Slippa moms på införsel av beg hoj?

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Skulle hojjen ha gått mer än 600 mil och ha bytt mätare så borde SBP kunna kolla upp det genom tidigare utförda besiktningar o.s.v. Men frågan kanske var hypotetsik eftersom den bara gått 200 mil...
Det bästa borde vara att få mätaren att visa minst 600 mil för att slippa bekymmer, även om den inte gått så långt. Är det en ny mc får det väl göras lite oseriöst på elektronisk väg. Lite äldre så funkar det ju med en borrmaskin på viren...

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM660
Markus skrev:
Vilka hojar fungerar det där på? Polaren skulle byta på sin r1, det gick inte för själva mätaren sitter i elektronikboxen - inte i displayen...

Det sitter i displayen och inte i elektronik boxen på R1.
Möjligtvis är det ändrat på R1 -04

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Mouse skrev:
Brightman...det sitter en kille från Karlstad på två år för just såna manövrar du förslog... smart förslag :kocko
Är det värt fängelse....

VA?!? Då tror jag nog som No1 att det är frågan om systematisk momsfusk av företag. Att som privatperson fuska med momsen på en hoj tror jag inte renderar i några 2 år på kåken.

Det är ingen hemlighet att tysklandsimport inneburit att många har lånat instrumenteringar fram och tillbaka.

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
RSV4 Factory
......

No1 skrev:
Tänk gärna efter INNAN man komenterar ett förslag med ett :kocko märke...

Han som du beskriver har OMÖJLIGT tagit in ett enda fordon som han ändrat mätarstälning på, och dessutom INTE tagit in det för eget bruk för att sen dömmas till fängelse!!!

Utan utövar man detta på fordon som sälj på ett YRKESMÄSSIGT sätt så är det en stor skillnad gentemot ett enstaka fordon då skattemyndigheten utreder just sånt...

No1...

Ja du borde ju veta..... eller hur, och det är jävligt smart att uppmuntra till sånt

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Mouse skrev:
Ja du borde ju veta..... eller hur, och det är jävligt smart att uppmuntra till sånt

Du ser inga nyans-skillnader i att som privat person mygla bort momsen på en hoj mot att systematisk utnyttja det som företagside?

Det är inte fråga om uppmuntran.

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
RSV4 Factory
Chrille skrev:
Du ser inga nyans-skillnader i att som privat person mygla bort momsen på en hoj mot att systematisk utnyttja det som företagside?

eH!? jO...det beror liksom på vem som yttrar sig....

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
Chrille skrev:

Instammer (sorry, inga svenska bokstaver...). Och om jag hade velat veta vad man far gora och inte far gora sa hade jag ringt Vagverket eller polisen eller nat i den stilen.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Mouse skrev:
eH!? jO...det beror liksom på vem som yttrar sig....

Jasså?!? Vad vet du om mig. Hur vet du vad jag kan eller har gjort?

Patriks förflutna är delvis offentligt eftersom han, vad jag vet, inte hycklar om det. Jag slipper berätta eftersom de som vet här har den goda stilen att hålla tyst........OM de har något att berätta.

Vet du vad? Jag har lånat ut min mätare!!!!

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
en deformerad skrothög
Är det inte så att moms bara är aktuellt om man tar in en hoj från ett land utanför EU? Hur ofta importeran man från något annat land? Kanske USA då? Man kan givetvis köpa en R1:a i Norge för dubbla priset... :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tommy skrev:
Det sitter i displayen och inte i elektronik boxen på R1.
Möjligtvis är det ändrat på R1 -04

Hmmm... Den här killen jag tänker på påstod att han bytte mellan flera olika mätare men att hur han än gjorde så var det samma miltal. Det var på en 01:a.

Rent logiskt sett så vore det ju oerhört fånigt att sprida ut minnen på flera ställen då de måste kapslas etc.

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
en deformerad skrothög
No1 skrev:
Om man som PRIVAT person köper en begagnad mc i ett EU land så betalar han självklart momsen i det land som han köper mc'n...

Men nu har skattemyndigheten i Sverige varit så smarta att se till att vanliga svensson INTE skall kunna tjäna en krona gentemot våra dyra Svenska priser om fordonet är nyare än 6 månader samt gått under 600 mil då dom i sådant fall slår på den Svenska momsen (25% på inköps summan) oavsett du betalt momsen i det land du köpt fordonet/varan...

No1...

Usch va nesligt! :fakta
Isåfall ska man absolut byta mätare etc, för annars blir man utsatt för ett statligt övergrepp av rånkaraktär! :)
Det är säkerligen bil- och mcbranschens generalagenter i Sverige som lobbat igenom detta för att sätta EU:s fria konkurrensregler ur bruk?

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
RSV4 Factory
Vissa här på SH har tydligen allvarliga problem med verklighetsförankringen..... två st??!! ansåg att det var de som var påhoppade... knepigt eftersom jag inte hoppade på någon.... liken hopas i garderoberna... vet du vad Chrille, Jag jobbar på Bike och säljer MC och jag vet inte var någonstans i detta forumet jag hoppade på dig... men passa på och skicka ett PM du med, så ger jag också dig mitt telefonnr så du kan slå mig en signal

Chrille skrev:
Jasså?!? Vad vet du om mig. Hur vet du vad jag kan eller har gjort?

Patriks förflutna är delvis offentligt eftersom han, vad jag vet, inte hycklar om det. Jag slipper berätta eftersom de som vet här har den goda stilen att hålla tyst........OM de har något att berätta.

Vet du vad? Jag har lånat ut min mätare!!!!

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
RSV4 Factory
Ja, just det... och du har fortfarande inte ringt...

No1 skrev:
Fick precis ett PM av "Mouse" vilket fick det mesta att klarna i mina ögon rörande hans underbara inlägg då det visade sig att han arbetar på Bike i Trollhättan...

No1...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Mouse skrev:
Vissa här på SH har tydligen allvarliga problem med verklighetsförankringen..... ..

Jag kände mig absolut inte påhoppad. Helt uppriktigt.

Jag bara menade att det inte är någon skillnad om jag tipsar om "seden" att låna mätare eller om Patrik gör det. Hur och OM folk sen väljer att tillämpa det är väl en annan femma.

Det var det enda jag ville ha sagt, sorry om jag var otydlig.

EDIT/hade jag fört en ljusskygg tillvaro så hade jag knappast skämtat om det här

Last edited:

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Verkar som tråden ballat ur lite.... För att återgå till ämnet tycker jag det är lite komiskt!
Ett imorterat fordon får ofta lite lägre värde då folk tror man skruvar med mätaren vid införseln... Dock är väl den allmänna uppfattningen att mätaren är tillbakaskruvad!

Hur lätt är det att övertyga en köpare om följande: Hojjen har endast gått 800 mil, men det står 1300 på mätaren.... hehe

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
RSV4 Factory
No1 skrev:
Behöver INTE ringa dig då jag tror jag klargjort vad jag tycker ang skitsnack, men skall självklart behålla numret för framtida bruk även om jag tror att det INTE kommer att behövas...

No1...

Jag skulle vilja veta hur du definierar mitt s.k. "skitsnack" för det verkar som att du har en benägenhet att hota när du känner dig trängd, tycker du kanske ska lugna ner tempot lite när det gäller att flyga på folk till höger och vänster. Jag är här som privatperson och tar åt mig när någon hotar mig. Nästa gång ringer du i stället...

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
TomTroll skrev:
Verkar som tråden ballat ur lite.... För att återgå till ämnet tycker jag det är lite komiskt!
Ett imorterat fordon får ofta lite lägre värde då folk tror man skruvar med mätaren vid införseln... Dock är väl den allmänna uppfattningen att mätaren är tillbakaskruvad!

Hur lätt är det att övertyga en köpare om följande: Hojjen har endast gått 800 mil, men det står 1300 på mätaren.... hehe

Jo precis, därför tänkte jag att ska man skruva så är det nog ingen bra idé om det är mycket som skiljer på mätaren upp till 600. Men om man som jag hade tänkt att köpa en så gott som ny hoj så måste man nog försöka låna en mätare tillfälligt.

Nåja, tack för alla kommentarer iaf, även om det hettade till ett tag där. Just nu är Cale påväg ner till Tyskland o hämtar hoj - jag hade inte tid att följa med denna gång, eländes elände :huvet Men min tid kommer den med. Snart hoppas jag för jag håller på att avlida av tristess och depression utan hoj...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024