Slip-on som faller av del 2 (bilder)

png

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Honda VTR 1000 SP-1
Hej!

Vet inte om någon av er såg min tidigare tråd om att ett av mina slutrör bara ramlade av helt plötsligt:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=52840&goto=newpost

Jag får inte bukt med problemet alls, eftersom jag inte alls vet hur det är tänkt att den ska sitta fast från början. Därför har jag nu tagit lite bilder, med hopp om att någon av er kan förklara vad som behöver fixas.

#1 Här har vi hela kalaset från sidan. Här har jag tryck på slutdämparen på flänsen. Hela paketet sitter mycket löst, och jag kan lätt dra av slutröret (slangklämman sitter hårt åt).
sidan.jpg

#2 Här har jag nu alltså bara dragit av slutröret, ska det se ut såhär innunti, någon som vet? Eller har något gått av?
fran_sidan_med_gummipacknin.jpg

innutiflansen.jpg

#3 Såhär ser det ut innuti slutdämparen, notera att det är ganska tomt på dämparfyllning.
innuti_slipon.jpg

Jag har alltså ingen aning om hur jag ska få ihop det här igen så det sitter ordentligt. Nån som kan hjälpa till? :)

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Innerröret tycks ha lossnat i svetsen mot den skruvade delen i främre gaveln. Fast hur man bär sig åt för att få ihop det efter svetsning är ju en gåta. Hur ser bakre gaveln på ljuddämparen ut?

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Svetsen har ju helt klart släppt. Sen har nog dämpet brunnit upp eller flugit ut.

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Ska det inte gå långa bultar från ena sidan till andra som håller ihop sliponet?? :va

Titta efter om du har hål i delen som släpper..

edit:

Svetsen har nog släppt ja..

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Ska inte inneröret vara ihopsvetsat med plattan som sitter med 4 skruvar. Kan vara svetsningarna som har lossnat.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Nicko@K.A.P skrev:
Ska det inte gå långa bultar från ena sidan till andra som håller ihop sliponet?? :va

Titta efter om du har hål i delen som släpper..

edit:

Svetsen har nog släppt ja..

Är det inte bara "bolt-on" som har bultar som håller fast grejerna. :va

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Pinky skrev:
Är det inte bara "bolt-on" som har bultar som håller fast grejerna. :va

Nja kanske men bolt-on betyder annars att man bara byter dämparen, och har inte att göra med fastsättningen.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Alex.J skrev:
Nja kanske men bolt-on betyder annars att man bara byter dämparen, och har inte att göra med fastsättningen.

Och mycket byter man med Slip-on....

Bolt-on = Dämpare bultas fast i befintlgt mellanrör.
Slip-on = Dämparen sitter fast med fjädrar i mellanröret

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Alex.J skrev:

En bolt-on dämpare sitter bultad mot genröret, en slip-on dämpare "trär man på" så att säga, den går utanpå grenröret.

Här är en bolt-on dämpare.
AKRAPOVIC_BOLTON.jpg

Ser du skillnaden i hur den fäster?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
kan du inte bara ta en borrmaskin och borra tre/fyra hål rakt igenom och skruva ihop det med tre/fyra snygga skruvar. det borde funka bra och se helt ok ut.

png

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Honda VTR 1000 SP-1
Det finns liksom ingenting att skruva i, det är det som är så sjukt. Om du kollar i enddämparen (Se bild ovan) så ser du hur det ser ut.

Janne

¤%##?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1198s
Tja..
Du har ju en likadan på andra sidan hojen, kolla på den hur den e skapt..
sitter 4 skruvar på den i nedre kant, eller 3 på den sidan som e paj, en saknades ju.

png

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Honda VTR 1000 SP-1
Tjena Janne :) Ja, men vågar inte riktigt skruva isär den, eftersom jag inte vet säkert hur det sitter ihop. Vill ju inte förstöra den andra.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
png skrev:
Tjena Janne :) Ja, men vågar inte riktigt skruva isär den, eftersom jag inte vet säkert hur det sitter ihop. Vill ju inte förstöra den andra.

Åk till en återförsäljare och köp med dig isolering därifrån.
Sen sticker du hem och lägger i den. Sist men inte minst så åker du till nån som kan svetsa och låter personen svetsa ihop skiten. Sen sticker du hem och sätter på det.
-Klart! :tummenupp

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ditt innerrör har ju gått av...se till att få det svetsat. Det ser ut som en Micron-pipa? Isåfall kan du skruva av den bakre flänsen (sitter skruvar runt utblåset) och enkelt plocka isär hela dämparen för att sedan ta med främre delen och innerröret till verkstaden.

png

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Honda VTR 1000 SP-1
Det är en micron, alldeles rätt. Men svetsa ihop skiten alltså? Så det är en svets som har brakat, hur sjutton går det till?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
png skrev:
Det är en micron, alldeles rätt. Men svetsa ihop skiten alltså? Så det är en svets som har brakat, hur sjutton går det till?
Materialet blir skört av svetsningen, det kanske var gjort en måndag och så vibrerar den försvagade skarven sönder? Eller nåt.

Råkade ut för samma sak på min påväg ner till Västervik förra helgen, det var bara slita bort hela burken, ta bort bak-gaveln och dra av hölje och ull för att bränna ihop innerröret igen.
Lagade den temporärt med silvertejp när jag körde till verkstaden :yoparty

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...