Slipp studieskulden med tidig examen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Är det verkligen nånting man bör uppmuntra ÄNNU mer än vad man gör idag? Det är extremt få fall där stress tillför något (ja, jag vet att det finns positiv stress, men den är dels inte kronisk och är dels knappast den typ av stress som åsyftas här).

Ja, varför inte? Lika bra att härda magsåren tidigt så kanske man har större chans att klara av det senare i livet :rolleyes:
Det jag har sett av studievärlden så skulle det behövas lite mer stress, en del sover ju till 9 på morgonen och går och drar benen efter sig hela dagen och pluggar två dagar innan tenta fast de har känt till det i över en månad.
Jag säger inte att alla studier ser ut så här men jag gissar att många gör det. Varför skulle det annars vara knökfullt med studenter på caféer :va

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
I min värld är det en fantastisk möjlighet att få en gratis utbildning, bidrag och oerhört förmånliga lånemöjligheter.

Redan idag finns det massvis med studenter som börjat plugga enbart för att de inte vet vad de vill göra. Vill vi verkligen ha än fler av den sorten genom att dessutom betala dem för det?

De som verkligen kommer bidra med stora skatteintäkter efter sin utbildning skulle ju dessutom inte premieras av förslaget eftersom de inte har någon möjlighet att slutföra sin utbildning vid så låg ålder.

Bättre är isåfall att göra det förmånligare att arbeta extra vid sidan av sin utbildning och under sommarloven för att slippa behöva ta några lån alls. Alternativt att snabba upp takten. Precis som tidigare nämnts så är det ytterst få studenter som ens kommer i närheten av att studera heltid. Inte halvtid eller 25% heller för den delen.

Att maxlåna för att kunna festa flera gånger i veckan och sedan komma ut i samma verklighet som man befann sig i innan man började studera ger jag inte mycket för.

Visst är det viktigt att locka människor till att vilja studera vidare, men det måste vara rätt människor som gör det av rätt anledningar.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har man en hög motivationsnivå och vill få sin utbildning i princip gratis får man väl söka stipendier på sina tidigare meriter. Jag kan inte se att avskrivna studielån skulle motivera någon att snabbt avsluta sina studier. De som läser färdigt sina studier idag i snabb takt har redan det som krävs. De övriga kanske aldrig borde börjat läsa på universitetet.

Idén att motivera studenter att läsa färdigt sina studier är god, men förslaget kommer inte att ge avsedd effekt.

Som jag skrev tidigare har vi väldigt förmånliga villkor att studera i Sverige och det är här problemet är tror jag och anledningen varför folk drar ut på sin utbildning mer än nödvändigt. Om man fått betala säg 150 000 kr/termin plus uppehälle för att studera lovar jag att folk hade ansträngt sig för att klara sina studier. De som var halvt motiverade hade aldrig börjat läsa på universitetet utan sett till att arbeta sig upp och kanske få internutbildningar på arbetsplatsen. Inte fy skam att gå den vägen heller.

Slutar aldrig förvånas över flum förslag som politiker lägger fram från de olika lägren. Det är helt rätt tänkt att folk ska avsluta sina studier i snabbare takt än vad de gör idag men där slutar berömmet. Föreslår att man istället tittar utomlands för att lösa gåtan varför Svenska studenter är så slöa. Jag tror det beror på att vi har för bekvämt. Det är inte bara av godo att utbildning är gratis.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
J
Det jag har sett av studievärlden så skulle det behövas lite mer stress, en del sover ju till 9 på morgonen och går och drar benen efter sig hela dagen och pluggar två dagar innan tenta fast de har känt till det i över en månad.
Jag säger inte att alla studier ser ut så här men jag gissar att många gör det. Varför skulle det annars vara knökfullt med studenter på caféer :va

Jag håller iofs med om att studietakten skulle kunna höjas rejält på de många utbildningar, bl.a. min egen, där man lätt kunnat kapa bort ett år eller så utan att det skulle bli speciellt hårt. Att därifrån gå till att man måste acceptera att känna sig stressad förstår jag dock inte. Stress är som sagt bara av ondo.

Det finns också en poäng med ett lugnare studietempo, och det är man på ett helt annat sätt har möjlighet att reflektera självständigt över de inhämtade kunskaperna. Läste ett år av min utbildning utomlands, där tempot var ett antal snäpp högre än i Sverige. Det gick naturligtvis bra att producera material i ett högre tempo, och var också givande på ett sätt, man insåg hur stor kapacitet man egentligen hade, men samtidigt var avsaknaden av eftertanke och ifrågasättande i princip kronisk. Berodde naturligtvis delvis på det hierarkiska studiesystemet där, men också för att tiden saknades. Man producerade det som krävdes, punkt. I Sverige finns otroligt mycket mer utrymme för individualitet och nyskapande lösningar, åtminstone så länge man kan motivera varför man valt att göra som man gör. För mig är det värt otroligt mycket, och jag tror att det i längden är en styrka som vi i Sverige har gentemot massproducerande, högpresterande asiater.

• Gilla
Reaktioner: Loy
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras