.
Sagt och gjort, vilket innebar att två katalysatorer och en exup tillkom vid återmontering av original system. Det förvånar säkert ingen att hojen går bättre på de lägre registren, men jag kan nu av erfarenhet säga, att hojen går minst lika bra på alla varvtal rakt igenom och just för dagen till och med med mer kvar i gashandtaget då hastighetsmätaren gjort sitt, samt tydlig skillnad i de lägre varvtalen i jämförelse med märkessystemet.
Okej, och min följande tanke blir då, om jag bara monterar slip on delen, så får jag ett snyggare avslut på systemet, och kanske tillbaka lite mer av det råa ljudet. Känner mindre oro för att det skulle påverka effekten nåt särskilt.
Är det en tanke som kan vara vettig, eller är det fåfänga?
Allt skruvande är gjort av Yamaha eller återförsäljare av hojen.
Min stora fråga blir ändå fortfarande.
Varför betala stora pengar för att få hojen att inte gå lika bra, är ljudet och utseendet så viktigt? (Att mappa efter system var mer skört och svårt än bra, fick jag till mig av en som försökt)
rätt forum? tror det
IMG_20220827_181350.jpgIMG_20220922_214721.jpg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nej, inget av de avgassystem jag hade är lagliga på en svensk tävling eller bandag. Grejerna från SC Project låter högt då det i princip bara är en femton centimeter lång ljuddämpare med ungefär 75 mm kärna…Men jag tror inte att man klarar svenska krav med Akrapovics relativt tysta SBK-system heller.

Vilket säger mer om svenska regler och svenska bullerkrav än avgassystemen…Det är ju bara att titta runt i den svenska depån bland hembyggena med trippla ljuddämpare…Löjligt är bara förnamnet och om man fortfarande kallar klassen Superbike så borde man byta namn för att undvika falsk marknadsföring. Det är ju inte riktigt Superbike man håller på med, snarare någon slags light-version av Superstock plus extra ljuddämpning…

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Mekade åt ett superbiketeam strax efter att skärpta bullerkrav introducerats..
Första tävlingen på Anderstorp och det var helt omöjligt att klara gränsvärdena.

Folk slog knut på sej själva för att i all hast tysta hojarna.
Såg alla möjliga kreativa lösningar, bl,a 90° krökar på ändpipan vinklade så att
ljudet riktades bort från den sida ljudmätningsutrustningen var placerad vid banan....

Paradoxalt nog betydde det att ljudet (enl rykten) gick åt det håll kommunen hade en mätutrustning placerad hos en dam som levde för att överklaga buller...
Vet inte om det är sant dock...

Vet iaf att första ggn jag var på Motogp slogs jag av hur befriat från ljuddämpning det var, troligen bara det en anledning till att vi aldrig får se MotoGP i Sverige...

Last edited:

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Nej, inget av de avgassystem jag hade är lagliga på en svensk tävling eller bandag. Grejerna från SC Project låter högt då det i princip bara är en femton centimeter lång ljuddämpare med ungefär 75 mm kärna…Men jag tror inte att man klarar svenska krav med Akrapovics relativt tysta SBK-system heller.

Vilket säger mer om svenska regler och svenska bullerkrav än avgassystemen…Det är ju bara att titta runt i den svenska depån bland hembyggena med trippla ljuddämpare…Löjligt är bara förnamnet och om man fortfarande kallar klassen Superbike så borde man byta namn för att undvika falsk marknadsföring. Det är ju inte riktigt Superbike man håller på med, snarare någon slags light-version av Superstock plus extra ljuddämpning…

Mekade åt ett superbiketeam strax efter att skärpta bullerkrav introducerats..
Första tävlingen på Anderstorp och det var helt omöjligt att klara gränsvärdena.

Folk slog knut på sej själva för att i all hast tysta hojarna.
Såg alla möjliga kreativa lösningar, bl,a 90° krökar på ändpipan vinklade så att
ljudet riktades bort från den sida ljudmätningsutrustningen var placerad vid banan....

Paradoxalt nog betydde det att ljudet (enl rykten) gick åt det håll kommunen hade en mätutrustning placerad hos en dam som levde för att överklaga buller...
Vet inte om det är sant dock...

Vet iaf att första ggn jag var på Motogp slogs jag av hur befriat från ljuddämpning det var ?
"Ljuddämpare får skjuta ut bakom en linje dragen vertikalt genom bakdäckets bakre punkt. Detta kallas för ”bruten siluett”. Ur regelverket, kanske av nämnda skäl;)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA