Slirande Koppling Fzr600-91

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Hej!

Bytte ikväll lameller på min fzr600-91 dick utan större framgång. Innan så slirade den friskt slirande på minsta gas. Nu kommer man ivf iväg, vilket är ett framsteg men den slirar ju som sagt fortf som satan. Sökte lite på forumet i hopp om att finna vad det kan bero på. En tanke är ju givetvis att fjädrarna är slut, men jag hittade även några som lagt in extra stålskivor för att kopplingen slirat. Nån som har koll på om man kan göra något liknande på min hoj om det inte skulle bli bättre om jag bytte fjädrarna också.

Kör med nån Shell olja, men jag tror inte att det beror på oljan eftersom den slirar som satan verkligen.

/ Nicklas

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
FZS 600
Bilder ur fzs-manualen.

Lägger in några sidor från fzs-98 manualen. Det är ju i princip samma motor så kanske kan vara till hjälp. :va

Bifogat

• IMG_0785.JPG
    IMG_0785.JPG
    141.5 KB · Visningar: 88
Last edited:

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Tror tyvärr inte att det där verkar så rätt... olika många fjädrar osv. men det vore bra om man kunde få reda på vilka marginaler man kan ligga mellan eller om man kan slänga på en extra stålskiva för att få det tajtare. Brickor till fjädrarna har ja gjort ordning så dom blir lite hårdare, dock så har ja inte hunnit testa för att kuggkransen som sitter på svänghjulet har gett upp nu så måste få tag i en ny sån först och främst, men mekar koppling under tiden givetvis

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Hej!

Bytte ikväll lameller på min fzr600-91 dick utan större framgång. Innan så slirade den friskt slirande på minsta gas. Nu kommer man ivf iväg, vilket är ett framsteg men den slirar ju som sagt fortf som satan. Sökte lite på forumet i hopp om att finna vad det kan bero på. En tanke är ju givetvis att fjädrarna är slut, men jag hittade även några som lagt in extra stålskivor för att kopplingen slirat. Nån som har koll på om man kan göra något liknande på min hoj om det inte skulle bli bättre om jag bytte fjädrarna också.

Kör med nån Shell olja, men jag tror inte att det beror på oljan eftersom den slirar som satan verkligen.

/ Nicklas

byt till starkare fjädrar eller gör egna med brickor.börja med 2mm brickor på varje fjäder. jag har 4mm på varje fjäder på min xt och det fick den till att fungera. lycka till

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Hej!

/ Nicklas

Att lägga brickor kan gå men kolla så att inte fjädern är max ihoptryckt redan utan bricka för då hjälper inte brickan något. (upptäckte det på min dominator när jag hade slir) Testa o få stålplattorna glasblästrade för o få en fin ruggad yta så det blir lite bättre grepp. Det funkade för mig iaf.

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Ok! Då får jag prova att lägga brickor emellan. De bottnar inte org ivf så det borde gå. Kan man slipa av stålskivorna kanske? Med sandpapper för att få en bättre yta?

Hur funkar det för dom som lagt en extra stålskiva? Borde man inte ha en extra lamell då för att det inte ska bli stål mot stål?

/ Nicklas

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok! Då får jag prova att lägga brickor emellan. De bottnar inte org ivf så det borde gå. Kan man slipa av stålskivorna kanske? Med sandpapper för att få en bättre yta?

Hur funkar det för dom som lagt en extra stålskiva? Borde man inte ha en extra lamell då för att det inte ska bli stål mot stål?

/ Nicklas

En del ruggar upp skivorna med 240-smärgel eller finare.

Den extra stålskivan sitter ju på hubben med splines precis som de övriga stålskivorna , så det blir ingen relativrörelse mellan stålsskivorna.

Själv skulle jag ha kollat fjädrarna först, det kan ju vara de som är för veka eller ihoptryckta. Kolla i boken vad de ska ge för kraft samt vilken minsta fri längd de får ha.

Mvh
J

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Sådär, nu är det efter mycket om och men ordning på det.

Shimsade fjädrarna ca 3mm först utan resultat. Va o beställde en extra stålskiva idag också för att se om det kunde hjälpa, men blev så jävla sugen på att testa så jag plockade ner kopplingen från min andra hoj (likadan) och stoppade i en extra stålskiva från den. Nu jävlar tar kopplingen ivf! Så jävla skönt! Så nu får ja vänta till nästa vecka för att få ordning på den andra, men men nu är fajtern igång igen, det är det viktiga. :yoparty

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept