slipon utan dämparull ?? tips

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, men ett mantelrör kan jag nog leva med. Men hur tjock måste det bli? Kan man vira ett tunt lager bandage runt stingern och sen ett mantelrör som inte är så väldigt mycket tjockare än den utanpå?

Ja med mantelrör är ju den vanliga konstruktionen man byggt sen dackefejden.
När jag var 18-20 och byggde expansionskammar gassvetsade jag först dit stingern av perfrör. Som mantelrör använde jag 2" bilavgasrör som drevs upp mot och svetsades fast mot baffeln. Mantelröret gjorde ngn cm kortare än stingerröret förstås. Sedan ett lock som fäster med skruv i muttrar som fastsvetsades på insidan av mantelröret. Allt enligt vad jag läst i Graham Bells bok Twostroke Tuning som jag tipsat om tidigare. Jag köpte den boken när jag var 17, där stod det mesta och fina teckningar av hur man skulle göra.

Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Ok, men ett mantelrör kan jag nog leva med. Men hur tjock måste det bli? Kan man vira ett tunt lager bandage runt stingern och sen ett mantelrör som inte är så väldigt mycket tjockare än den utanpå?

hej

har du inte hittat harris /allspeed rör till din rd en ? ja kan kolla om det finns nogra gamla i vårat föråd för ja hadde en rd 82 med rubbet förr ev tzr 250 rör ska finnas om inte dom e averkade + div delar till rd 350lc, tzr250, vad ja minns men dom får du nog modda lite i så fall om det e från Tzr en

//Robin

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja med mantelrör är ju den vanliga konstruktionen man byggt sen dackefejden.
När jag var 18-20 och byggde expansionskammar gassvetsade jag först dit stingern av perfrör. Som mantelrör använde jag 2" bilavgasrör som drevs upp mot och svetsades fast mot baffeln. Mantelröret gjorde ngn cm kortare än stingerröret förstås. Sedan ett lock som fäster med skruv i muttrar som fastsvetsades på insidan av mantelröret. Allt enligt vad jag läst i Graham Bells bok Twostroke Tuning som jag tipsat om tidigare. Jag köpte den boken när jag var 17, där stod det mesta och fina teckningar av hur man skulle göra.

Hehe, jag förstår:D
Ok, jag ska se hur jag löser det! Tack för tipsen!:)
Jag har den boken jag med, fast på datorn som pdf... Har dock inte läst riktigt allt ännu, men jag läser lite efterhand:) Ska kika i den!

hej

har du inte hittat harris /allspeed rör till din rd en ? ja kan kolla om det finns nogra gamla i vårat föråd för ja hadde en rd 82 med rubbet förr ev tzr 250 rör ska finnas om inte dom e averkade + div delar till rd 350lc, tzr250, vad ja minns men dom får du nog modda lite i så fall om det e från Tzr en

//Robin

Du får väldigt gärna titta efter! Kromade allspeeds står högst upp på min önskelista!:tummenupp

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hehe, jag förstår:D
Ok, jag ska se hur jag löser det! Tack för tipsen!:)
Jag har den boken jag med, fast på datorn som pdf... Har dock inte läst riktigt allt ännu, men jag läser lite efterhand:) Ska kika i den!

Gör det, böcker är fina grejer. de här kamrarna svetsade jag när jag var 18. Ljuddämparnas mantelrör är här av 2" bilavgasrör som drivits upp på baffeln och gassvetsats fast.

attachment.php

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
slipon

jag tycker de e onödig jobb att pilla med orginal när ett nytt snik slipon duger gott o väl.

Är är bild på min gamla orginal dämpare från zx6r-99 och ett slipon från viper som jag köpte nytt för 1800kr

Bifogat

• ljudämpare mindre.JPG
    ljudämpare mindre.JPG
    233.5 KB · Visningar: 51
  • mindre dämpare.JPG
    mindre dämpare.JPG
    144.8 KB · Visningar: 62

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gör det, böcker är fina grejer. de här kamrarna svetsade jag när jag var 18. Ljuddämparnas mantelrör är här av 2" bilavgasrör som drivits upp på baffeln och gassvetsats fast.

attachment.php

Ser bra ut!:tummenupp

Och du med!:tuttar :D

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Vad är det med alla posöråkare? Tror ni inte folk ska se er om ni är för tysta?

Peronligen tycker jag högt ljud är nåt som man ibland tvingas acceptera när man söker mera effekt. Men här verkar folk gärna göra förändringar som rent av sänker effekten bara för att få låta lite mer! :confused: :glömdet

*host*
De e staaaajling ju... en retro muskelhoj som skall se ut som att den är från -83 MÅSTE ha ett V&H i aluminium istället för nåt tjafsigt titan grejs från Akrapovic.
Fördelar finns många... tex högre vikt (lägre tyngdpunkt). Sen låter det sååååå vackert!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin