Slip-on

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Hej, jag är ny i forumet och ny när det kommer till att ''styla'' hojen.
Allting som har med service på hojen har jag gjort själv under senaste åren.

Dock har jag köpte mig en Yamaha YFZ-R1 2006 förra året som jag nu har köpt till Toce slip-on till.

Jag tänkte att det var bara att sätta på det och köra men efter att ha pratat med ett par olika mekaniker så har dom sagt att i det långa kan det vara dåligt för hojen.
Dom rekommenderade att till exempel lägga till:
1. Power command (vad gör en power command?) Vad jag förstod så mappar den om något på hojen men vad exakt mappar den om?
2. Bättre luft filter (varför?)
3. DB-killer (för att den inte ska låta för mycket) Är dessa enkla att ta bort/sätta dit vid besikning.

sen en liten fråga om Cat-Delete Y-pipe, vad är det och vad för funktion har den?

Som sagt, lite okunnig när det kommer till att styla med hojar och vad som är bra och dåligt för motorn, så tacksam för hjälpen :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En Power commander är en piggyback-motorstyrning , som gör att du kan mappa om en massa saker, allt från tändning till soppamängd. Men den i sig gör ingenting utan att du laddar i en mapp. Antingen laddar du ner en från nätet, vilket är lite som att be din granne köpa skor åt dig online, eller så slänger du upp hojen i bänk och får en exakt mappning efter din hoj.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej, jag är ny i forumet och ny när det kommer till att ''styla'' hojen.
Allting som har med service på hojen har jag gjort själv under senaste åren.

Dock har jag köpte mig en Yamaha YFZ-R1 2006 förra året som jag nu har köpt till Toce slip-on till.

Jag tänkte att det var bara att sätta på det och köra men efter att ha pratat med ett par olika mekaniker så har dom sagt att i det långa kan det vara dåligt för hojen.
Dom rekommenderade att till exempel lägga till:
1. Power command (vad gör en power command?) Vad jag förstod så mappar den om något på hojen men vad exakt mappar den om?
2. Bättre luft filter (varför?)
3. DB-killer (för att den inte ska låta för mycket) Är dessa enkla att ta bort/sätta dit vid besikning.

sen en liten fråga om Cat-Delete Y-pipe, vad är det och vad för funktion har den?

Som sagt, lite okunnig när det kommer till att styla med hojar och vad som är bra och dåligt för motorn, så tacksam för hjälpen :D
1. Som Hoztic skriver så kan en power commander användas till lite av varje, men oftast är det bara bränsleblandning som den petar på.

Varför behövs det då? Enkelt sagt så gör motorns styrenhet en del antaganden, när du byter delar som kan påverka luftflödet genom motorn (t ex avgasrör, decat, luftfilter) är det inte säkert att dessa antaganden stämmer fortfarande. Ökar du luftflödet kan det således bli att motorn får mer luft i förhållande till bränsle än tidigare, det är inte helt bra. En power commander kan kompensera för detta.

2. Bra fråga. Om du bara är ute efter ljudet och utseendet så ser inte jag något problem med att köra på original luftfilter. Skillnaden i effekt borde vara ytterst marginell.

3. Att ta i och ur db-killer brukar vara fem minuters jobb. Personligen använder jag db-killer mer än vid bara besiktning, en högljudd brölande tomgång är inte min kopp te.

4. Cat-Delete Y-Pipe är en bit avgasrör som du har för att ersätta katalysatorn. Ökar luftflödet och ljudnivån. Marginell påverkan på effekt. Tekniskt sett passerar du inte besiktningen om du monterar bort katalysatorn, men många glider igenom ändå. Tänk också på att det finns risk att du inte går igenom besiktning på förhöjd ljudnivå.
 

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
En Power commander är en piggyback-motorstyrning , som gör att du kan mappa om en massa saker, allt från tändning till soppamängd. Men den i sig gör ingenting utan att du laddar i en mapp. Antingen laddar du ner en från nätet, vilket är lite som att be din granne köpa skor åt dig online, eller så slänger du upp hojen i bänk och får en exakt mappning efter din hoj.
Så om jag köper till en Power command är det bättre att dra med allting till verkstaden och be dom göra en ''korrekt'' mappning? Tackar!
 

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
1. Som Hoztic skriver så kan en power commander användas till lite av varje, men oftast är det bara bränsleblandning som den petar på.

Varför behövs det då? Enkelt sagt så gör motorns styrenhet en del antaganden, när du byter delar som kan påverka luftflödet genom motorn (t ex avgasrör, decat, luftfilter) är det inte säkert att dessa antaganden stämmer fortfarande. Ökar du luftflödet kan det således bli att motorn får mer luft i förhållande till bränsle än tidigare, det är inte helt bra. En power commander kan kompensera för detta.

2. Bra fråga. Om du bara är ute efter ljudet och utseendet så ser inte jag något problem med att köra på original luftfilter. Skillnaden i effekt borde vara ytterst marginell.

3. Att ta i och ur db-killer brukar vara fem minuters jobb. Personligen använder jag db-killer mer än vid bara besiktning, en högljudd brölande tomgång är inte min kopp te.

4. Cat-Delete Y-Pipe är en bit avgasrör som du har för att ersätta katalysatorn. Ökar luftflödet och ljudnivån. Marginell påverkan på effekt. Tekniskt sett passerar du inte besiktningen om du monterar bort katalysatorn, men många glider igenom ändå. Tänk också på att det finns risk att du inte går igenom besiktning på förhöjd ljudnivå.
Okej men då är det nästa bättre skulle jag tro att ha ett bättre luft filter om jag nu sätter på slip-on och sen även dra på power command så att jag slipper massa trams i det långa.

Tack för bra svar om DB-killer!

Okej så Cat-Delete Y-pipe är inget måste bara för att man drar på ett slip-on, utan det är mer en extra uppdateringsgrej för att få lite mer effekt. Tack!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så om jag köper till en Power command är det bättre att dra med allting till verkstaden och be dom göra en ''korrekt'' mappning? Tackar!
Japp! Du installerar den ju själv, typ dela en kontakt i kabelhärvan och sätt in PC där istället. Det finns ju folk här som mappar hojar också, tex Andersson Turbo.

Nu var det ett tag sen han var här såg jag, men sök och du skall finna, han hänger på FB bland annat också.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har din Yamaha R1 2006 katalysator # är motståndet i avgassystemet så stort att vad som händer efter katalysatorn har så liten betydelse för motståndet i avgassystemet att du inte behöver bekymmra dig om att skaffa en Power Commander (PC). Bara för du skaffat ett slipon.

Tar du bort katalysatorn är det ett annat läge för då sjunker motståndet i avgassystemet och motorn bör få mer bränsle för inte gå magert (ökar slitaget på avgasventilerna) genom tex installation av en Power Commander med lämplig Mapp. Power Commander eller något liknande, fördelen med Power Commander är att det är det mest kända systemet så den som gör en bänkning vet garanterat hur en Power Commander fungerar. Utom PC kan det behövas en O2-eliminator som ansluts där eventuell Lampda sond är inkopplad till elhärvan på hojen.

Vad det gäller byte av luftfilter så är det onödigt. Ser man på de mappar som finns att ladda hem till PC så är det samma mapp till Originalluftfilter av papper och "bättre? luftfilter typ KN". Däremot har mätningar visat att "bättre? luftfilter typ KN" släpper igenom mer skit till motorn än MC-fabrikanternas "Original" filter. I ditt fall Yamahas Originalpappersluftfilter.

# Har din Yamaha inte katalysator så rekommenderar jag också Power Commander för att motorn inte ska gå snålt efter byte till "Slip-On". Katalysator kom på MC mellan 2001 (Sprint RS ingen kat) och GSX1300R 2008 (katalysator) Svårt veta för mig om R1 2006 har en kat.

Om du talar om var du bor, vilken by / stad är det lättare ge dig tips för då vet man vilka firmor som finns i närheten. Bänkade själv hos "Osten i Härryda".
Den blev mer lättkörd efteråt.
Inga ryck / hopp längre när jag vrider på gasen. Utan mjuk och fin ökning av draget.
 
Last edited:

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Har din Yamaha R1 2006 katalysator # är motståndet i avgassystemet så stort att vad som händer efter katalysatorn har så liten betydelse för motståndet i avgassystemet att du inte behöver bekymmra dig om att skaffa en Power Commander (PC). Bara för du skaffat ett slipon.

Tar du bort katalysatorn är det ett annat läge för då sjunker motståndet i avgassystemet och motorn bör få mer bränsle för inte gå magert (ökar slitaget på avgasventilerna) genom tex installation av en Power Commander med lämplig Mapp. (Power Commander eller något liknande, fördelen med Power Commander är att det är det mest kända systemet så den som gör en bänkning vet garanterat hur en Power Commander fungerar. Utom PC kan det behövas en O2-eliminator som ansluts där eventuell Lampda sond är inkopplad till elhärvan på hojen.

Vad det gäller byte av luftfilter så är det onödigt. Ser man på de mappar som finns att ladda hem till PC så är det samma mapp till Originalluftfilter av papper och "bättre? luftfilter typ KN". Däremot har mätningar visat att "bättre? luftfilter typ KN" släpper iegenom mer skit till motorn än MC-fabrikanternas "Original" filter. I ditt fall Yamahas Originalpappersluftfilter.

# Har din Yamaha inte katalysator så rekommenderar jag också Power Commander för att motorn inte ska gå snålt efter byte till "Slip-On". Svårt att veta för mig. Katalysator kom på MC mellan 2001 (Sprint RS ingen kat) och GSX1300R 2008 (katalysator)

Om du talar om var du bor, vilken by / stad är det lättare ge dig tips för då vet man vilka firmor som finns i närheten. Bänkade själv hos "Osten i Härryda".
Den blev mer lättkörd efteråt.
Inga ryck / hopp längre när jag vrider på gasen. Utan mjuk och fin ökning av draget.
Allting är Original (förutom färgen) på den så den har en katalysator idag.
Känns lite dumt att byta ut den för en Cat-Delete Y-pipe om det inte behövs.

Men om jag förstår dig rätt så tycker du at PC knappt gör någon skillnad eftersom att hojen har katalysator, så att sätta på slip-on är egentligen det ända jag ''behöver'' göra?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Allting är Original (förutom färgen) på den så den har en katalysator idag.
Känns lite dumt att byta ut den för en Cat-Delete Y-pipe om det inte behövs.

Men om jag förstår dig rätt så tycker du at PC knappt gör någon skillnad eftersom att hojen har katalysator, så att sätta på slip-on är egentligen det ända jag ''behöver'' göra?
Du kan faktiskt gör ännu mindre. För jag har träffat en man på en bankörning som körde sin Yamaha R6 med katalysator och en tratt efter kat. (öppet rör, ingen ljuddämpning efter katalysatorn)
För så effektiv var katalysatorn på att dämpa ljudet att han fick inga problem för för hög ljudnivå.
Och kraven är hårdare vid bankörning än i trafiken.
Så jag gissar (nu har R1 större cylindervolym ~249 cm3 än R6 ~149cm3 , dvs kraftigare avgasknallar)
det finns risk att du kommer bli besviken över hur lite mer hojen låter med "Slipon".
För katalysatorn dämpar så mycket.
När jag var ung och grön och hade en 30 hk BMW R60 körde jag en tid med öppna megafoner.
(Till jag hört hur fruktansvärt det lät när en vän lånat hojen och drog iväg, då blev det dämpull)
Nuförtiden med 175hk enligt bänkningen vill jag väcka så lite uppmärksamhet som möjligt
och har dubbla slipon (en på varje sida) för att minska ljudintrycket när jag passerar.
Ju tystare dessto långsammare går det hoppas jag intrycket är för omgivningen.
Ingen som går förbi reagerar när den går på tomgång för motorn ska bli varm medan jag sätter på mig jacka, öronproppar, hjälmhuva, hjälm och handskar. Och eventuell ryggsäck.
Och givetvis smyger jag iväg från garaget. Vill inte ha upprörda grannar. Bara vänligt inställda grannar.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
När jag rotade med min fz1 och slängde på Yoshimura gjorde jag en ECU-flash hos Yamahacenter istället. Kostade några tusenlappar men den gick mycket bättre och drack mer hehe. Tydligen tar de bort alla fabriksmonterade spärrar som sitter där för att klara miljökrav inför besiktning etc. Jag har kvar min katalysator men samma princip gäller om du tar bort den. Snacka med närmaste yamahacenter och fråga om just flash till r1 06.
 

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Du kan faktiskt gör ännu mindre. För jag har träffat en man på en bankörning som körde sin Yamaha R6 med katalysator och en tratt efter kat. (öppet rör, ingen ljuddämpning efter katalysatorn)
För så effektiv var katalysatorn på att dämpa ljudet att han fick inga problem för för hög ljudnivå.
Och kraven är hårdare vid bankörning än i trafiken.
Så jag gissar (nu har R1 större cylindervolym ~249 cm3 än R6 ~149cm3 , dvs kraftigare avgasknallar)
men ändå risk att du kommer bli besviken över hur lite mer hojen låter med "Slipon".
För katalysatorn dämpar så mycket.
När jag var ung och grön och hade en 30 hk BMW R60 körde jag en tid med öppna megafoner.
(Till jag hört hur fruktansvärt det lät när en vän lånat hojen och drog iväg, då blev det dämpull)
Nuförtiden med 175hk enligt mappningen vill jag väcka så lite uppmärksamhet som möjligt
och har dubbla slipon (en på varje sida) för att minska ljudintrycket när jag passerar.
Ju tystare dessto långsammare hoppas jag intrycket är för omgivningen.
Så vad du säger är att om jag vill att den låter mer så kan det vara smart att ta bort katalysatorn, sätta dit en Cat-Delete Y-pipe men då måste jag troligtvis köra dit en power command?
 

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
När jag rotade med min fz1 och slängde på Yoshimura gjorde jag en ECU-flash hos Yamahacenter istället. Kostade några tusenlappar men den gick mycket bättre och drack mer hehe. Tydligen tar de bort alla fabriksmonterade spärrar som sitter där för att klara miljökrav inför besiktning etc. Jag har kvar min katalysator men samma princip gäller om du tar bort den. Snacka med närmaste yamahacenter och fråga om just flash till r1 06.
Tack, jag ska kolla med mekanikerna jag snackat med!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så vad du säger är att om jag vill att den låter mer så kan det vara smart att ta bort katalysatorn, sätta dit en Cat-Delete Y-pipe men då måste jag troligtvis köra dit en power command?
Prova först med Slipon. Är du inte nöjd med ljudet blir det ta bort katten.
Och då följer som ett brev på posten (förr) att du samtidigt installerar Power Commander och O2-eliminator. Och bänkar den.
För att skydda motorn mot att gå magert.
Men kör du den här säsongen 2022 med enbart Slipon.
Ta bort kat och installera PC, O2-eliminator och bänka är sånt man gör på Vintern. Tycker jag.
 

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Prova först med Slipon. Är du inte nöjd med ljudet blir det ta bort katten.
Och då följer som ett brev på posten (förr) att du samtidigt installerar Power Commander och O2-eliminator. Och bänkar den.
För att skydda motorn mot att gå magert.
Men kör du den här säsongen 2022 med enbart Slipon.
Ta bort kat och installera PC, O2-eliminator och bänka är sånt man gör på Vintern. Tycker jag.
Tack för all hjälp. Ska till mekanikern nu under veckan så jag ska hålla allt du sagt i tankarna och se vad dom tycker.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top