Slirande koppling efter oljebyte GSXR1000 K5

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Jag har använt Castrol i ALLA mina hojar utan ens en antydan till problem.
Med tanke på hur mycket skit det har kastats på Castrol i denna tråd så måste det helt klart varit allvarliga fel på alla mina hojar. :)
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Det har inget med märket Castrol att göra. Problemet är att ni väljer fel i deras sortiment.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har använt Castrol i ALLA mina hojar utan ens en antydan till problem.
Med tanke på hur mycket skit det har kastats på Castrol i denna tråd så måste det helt klart varit allvarliga fel på alla mina hojar. :)

Det tycker jag är att dra lite långt gående slutsatser.
Däremot är det ju så att vissa oljor fungerar mer eller mindre bra i olika hojar beroende på materialval mm.

Jag har själv upplevt problem med just Castrol GPS i min hoj. Den oljan rekommenderas av många verkstäder till min hoj men när jag häller i den så upplever jag att kopplingen blir "kladdig" och inte vill frikoppla riktigt. resultatet blir att den hoppar till när jag lägger i växel och växellådan känns onödigt klonkig vid växlingar. Ett problem som försvinner om jag häller i i stort sett valfri annan olja.

Det betyder inte att oljan är generellt sett dålig. Det betyder att den innehåller något som har en tendens att göra lamellerna kladdiga på många hojar. funkar den för dig så kör på den. För rent specifikationsmässigt är det ju en bra olja.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hmmmm....en klibbade koppling har i svaren blivit slirande?!?

Om hojen är nyservad bör man ju se på olja o filter. Castrols GPS(röd) slutade dom väl för dryga ett år sen. Nu heter den Power1.

Kör mer än gärna både med Motul 5100 och Castrol(både GPS och Power1). Märkliga är att det verkar vara mer hojrelaterat(som också nämns av några) än oljerelaterat. Tex en ER-5 funkar definitivt inte med Motulen, står den en längre tid så klibbar kopplingen ihop. Åtgärdas med Castrol(GPS, har inte testat Power1 i ER-5)

Oavsett, om nu oljan är orsaken, så sitter den också kvar på lamellerna ett tag. Det krävs lite körning med den nya innan verkan ger effekt.
 
Last edited:

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Var 99% säker redan innan jag öppnade tråden att du använde Castrols Power 1 (fd. GPS).

Hade precis samma problem på min Yamaha R6 från 2001 när jag hällde på den oljan. Slirade på högvarv som om det vore isgata. Tömde ur skiten och hällde i Motuls Esterolja och då funkade den kanon. Kör aldrig på Castrol längre..
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Körde min gixxer 1000 K6a ungefär 3000 mil (innan den såldes vidare), på biltemas olja. Den varken exploderade eller drogs med andra problem utan allt bara fungerade klanderfritt år efter år.
Innan den hojen så körde jag ungefär 2000 mil med en CBR954 på biltemas olja. Den fungerade också felfritt.

Jag tycker det är skönt att man kan få en sån suverän kvalitetsolja för så lågt pris!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Dags för ett trådlyft.

Jag har kört 600 och 954 på gps/power 1 UTAN PROBLEM. 600 hade gått 4200mil vid försäljning och 954 3200mil utan problem.

Kompisen har kört alla sina hojar från 750, 1000rr och 1000k5 på samma olja uran problem..

Jag skall göra mitt första oljebyten på K6 här snart. Köpte först power 1, men kom senare över castrol helsyn. raceolja. Vissa har problem vissa inte.. Som tidigare nänts är gps oljan bra på pappret.

Skulle det vara en jävla chansning att slänga i den "dyra" castrol oljan (800-900kr för 4l om ja inte minns galet)
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Dags för ett trådlyft.

Jag har kört 600 och 954 på gps/power 1 UTAN PROBLEM. 600 hade gått 4200mil vid försäljning och 954 3200mil utan problem.

Kompisen har kört alla sina hojar från 750, 1000rr och 1000k5 på samma olja uran problem..

Jag skall göra mitt första oljebyten på K6 här snart. Köpte först power 1, men kom senare över castrol helsyn. raceolja. Vissa har problem vissa inte.. Som tidigare nänts är gps oljan bra på pappret.

Skulle det vara en jävla chansning att slänga i den "dyra" castrol oljan (800-900kr för 4l om ja inte minns galet)

Jag har Castrol i min GSXR 1000 k5, och det fungerar super.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Shit - Kostar den verkligen 8-900 kr för 4 liter

Nu blir det ju ett inlägg i världens farligaste samtalsämne - Vilken olja är bäst :)

Men jag kör på OKQ8 sbk racing som jag beställer i 30 litersdunk för 45 kr/litern (ungefär) - Sedan måste jag erkänna att jag inte är speciellt duktig på oljor, det är säkert helt korrekt att vissa motorer ger problem med vissa oljor osv. Jag bara tycker att denna olja är ruggigt prisvärd och att jag själv aldrig upplevt några bekymmer med den (sedan byter jag olja 2 ggr/1000 mil) - Tycker det verkar fel att köra 1000 mil per oljebyte på en R1:a, men det är mer en känsla än fakta, dagens oljor/maskiner kanske klarar det utmärkt. Är bara orolig för att få "gamla" Yamahasjukan med oljeslukande motorer och inbillar mig att jag i längden tjänar på att byta oftare.





Q8 SBK Racing
SAE 10W-50
Syntetisk motorolja för 4-takts motorcyklar.
Speciellt utvecklad för motorer med mycket hög trimningsgrad
där höga effekter och höga varvtal medför
mycket hög värmeutveckling och därmed utsätter oljan
för mycket höga påfrestningar. Anpassad även för motorcyklar
med katalysator. Passar där samma olja används i
motor, koppling och växellåda.
API SM, ACEA A3, JASO MA2
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag har Castrol i min GSXR 1000 k5, och det fungerar super.

Vilken olja kör du med? Power 1? Har alltid trott att den var helsyntetisk men den rackaren är "bara" halv. 954 fick gå rätt duktigt med höga varv ofta (gata/bana) utan problem.

Men nu är det just Suzuki 1000 k5/k6 som det handlar om. Bra input dock om R1 men det är tyvärr ingen sukka, men kanske en bra olja för sukkan med. Någon som kör på den oljan?
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Shit - Kostar den verkligen 8-900 kr för 4 liter

Nu blir det ju ett inlägg i världens farligaste samtalsämne - Vilken olja är bäst :)

Men jag kör på OKQ8 sbk racing som jag beställer i 30 litersdunk för 45 kr/litern (ungefär) - Sedan måste jag erkänna att jag inte är speciellt duktig på oljor, det är säkert helt korrekt att vissa motorer ger problem med vissa oljor osv. Jag bara tycker att denna olja är ruggigt prisvärd och att jag själv aldrig upplevt några bekymmer med den (sedan byter jag olja 2 ggr/1000 mil) - Tycker det verkar fel att köra 1000 mil per oljebyte på en R1:a, men det är mer en känsla än fakta, dagens oljor/maskiner kanske klarar det utmärkt. Är bara orolig för att få "gamla" Yamahasjukan med oljeslukande motorer och inbillar mig att jag i längden tjänar på att byta oftare.





Q8 SBK Racing
SAE 10W-50
Syntetisk motorolja för 4-takts motorcyklar.
Speciellt utvecklad för motorer med mycket hög trimningsgrad
där höga effekter och höga varvtal medför
mycket hög värmeutveckling och därmed utsätter oljan
för mycket höga påfrestningar. Anpassad även för motorcyklar
med katalysator. Passar där samma olja används i
motor, koppling och växellåda.
API SM, ACEA A3, JASO MA2

Hoppas på ett kunnigt svar angående detta då jag kör precis samma olja (Köper 20liters dunk på swedol för bra peng..) Och letar ny hoj till sommaren, antingen k5, k6, k7 eller r1 05-06.

Har kört med den i min nuvarande zx6r 96a närmare 2000 mil utan problem.. (även i min fyrhjuling, Polaris predator 500)
I min mening en bra olja för ritkgit bra pris!
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Hoppas på ett kunnigt svar angående detta då jag kör precis samma olja (Köper 20liters dunk på swedol för bra peng..) Och letar ny hoj till sommaren, antingen k5, k6, k7 eller r1 05-06.

Har kört med den i min nuvarande zx6r 96a närmare 2000 mil utan problem.. (även i min fyrhjuling, Polaris predator 500)
I min mening en bra olja för ritkgit bra pris!

Jag får rätta mig själv - 20 litersdunk ska det ju vara här med såklart :banana
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Så, nu har jag bytt olja på suzukin. Oljan är Castrol power 1 racing 10-50 på bike kostade den 845kr för 4liter... Och det var DEN oljan de rekommenderade mig. :rolleyes:

Antingen är det inbillningar eller så knackar k5/k6 (mekaniskt ljud som hörs speciellt på tomgång)?
Fråga två då, när ja nu skulle lägga i ettan provade även tvåan stillastående så slog det till som fan i hojen och några gånger "lite skrapande ljud".
Hur mycket kan man leva med? Vad säger ni som kör på motul som starkt rekommenderades?
954 vet ja att det gjorde ont i hjärtat när man la i ettan vid start. Så jag hade alltid i ettan när ja startade.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top