Slip-on monterat,,men inget specc ljud

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
så e det på min gsx 750 -84 med v&h 4:1 megafon system.. låter inget specielt under 4k.. tycker det e skönt som fn jag..

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
Fixat Fixat Fixat

jag kopplade ur sladden som går till min servostyrning till Exup ventilen,e det vettigt o dra sladden eller jag bör plocka vajrarna istället,vill ej använda den

Dimp

SDK #3133
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ducati 996 BiP
JaDeM skrev:
jag kopplade ur sladden som går till min servostyrning till Exup ventilen,e det vettigt o dra sladden eller jag bör plocka vajrarna istället,vill ej använda den

Kopplar du ur styrningen, eller tar bort vajrarna, så kommer den alltid att vara stängd. Då tappar du massor av effekt på högvarv.

EXUP'en sitter där för att ge lite mer mottryck i systemet på lågvarv och öka gashastigheten. Vi högre varv öppnar den och dess inverkan minskar succesivt. Är den bortkopplad, så tappar du lite botten i motorn och du måste plocka bort den rent fysiskt oxå.

Ta inte bort den, justera in den och smörj ventilen ordentligt, så funkar det bättre!

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Dimp skrev:
Kopplar du ur styrningen, eller tar bort vajrarna, så kommer den alltid att vara stängd. Då tappar du massor av effekt på högvarv.

EXUP'en sitter där för att ge lite mer mottryck i systemet på lågvarv och öka gashastigheten. Vi högre varv öppnar den och dess inverkan minskar succesivt. Är den bortkopplad, så tappar du lite botten i motorn och du måste plocka bort den rent fysiskt oxå.

Ta inte bort den, justera in den och smörj ventilen ordentligt, så funkar det bättre!

vill inte ha den pågrund utav att jag får inget bra ljud från mitt slip on under 4000 varv

låter som en original dämpare men sen efter 4000 låter det iofs lite grann,men jag saknar det mullret på tomgång,så jag plockar Exupen och låter den stå på max öppet hela tiden.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Så du föredrar högt ljud på låga varv framför bra prestanda? :rolleyes:

Finns säkert flera som skulle kunna tänkas ha ordet "posör" i åtanke. :7peta

Dimp

SDK #3133
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ducati 996 BiP
JaDeM skrev:
vill inte ha den pågrund utav att jag får inget bra ljud från mitt slip on under 4000 varv

låter som en original dämpare men sen efter 4000 låter det iofs lite grann,men jag saknar det mullret på tomgång,så jag plockar Exupen och låter den stå på max öppet hela tiden.

Gör gärna det, men tänk på att du tappar allt det fina vridet och sköna effekten mellan 3k & 7k när EXUP'en normalt öppnar fullt.

Är motorgången/känslan mindre viktig än ljudet, så kanske du borde ha en gammal sucka eller nåt som alltid brölar....

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Dimp skrev:
Gör gärna det, men tänk på att du tappar allt det fina vridet och sköna effekten mellan 3k & 7k när EXUP'en normalt öppnar fullt.

Är motorgången/känslan mindre viktig än ljudet, så kanske du borde ha en gammal sucka eller nåt som alltid brölar....

Det enda exupen gör är att förhindrar en effektsvacka runt 3000 varv eller nått.. Sätter du helsystem på så får du mer effekt både innan och efter svackan.. Men svackan gör den bara mer lättwheelad.. ut med skiten bara :tummenupp

JONQAS

The one and only...
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
Silver R1-04 & Svart-lila R6 -04
Det är EXUP-ventilen som gör det...! Tyvärr... :(

Men å andra sidan som alla andra säger så skall du nog vara glad, skönt å slippa få sura grannar...

Idetta fallet så suger EXUP-ventilen... men å andra sidan vem kör under 4000 varv?! :va

neeoo

Det man inte kommer ihåg har aldrig hänt
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
xt660x
men seriöst ????+

JaDeM skrev:

testa axa med hojen utan exup å med en inkopplad exup den ska öppna fullt vid 6000 varv...

fan du tappar allt vrid i botten å blir tok trist att köra utan exup.. jag har hafft två fzr1000 å jag skulle aldrig byta till helsystem eller ta bort exupen.. den är grym värd då man behöver vridet... *suck* att förståra nått som är så bra :huvet

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Hoj
TL1000s
JaDeM skrev:

Byta hoj kanske!? :kocko

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
badcat skrev:
Byta hoj kanske!? :kocko

undrar vem som är :kocko :kocko

väljer väl jag själv om jag vill ha exup eller ej eller man e :kocko bara för det känns som att ditt inlägg e ganska så J_A meningslöst! :fatta!

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Köpte för 30 min sedan ett par beg IXIL carbon Slip-on till min TRX, hoppas jag inte får samma "bekymmer" :hihi ...

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
neeoo skrev:
testa axa med hojen utan exup å med en inkopplad exup den ska öppna fullt vid 6000 varv...

fan du tappar allt vrid i botten å blir tok trist att köra utan exup.. jag har hafft två fzr1000 å jag skulle aldrig byta till helsystem eller ta bort exupen.. den är grym värd då man behöver vridet... *suck* att förståra nått som är så bra :huvet

jo jag förstår dig men har även det problemet att när jag har exupen inkopplad så står den bara o hoppar (fladdrar typ) och det försvinner inte föränn jag dratt upp den till typ 3000 varv.

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
..........
EXUP ventilen gör stor nytta på Yamaha oavsett om det är en FZR eller YZF, du får ett stort hål i mellenregisteret om du låter ventilen vara fullt öppen pga att systemet är ett sk 4-1 typ.
Byter du däremot ut grenröret mot ett 4-2-1 kan du däremot skrota Exup....

JaDeM skrev:

väljer väl jag själv om jag vill ha exup eller ej eller man e :kocko bara för det känns som att ditt inlägg e ganska så J_A meningslöst! :fatta!

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Hoj
TL1000s
JaDeM skrev:

Hehe.. ja, för det är ju definitivt inte menigslöst att hålla på å jävlas bara för att låta mycket på tomgång!?? Växla ner vetja! :huvet

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
badcat skrev:
Hehe.. ja, för det är ju definitivt inte menigslöst att hålla på å jävlas bara för att låta mycket på tomgång!?? Växla ner vetja! :huvet

knappast dit problem då du inte e tvingad o läsa min tråd,
kanske borde lyssna på dig själv o dina egna kommentarer ::Växla ner vetja! :huvet

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...