Slirande koppling TL 1000R

Dr.EVIL

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Brum...
Ni som har TL 1000R har någon upplevt att kopplingen liksom slirar? Jag har nya lameller (eftersom jag trodde att det var problemet) som har gått 30 mil.
Problemet artar sig när man vrider ordentligt på gasen kring 4000 rpm på alla växlar. Varvräknaren sticker iväg upp och man hör att kopplingen slirar, om man då håller kvar gasen så "slirar den fast" (det klonkar och hugger fast och varvräknaren trillar ner till rimliga varv) efter nån sekund 1-3s ca.

VAD i h-vete kan det vara för fel. Koplingen är hydralisk så den går inte att ställa in... tror jag. Vid motorbroms så skall kopplingen slira bort 30% av kraften för att inte låsa bakdäcket. Det känns som om denna slirning fungerar vid accelaration istället (bak och fram) vilket torde vara omöjligt.

HJÄLP NÅGON (det är som att köra moped :3freak )

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Vitpil
Exakt samma som hände mig. Har hört att det ska va kopplingsfjädrarna som är kassa orginal. Beställde hårdare fjädrar från Roffes motor. Men om det är det som är felet vet jag inte? Då jag lyckades dra en bult när jag skulle montera dom....

Gerry

Oturen kan man alltid lita på....
Gick med
19 Jun 2004
Hoj
Hojlös :(
Min storebror hade samma problem på sin TL1000s -97.
Den slirade när man kom upp till 7000rpm, men bettade igen efter ett par sekunder.

Efter att bytt till nya kopplingsfjädrar (från TL1000R??) är det mycker roligare att köra, eftersom allt slir är borta.
Eftersom han hade den inlämnad på en MC-mekanikerutbildning vet jag inte de gjorde något mer.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ring Roffes motor och köp nya fjädrar från Barnett! Problem solved (troligtvis). 300 pix. :tummenupp

Också jäääävligt noga med oljenivån, mittemellan min och max i fönstret är bra.

Dr.EVIL

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Brum...
J-Bone skrev:
Ring Roffes motor och köp nya fjädrar från Barnett! Problem solved (troligtvis). 300 pix. :tummenupp

Också jäääävligt noga med oljenivån, mittemellan min och max i fönstret är bra.

jag har nog för mycket olja... kopplingsfjädrarna är nya, orginal iofs
Tackar för tips. Jag återkommer när jag har skruvat så får vi se om det var felet

Mage

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Hoj
Hoj? TL 1000S - 99 Y0W
Hallå!

Jag håller med om att tryckfjädrarna bör bytas ut.

Men en liten sak som jag har märkt kan vara värt att
se över.

Motorolja - vad kör du på för olja?

Jag har haft både TLR & TLS och alltid servat själv.
Märkte rätt snart att hojen beter sig lite konstigt
när man kör på "finolja".

Kollade med Suzuki, de rekommenderar delsyntet
10w40 till alla hojar. Möjligen inte för ren racing
men för gemene man.

Har sedan dess alltid kört med 10w40 och hojarna
varken slirar eller "driver/greppar" (vid kall motor).

Lycka till.
// M

mightyme

Youth is wasted on the young
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
B12 -96
Jag hade problem med slirande koppling på min Raptor (tl1000-motor) och efter två omgångar lameller och fjädrar så fann jag det enkla felet på andra sidan motorn. Där kopplingsvajern fäster finns det en justeringsmöjlighet på axeln som går igenom motorn. Det enda jag behövde var att dra åt den bulten tills jag kände motstånd för att sedan lätta 1/3 varv. Prova det innan du lägger ner en massa pengar på lameller o fjädrar.

Happy bikin'!

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
mightyme skrev:
Jag hade problem med slirande koppling på min Raptor (tl1000-motor) och efter två omgångar lameller och fjädrar så fann jag det enkla felet på andra sidan motorn. Där kopplingsvajern fäster finns det en justeringsmöjlighet på axeln som går igenom motorn. Det enda jag behövde var att dra åt den bulten tills jag kände motstånd för att sedan lätta 1/3 varv. Prova det innan du lägger ner en massa pengar på lameller o fjädrar.

Happy bikin'!

Hydraulisk koppling på TLR

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad