slirande koppling suzuki gsx 750 ef

bluesbiker

Ny medlem
Gick med
31 May 2007
Hoj
2006 Suzuki GSR 600, 1984 Suzuki GSX 750 ES, HD XL 1200, HD Chopper
Min koppling slirar på höga varv vid acceleration, inte på hög växel vid gaspådrag. Har isär lameller och plattor och dom ser bra ut ! Har precis köpt den, kan det vara fel olja i ? Vad ska det vara för olja i ?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tråd #3329 om motorolja.

Använd 4T 10w-40 motorcykelolja, inget annat. Har man använt bilolja är det döden för lamellerna (friktionsmodifierare) men kan räddas om du byter olja och kör lugnt ett par mil. Köp den billigaste JASO-certifierade motorcykeloljan och byt ofta dvs var 500 mil eller efter varje säsong - vad som kommer först. Byt på hösten, inte på våren.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har en 92:a Suzuki och jag kör på biltemas "racing" variant och är kanonnöjd (än så länge, ca 400mil). Hela lådan och kopplingen blev mer direkt än med den tidigare soppan de klämt i (vet dock inte vad det var för elände). Har bara bytt en gång hittils.
Påverkade dock både kopplingen och "känslan" i lådan, högst påtagligt positivt, för mig ivf.
Vågar dock inte rekommendera det då oljetrådarna är fulla med mer erfarna åkare som vet mer.
Jag är i vart fall helnöjd än så länge. Man kan ju testa om det hjälper upp situationen. Är inte värre än att byta till något mera känt/dyrare fabrikat efteråt isf.

Last edited:

Fattigslappen

Orakad
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
MZ!
Jag hade en GSX 750 ES en gång i tiden, trevlig hoj. :tummenupp

Min gjorde lika dant, den började slira precis när effekten började komma på högre varv. En sak jag noterade när jag böt kopplingen på den var att bultarna till kopplingsfjädrarna var synbart utsträckta(!) och det var med nöd och näppe som jag fick ut alla. Så här i efterhand så tror jag nästan att jag hade klarat mig med att enbart byta bultarna, det är ju inte precis något effektmonster. Värt att kolla upp kanske?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Har du tur innehåller den inga friktionsmodifierare. Däremot Biltemas motsvarande MC-olja har lite bättre egenskaper än den där biloljan och kostar exakt lika lite.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har då kört min GSX med bilolja och inte haft några som helst problem. Snarare tvärt om - hojen går bättre.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kolla hur mellanskivorna ser ut, e de svarta, lila, brända eller liknande så rugga upp dem med sandpapper.
Mellanskivor ska se ut som ruggat stål och ej blanka.

bluesbiker

Ny medlem
Gick med
31 May 2007
Hoj
Kolla hur mellanskivorna ser ut, e de svarta, lila, brända eller liknande så rugga upp dem med sandpapper.
Mellanskivor ska se ut som ruggat stål och ej blanka.

Skivorna är perfekta, även dom gamla lamellerna om man jämför med en ny. Vissa säger att det KAN va bilolja i och kan lamellerna bli "oljemättade" vilket gör att dom ger mindre friktion.

bluesbiker

Ny medlem
Gick med
31 May 2007
Hoj
Bytt lameller, kopplingsfjädrar (10% hårdare än original), bytt olja till Biltema´s 10w-40 Racing olja som är JASO-certifierad. Kopplingen funkar nu perfekt och utan slir.

Svårt att säga VILKET av det som orsakade problemet men nu kan man fullgasväxla igen !

:yoparty:yoparty:yoparty

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...