Slipa inre gaffelben (stenskott)

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Har ni något bra tips på vad man använder för att slipa bort ett stenskott på det inre gaffelbenet? Jag fattar ju att man inte kan slipa bort "gropen" men där finns också en liten "kant" som sticker upp/ut från gaffelbenet som jag inte tror att packboxen kommer gilla i långa loppet.

Riktigt fint sandpapper? Andra bättre tips?

Mvh
Danne
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Den finaste smärgelduken du kan hitta. Eller ännu hellre s.k. lappduk (som är smärgelduk fast oerhört finkornig).
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
våtslippaper 1200 funkar fint

Lägg runt en gummispackel så får du mer anläggning mot skadan

Slipa så du får kryssrepor ( ej i längsriktning )
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har du en krater med uppstickande kanter så försök knacka tillbaka dessa med en liten liten hammare.
Mycket försiktigt.

Slipa sedan som ovan.
Då motverkar du så bra det går att få gropar i benen som transporterar ut oljan i friska luften.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Epoxi eller tantens nagellack kan fungera att fylla gropen med.
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
När det gäller liknande skador på hydraul cylindrar är det viktigaste att ta bort "grader" som sticker ut och på så sätt skär sönder tätningen. Gissar att om det funkar med 300 bars tryck så funkar det på samma sätt här.

Brukar nyttja en fin flat fil. Relativt lågt tryck som man låter själv hitta rätt vinkel (platt på stångämnet) med en rörelse fram och åter i ett "X", "kryss" zick-zack över skadan.
Med det låga trycket kommer filen inte att ge några märken på den förkromade plana ytan utan endast arbeta ner material som sticker upp.

Kratern kommer tyvärr att transportera ut olja och för att förhindra det krävs att den fylls upp. Avfetta noga innan så att du får en god vidhäftning av det som används. Keramisk metall har jag använt med gott resultat - förutsatt att man får bort den feta ytan.
Tips: Lägg på mer än du behöver och fila bort överflödet när det härdat klart.

:tummenupp
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top