Slipon till VFR 800 F1 - Är det idé?

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
:confused: Hej. Snabb fråga: Är det någon idé - förutom vikt/ljud - att montera ett slipon på en insprutare?

Jag minns hur man joxade med luft/bränsleblandningen på alla gammelhojar, men det här...?

Jag är helt lost när det gäller insprutning. Vad göra, tänka på osv.

Må väl Mates

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
rike skrev:
:confused: Hej. Snabb fråga: Är det någon idé - förutom vikt/ljud - att montera ett slipon på en insprutare?

Jag minns hur man joxade med luft/bränsleblandningen på alla gammelhojar, men det här...?

Må väl Mates

Om man känner ett behov av de eventuellt 3-4 kusarna och det eventuellt något jämnare register som du kan få så... jo.

Men det är ljudet vi är ute efter eller hur? :tummenupp

Kolla åxå VFR sajterna i USA (vfrdiscussion.com) och England (bikersoracle.com) där finns allt om slipon (Staintune verkar härska för tillfället) och mappning (programmering av insprut) för VFRer som är värt att veta.

rike

Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Tackar. Har suttit hela morgonen och njutit! vfrdiscussion var en kanonsajt.

Men jag undrar fortfarande om jag behöver jusera insprutningen något efter pipbytet? Och kan jag göra något själv?

Och om man behöver justera, och inte kan göra själv, var gör man det i norra delen av landet? (läs: Norrbotten)

Hade

HanneZ

Guest
Mjo du behöver ändra på sprutet så de passar det nya flödet!

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Min svärfar hängde på ett slipon på sin VFR -98. Det märktes i princip inget alls. Den lät knappt mer. Så vi tog loss katalysatorn och skar isär den och tömde den på innehåll, och svetsade ihop den igen . Då kom både det ljud och den effektökning man hade förväntat sig av sliponet. Det gjorde rejäl skillnad på högre varv. :tummenupp

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
rike skrev:
Tackar. Har suttit hela morgonen och njutit! vfrdiscussion var en kanonsajt.

Men jag undrar fortfarande om jag behöver jusera insprutningen något efter pipbytet? Och kan jag göra något själv?

Och om man behöver justera, och inte kan göra själv, var gör man det i norra delen av landet? (läs: Norrbotten)

Hade
Teoreretiskt, ja. I praktiken, nej. Dräm i ett K&N-luftfilter när du ändå skruvar dit bolt-on:et.

rike

Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Fanx Mates!
Kanske jag gör ett djupdyk i originalpipan och rensar lite jox bara...Det känns som om andningen inte riktigt är hundra med originalsystemet. Men å andra sidan, så har det alltid varit...?;)

Tänk att man aldrig blir äldre....

Återigen - Fanx!

/Rike

rike

Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Bra idé! Sitter katten i kollektorn? Eller i slutburken?

Hej i regnet.....

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Juserar man insprut när man byter till slip-on i regel, eller är det bara extra finlir? Jag menar, sprutet sköter väl det där själv till viss del?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
PacMan skrev:
Juserar man insprut när man byter till slip-on i regel, eller är det bara extra finlir? Jag menar, sprutet sköter väl det där själv till viss del?
det blir ju extra finlir och några hästar till, kastar du bara på sliponet så vet du ju inte exakt hur det blir, det blir förstås inte katastrof men det blir heller högst troligt inte en kuse mer.

Major Bif

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
Blåvit, R1000 K4. Yoshi Tri-oval bolt-on, Skidmarxz double bubble kåpglas. Bänkad vid 200mil, 155 SAE vid 11.000rpm.
rike skrev:

Må väl Mates
Självklart ska du sätta på ett slip-on!
SKönare ljud, snyggare, viktminskning och lite effekt!
http://www.akrapovic-ai.si/main/catalog/products-catalog.htm

kolla länkarna från Akra. Klicka dig fram till honda, VFR, och open slip-on.
Kolla på description och Diagram/chart.

PÅ just din hoj finns en hel effekt att hämta.
Skaffar du en PC så blir det ännu bättre.
Akrapovics rör gäller helt orörda hojar när det gäller insprutningen.
P.S.
Glöm K&N filtret enligt Motospeed som är Generalagent om jag inte missminner mig, så flödar Honda orginal bättre!

Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Troligen är vfr800 som dom flesta andra, ev. lambdasond används inte på fullgas. Det betyder att den INTE anpassar sig till nytt avgas (för stora gaspådrag). Däremot kan den ju möjligen ligga fett från början så att det reder sig iaf.
Bänkning m lambdasond ger svaret.
Alt hänga på en dioddisplay på befintlig lambdasond o kolla. Så har jag kollat bmw r1100 o volvo 940 turbo.
/u

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Mycket troligt att man kan få ut mer om man moddar sprutet oxå..men den gick absolut bättre av att rensa katalysatorn.

P3RSS0N

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2004
Hoj
Varierar...
rike skrev:

Må väl Mates
En gammal tråd, men det skadar inte med lite info...

För att reda ut begreppen en aning kan jag ge dig lite vägledning (i form av lekman). Powercommander är alltid att rekommendera till en hoj med insprutning. Dagens hojar har en undermålig teknik och är dessutom begränsade redan från start i och med kraven vid typning av fordon.

Mitt tips till dig är därmed kort och enkelt. Montera Powercommander tillsammans med K&N luftfilter (för att öka luftflödet). Skogen av slip-on rör växer för varje dag som går. MotoSpeed importerar Vance & Hines och Jardine. RT-One från Jardine är den modell som funkar bäst i dags läget.

Om du skummar igenom vår lista av återförsäljare alternativt Dynojet Centers hittar du snabbt den handlare i dina trakter som kan få ordning på problemet.

Om du ska fimpa katten eller ej törs jag inte ge mig in på. Men det mesta talar för en modifiering. Powercommandern är som sagt lösningen till förhållandet mellan luft och bränsle. En runda i bromsbänk och jag övetygad om att du får en hoj som ändrat temprament fullständigt.

Good luck!

Last edited:

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
heliac skrev:
Min svärfar hängde på ett slipon på sin VFR -98. Det märktes i princip inget alls. Den lät knappt mer. Så vi tog loss katalysatorn och skar isär den och tömde den på innehåll, och svetsade ihop den igen . Då kom både det ljud och den effektökning man hade förväntat sig av sliponet. Det gjorde rejäl skillnad på högre varv. :tummenupp

Vart på avgassytemet var katalysatorn monterad ??

Var det mycket jobb att få bort den?

Behövde ni programera om insprutningen??

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Jocke K skrev:
Vart på avgassytemet var katalysatorn monterad ??

Var det mycket jobb att få bort den?

Behövde ni programera om insprutningen??

Det är burken under motorn där alla rör går ihop..Nej vi har inte rört sprutet, han ville bara ha lite roligare ljud på hojen men det blev inte mycket skillnad på varken ljud eller effekt innan vi tog katten...

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
..........
Fimpa O2sensorerna och byt ut dessa emot Oxygen Sensor eliminator kit (2 Req) ifrån Dynojet.

rike skrev:

Må väl Mates

rike

Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Fanx för all hjälp Mates! Har just kommit hem från en runda i Norge med regn, ruggigt kurviga vägar och kall Nordlands.....

Jag tror jag tar vägarna förbi Atomracing i Luleå, -tror de har dynojet och annat lull där.

Återigen; Fanx!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...