Slirande koppling efter slirkopplingsmontage

msj

?????
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
VFR750F/ CBR600RR / EXC300
Har monterat TSS slirkoppling på CBR600RR-08.
Fungerar bra vid nerväxling men slirar vid cirka 13 000 varv under acceleration.
Lameller, stålskivor och olja bytt vid vid montage (Honda original).
Q8 SBK RACING 10W-50 både före och efter montage av slirkoppling.
Slirkoppling monterad i mars och använd första gången i onsdags.
Glömde tyvärr att "marinera" lamellerna innan montage.
Någon som har något tips på vad jag ska göra? :va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har du följt monteringsinstruktionerna om lamellpaketets tjocklek?
Alltså alla lameller plus mellanskivors sammanlagda tjocklek.

Det måttet är avgörande för slirfunktionen utan att lamellerna släpper när du ska iväg, man brukar ha ett smalt fönster att justera inom för att kunna ställa hur lite motorbroms man vill ha.

Sen har du fjädrarnas kondition, mått inom spec?

Kan ju även bränt torra lameller med lite otur..
 

msj

?????
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
VFR750F/ CBR600RR / EXC300
Tack för svaret He rik.
Får erkänna att jag inte kontrollerade lamellpaketets tjocklek vid montage.
Eftersom jag böt alla ingående komponenter med nya Honda-delar utgick jag från att det skulle vara ok.
Fick svar från TSS.
De tror att det är fjädrarna som är troligaste felkälla.
De är ju trots allt 9 år så det är väl inte helt osannolikt att de har relaxerat lite. Får ta och kontrollmäta.
Vet du om man brukar montera nya original eller passar man på att sätta hårdare och om man gör det, vem säljer?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kör med original. Branchen för hårdare fjädrar är usel, vissa är hårdare andra betydligt mindre hårda.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Håller med Boris, jag har inte upplevt ett behov av hårdare iaf., förvisso kör jag ju Yamma då...

Passa på att kontrollmäta och granska lameller och skivor när du har isär det, det är den totala tjockleken som är av vikt och alla enskilda delar kan ligga åt det högre/lägre intervallet inom tillverkningstoleranserna och kanske passerar max/mintjocklek.

Står garanterat i din instruktion för slirkopplingen hur du går tillväga.
 

msj

?????
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
VFR750F/ CBR600RR / EXC300
Visst står det i manualen hur man mäter lamellerna och mellanläggen, det var bara jag som slarvade eftersom jag bytte allt ingående. :gnissla
 

msj

?????
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
VFR750F/ CBR600RR / EXC300
Tackar för svaren :tummenupp, tror jag har tillräcklig information för att få ihop det nu :banana
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top