Slip-on utan ECU flash / PCV?

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Hej alla kunniga motorcyklister!

Jag har fått hem ett slip-on med Cat-delete och ett nytt sport luftfilter. Jag tänkte dra på dom och sedan göra en ECU flash i början av nästa år efter vintern.
Min fråga är om det på något sätt är ''dåligt'' för hojen att dra på slip-on utan att flasha ecu eller köra PCV?

Jag har hört att det kan vara dåligt för motorn i längden. Jag är dock inte så kunnig så tänkte att jag frågar er.
Tanken är att dra på den nu i Oktober, ställer av den över vintern i november och sen hämtar jag den i April och flashar ECUn då. Det innebär att jag skulle kanske köra 10 gånger utan ecu flash beroende på vädret såklart.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Att köra några gånger under hösten är nog inga problem, men i långa loppet riskerar du att bränna avgasventilerna pga att motorn går för snålt och det blir för varmt i förbränningsrummet med fel luft/bränslemix.
 

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Att köra några gånger under hösten är nog inga problem, men i långa loppet riskerar du att bränna avgasventilerna pga att motorn går för snålt och det blir för varmt i förbränningsrummet med fel luft/bränslemix.
Tack för snabbt svar!
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top