Slippa kontrollmärke?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Given plats att montera reflexen på så länge för att slippa onödiga utstickande fula fyrkanter på hojen.
Annars kan man ju hoppas att de investerar några av de 70 miljonerna de sparar på att slopa detta, på en ny stansmaskin eller två så man kan få en lite mindre skylt.
-Hej det här är min regskylt. Där nere i hörnet står mitt regnummer. Resten av den här felvända spoilern är ett minnesmärke över något som hittades på på 70-talet. Fin va?

Om jag inte är ute och cyklar får man väl inte tillföra något på en regplåt utom just skattemärke. Inte för att jag hört någon som fått problem med det men om man ska vara petig så...

Gillar du inte fyrkantiga reflexer kan du få min som sitter på DR:en, den är snittsigt rund. En sån där snygg extralång "90-talsskärm" som går ner till backen ingår. Helt gratis om du borrar loss skiten själv, jag orkar inte. :D

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
r1 -04
Given plats att montera reflexen på så länge för att slippa onödiga utstickande fula fyrkanter på hojen.
Annars kan man ju hoppas att de investerar några av de 70 miljonerna de sparar på att slopa detta, på en ny stansmaskin eller två så man kan få en lite mindre skylt.
-Hej det här är min regskylt. Där nere i hörnet står mitt regnummer. Resten av den här felvända spoilern är ett minnesmärke över något som hittades på på 70-talet. Fin va?

Jag tror det går kapa bort det överblivande, gå till en plåtis, fixar till en lika fin kant som dom övriga 3 sidorna o målar svart!

Voila, mindre skylt! :p

någon som vet btw om man måste ha svart inramning på kanterna på skylten?

händer om man kapar dom?

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag tror det går kapa bort det överblivande, gå till en plåtis, fixar till en lika fin kant som dom övriga 3 sidorna o målar svart!

Voila, mindre skylt! :p

någon som vet btw om man måste ha svart inramning på kanterna på skylten?

händer om man kapar dom?
Jag har varit av uppfattningen att skylten måste vara original och att man inte får modifiera den på något sätt. Inte helt säker på att det stämmer. Att du måste ha original skylt tror jag är rätt, däremot hittar jag bara nedan citat enligt om man får ändra den.

Är det straffbart att manipulera bilens registreringsskylt?

Det är olagligt att framföra ett fordon med en svårläst registreringsskylt. All form av försämring av läsbarheten är ett lagbrott, oavsett om det sker avsiktligt eller inte. Skylten ska vara väl synlig från alla vinklar. Registreringsskyltar får inte vara oläsbara på grund av smuts, is, snö eller liknande. De får inte vara vinklade eller sprejade med reflexsprej, ligga dolda i fönstret eller ha ändrade siffror och bokstäver.
Källa: http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Fordon/

Det går ju att tolka som så att man kan ändra skylten så länge inte läsbarheten försämras. Det lär ju i annat fall gå under samma regler som om man hade haft en miniskylt och ge böter därefter.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag har sett en del bilar med små rektangulära skyltar, även avlånga mindre skyltar, framförallt amerikanska pickisar.

Såg även en nyare Audi med en liten rektangulär skylt bak.........hur har dom fått dom...?

/KentW

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Zozzy

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
Kawasaki zx9r -98, Suzuki LT 50 -95:a
Om dom nu spara så mycket som 70 mille borde dom ju sänka skatten tycker man...:rolleyes:

Hudik

Guest
QUOTE]

Säger inte bestämmelserna att reflexen ska vara placerad UNDER (och nej, menar inte bakom) reg.skylten?

Enl. min tolkning så finn det bara en bestämmelse ang. reflex som jag har kunnat hitta, det var ett bra tag sedan så jag har inte nån källa tyvärr..

Reflexen ska sitta enligt samma regler som för regplåt, alltså minst 20 cm från backen och max 120 cm upp ska sitta bakom hjulets centrum och i rät linje med bakre ram (som cutsen sitter på) med en max lutning innåt på 15 grader och en max lutning utåt på 30 grader

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
r1 -04
hur vet man när detta går igenom?

Och, finns det o beställa någonstanns en miniskylt som är lagom liten utan att dom har lämnat plats för skattemärket!???!

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Såg även en nyare Audi med en liten rektangulär skylt bak.........hur har dom fått dom...?

/KentW

Tänka sig, polaren har en USA-skylt på sin Audi. Fast det är en gammal skorv, ingen nyare. Den är USA-import, och bakluckan ser annorlunda ut än här, med ett uttag för liten skylt.
Så det var inga problem att få en liten skylt för honom, dom kan ju inte gärna kräva att han byter baklucka bara för att inte en standardskylt passar.

thrillseeker

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2007
Hoj
Triumph Speed Four
Enl. min tolkning så finn det bara en bestämmelse ang. reflex som jag har kunnat hitta, det var ett bra tag sedan så jag har inte nån källa tyvärr..

Reflexen ska sitta enligt samma regler som för regplåt, alltså minst 20 cm från backen och max 120 cm upp ska sitta bakom hjulets centrum och i rät linje med bakre ram (som cutsen sitter på) med en max lutning innåt på 15 grader och en max lutning utåt på 30 grader

Bakre reflexanordning

Övergripande krav

103 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två bakre reflexanordningar som vi belysning återkastar rött ljus bakåt. Reflexanordningarna får inte vara triangelformade.

104 § Bakre reflexanordning skall vara typgodkänd
1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 3 (se 3 kap. 1 §).
Bakre reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell får även vara av typ som godkänts av statens provningsanstalt (SP) före den 1 januari 1967.

Installationskrav

106 § Bakre reflexanordnings placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 900 mm.
Kravet för lägsta höjd gäller inte reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.

107 § Bakre reflexanordnings geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 30° åt höger och 30° åt vänster.
Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om reflexanordningen är placerad lägre än 750 mm över marken.
Kraven i första och andra stycket gäller inte reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.

108 § Bakre reflexanordning får kombineras med lykta baktill.

Tog mig friheten att inte ta med det som gällde sidovagnar :D

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Vet någon om det fortfarande kommer kosta att ställa på och av hojjen iaf?

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Ja eftersom det inte har något att göra med skattemärkets vara eller inte vara så vad tror du själv? ;)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!