Slipa och lacka aluminium

bergstigarn

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2015
Hoj
Yamaha Sx400 1982
Hej
Säkert många som skriver om detta men jag hittar inga bra svar på daz internääät !

Så jag gick in till mekonomen och sa att jag skulle lacka mina alu fälgar och framgafflarna fick 2 burkar mattsvart (som jag ville ha) och en burka 2 k klarlack! Men nu när jag sitter hemma så fattar ja ju att de inte kommer bli matt då jag kommer lägga på klarlackrn..

Så frågar er nu,
Hur mycket måste jag slipa? Måste all gammal färg bort eller bara rugga upp ytan? Tips på slipning så jag inte tar för mycket metall?
Måste man ha grundfärg på aluminium?
Tips på färg? Är det en burk 2 k mattsvart och sen en färgspruta?

Pulverlack har jag tillgång till men jag orkar inte plocka isär gafflarna och gummit sen vill jag lära mig och gillar att testa!

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Yamaha
Om du vill ha en matt yta med klarlack så väljer du matt klarlack. Då blir det mattsvart men går fortfarande att hålla rent.

Linus F

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Till ren ALU måste du ha en "etsande" grund som tex washprimer eller dynalon. Men är det redan lackat och ser fint ut är det ju bara att slipa upp ytan med en slipduk (kommer åt i trånga utrymmen) alt ett p500 papper. (Om ytan är fin vill säga) :)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
För att få den bästa hållbaraste mattsvarta ytan så lackar man först med blanksvart och sprutar på matt klarlack så gör riktiga billackerare. De där fälgarna lär väl ha klarlack på aluytan så de behövs ingen syra grund bara vanlig grundfärg.

bergstigarn

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2015
Hoj
Yamaha Sx400 1982
För att få den bästa hållbaraste mattsvarta ytan så lackar man först med blanksvart och sprutar på matt klarlack så gör riktiga billackerare. De där fälgarna lär väl ha klarlack på aluytan så de behövs ingen syra grund bara vanlig grundfärg.
Jag behöver inte slipa något menar du? Utan bara köpa vanlig primer som gör att lacken kommer sitta bra?

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag behöver inte slipa något menar du? Utan bara köpa vanlig primer som gör att lacken kommer sitta bra?
Jo, slipa måste du, men du ska inte slipa bort färgen, bara rugga ytan lite grann så att nya färgen fäster.
500 våtslip blir utmärkt!

Har faktiskt alldeles nyss grundat en alufälg till en bil. Körde en epoxygrund som enligt tillverkaren sks fungera på aluminium.
Vi får se hur det blir. Ska slipa och lägga den svarta färgen ikväll.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år