J
Det jag har sett av studievärlden så skulle det behövas lite mer stress, en del sover ju till 9 på morgonen och går och drar benen efter sig hela dagen och pluggar två dagar innan tenta fast de har känt till det i över en månad.
Jag säger inte att alla studier ser ut så här men jag gissar att många gör det. Varför skulle det annars vara knökfullt med studenter på caféer
Jag håller iofs med om att studietakten skulle kunna höjas rejält på de många utbildningar, bl.a. min egen, där man lätt kunnat kapa bort ett år eller så utan att det skulle bli speciellt hårt. Att därifrån gå till att man måste acceptera att känna sig stressad förstår jag dock inte. Stress är som sagt bara av ondo.
Det finns också en poäng med ett lugnare studietempo, och det är man på ett helt annat sätt har möjlighet att reflektera självständigt över de inhämtade kunskaperna. Läste ett år av min utbildning utomlands, där tempot var ett antal snäpp högre än i Sverige. Det gick naturligtvis bra att producera material i ett högre tempo, och var också givande på ett sätt, man insåg hur stor kapacitet man egentligen hade, men samtidigt var avsaknaden av eftertanke och ifrågasättande i princip kronisk. Berodde naturligtvis delvis på det hierarkiska studiesystemet där, men också för att tiden saknades. Man producerade det som krävdes, punkt. I Sverige finns otroligt mycket mer utrymme för individualitet och nyskapande lösningar, åtminstone så länge man kan motivera varför man valt att göra som man gör. För mig är det värt otroligt mycket, och jag tror att det i längden är en styrka som vi i Sverige har gentemot massproducerande, högpresterande asiater.