slirande koppling?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Nu är jag som sagt en glad hobby meck, så jag behöver lite hjälp,

tidigare denna månad så började kopplingen slira på högre varvtal så som 12ooo rpm och uppåt.

idag första gången jag skulle testa nya kopplingen ordentligt så hade jag nästan samma betende som med gammla koppligen, vilken hade en trasig lamell.

skillnaden är att slirandet är inte konstant, utan de kommer å rycker lite men det slirar på högre varv.

bara för att prova vid ett rödljus så drog jag 1an ut och kände inget slir alls. dock när jag la i 2an så började slira på högre varv igen.

vad är felet?

jag har bytt lameller, dock inte skivorna som ligger mellan lammellerna,
jag kör på Castrol GPS 10-50w olja som jag alltid har gjort.

nytt oljefilter, ny packning till kopplings kåpan å hela kittet.

info skall tilläggas att jag har fått spänna kopplings vajern rätt mycket.

mer info skall tilläggas mitt bakdäck är slut å är redo för att bytas mot de nya som ligger i garaget.

hoppas jag fått med all info.

cykeln är en R6a av 2001 års modell.
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
kan löna sig att prova byta till olja av en annan tillverkare. i en zx6r jag hade tidigare började kopplingen slira då jag bytte olja till bel'ray 10w40 delsyntet. men då jag senare bytte till motuls 10w40 slutade det slira helt.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
kan löna sig att prova byta till olja av en annan tillverkare. i en zx6r jag hade tidigare började kopplingen slira då jag bytte olja till bel'ray 10w40 delsyntet. men då jag senare bytte till motuls 10w40 slutade det slira helt.

bör jag skölja ur den nuvarande Castrol Oljan innan jag fyller på Motul olja?

ofc så tömmer jag hojjen helt på castrol undrar mest om jag behöver skölja bort gammal olja?

om så, någon som har tips på hur?
 

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
På min R6 så var det vajern som kärvade. Fjädrarna orkade inte trycka tillbaka riktigt. Min slirade varje gång jag växlade, kunde ta ett par sec före den tog tag riktigt. Lät du lamellerna ligga i olja före du monterade dem?


Är det ok, så mät stålskivorna. Mått står i rephandboken.
 

Re^Spect

Ny medlem
Gick med
30 May 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ-1N 09
Hade samma problem med min k5:a tills jag bytte till Motul olja, tappade bara ur den gammla oljan (statiol´s olja) och i med Motul. Nu efter 50mil på nya oljan så funkar allt klockrent.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
På min R6 så var det vajern som kärvade. Fjädrarna orkade inte trycka tillbaka riktigt. Min slirade varje gång jag växlade, kunde ta ett par sec före den tog tag riktigt. Lät du lamellerna ligga i olja före du monterade dem?


Är det ok, så mät stålskivorna. Mått står i rephandboken.

lamellerna fick inte ligga i olja innan bytet, jag har sabbat dem nu?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
lamellerna fick inte ligga i olja innan bytet, jag har sabbat dem nu?

Troligtvis inte......

Har de aldrig mött olja förr och monteras helt torra för att därefter direkt tas ut för en DR start så sabbar man dem men annars bör de ha klarat sig. Även om GPS är ökänd för att orsaka kopplingslir så skall den inte göra det i en helt nybytt koppling.

Säker på att du monterat lamellerna rätt? Där brukar finnas fasningar på innersta/yttersta, kolla din manual.
Hur tjockt är hela kopplingspaketet? Finns spec i din manual, inte ovanligt att där förekommer lameller av olika tjocklek som skall ligga på speciell plats.
Trötta fjädrar?
Har du kollat att alla stålskivor var raka och inte allt för glasade av tidigare slir? Fram med smärgelduken och rugga upp ytan lite....
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Troligtvis inte......

Har de aldrig mött olja förr och monteras helt torra för att därefter direkt tas ut för en DR start så sabbar man dem men annars bör de ha klarat sig. Även om GPS är ökänd för att orsaka kopplingslir så skall den inte göra det i en helt nybytt koppling.

Säker på att du monterat lamellerna rätt? Där brukar finnas fasningar på innersta/yttersta, kolla din manual.
Hur tjockt är hela kopplingspaketet? Finns spec i din manual, inte ovanligt att där förekommer lameller av olika tjocklek som skall ligga på speciell plats.
Trötta fjädrar?
Har du kollat att alla stålskivor var raka och inte allt för glasade av tidigare slir? Fram med smärgelduken och rugga upp ytan lite....

de är hem å riva igen å kolla lamellerna, kan ej minnas att det var någon skillnad på lamellerna när jag tog ur dem ur förpackinngen.

om jag minns rätt så kunde de bara passa in på ett sätt, vände jag på lamellen passade inte kuggspårningen.
 

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Ort
ålem (ödebo)
Hoj
R1-05
jag provade GPS olja i min gammla retta. den funkade inte alls.slirade som fan på kopplingen. bytte till motul o det funkade kanon. så ingen mer GPS här inte :p
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Troligtvis inte......

Har de aldrig mött olja förr och monteras helt torra för att därefter direkt tas ut för en DR start så sabbar man dem men annars bör de ha klarat sig. Även om GPS är ökänd för att orsaka kopplingslir så skall den inte göra det i en helt nybytt koppling.

Säker på att du monterat lamellerna rätt? Där brukar finnas fasningar på innersta/yttersta, kolla din manual.
Hur tjockt är hela kopplingspaketet? Finns spec i din manual, inte ovanligt att där förekommer lameller av olika tjocklek som skall ligga på speciell plats.
Trötta fjädrar?
Har du kollat att alla stålskivor var raka och inte allt för glasade av tidigare slir? Fram med smärgelduken och rugga upp ytan lite....

kan inte se i manualen att det är någon skillnad på lamellerna.

jag provade GPS olja i min gammla retta. den funkade inte alls.slirade som fan på kopplingen. bytte till motul o det funkade kanon. så ingen mer GPS här inte :p

de blir ytterligare 500:- på oljekontot idag alltså. :(
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
kan inte se i manualen att det är någon skillnad på lamellerna.



de blir ytterligare 500:- på oljekontot idag alltså. :(

Gluttade i din manual...

Monterade du rätt stålskiva innerst?

Hur är det med spelet i pull rod? Brukar vara shimsat och för lite spel gör att det inte får gå ihop ordentligt...

Fri längd på fjädrarna?
 

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Hemma med hunden
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...
kan inte se i manualen att det är någon skillnad på lamellerna.



de blir ytterligare 500:- på oljekontot idag alltså. :(

Du måste inte kasta den nybyttta GPS-oljan, håll rent när du byter och återanvänd den i bilen så får du i alla fall lite nytta av den.
Det enda felet med GPS-oljan är ju att den inte är så bra kompis med våtkopplingar och sådant har man ju sällan i bilar, i övrigt är det ju en fin-fin olja... :tummenupp
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Gluttade i din manual...

Monterade du rätt stålskiva innerst?

Hur är det med spelet i pull rod? Brukar vara shimsat och för lite spel gör att det inte får gå ihop ordentligt...

Fri längd på fjädrarna?

den innre stålskivan tog jag aldrig ur. lät den sitta.
 

M:aRacing

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia rsv4 Factory
kan vara att kopplingskorgen är sliten. då hoppar lamellerna ut och sen in igen direkt, dvs slirar, de problemet har ja haft. ja kortade av den pinnen som trycker ut och ihop lamellerna. funkar ett tag ialla fall.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
kör nu motul olja, slirandet försvann omg. givetvis lät jag hojen stå på depåstöden en stund å smörja in på tomgång å hela faderullan.. å nu går maskin bättre än någonsin, går renare. var lite blöddrig innan med Castrol Oljan, nu med Motul känner jag inte av några som hällst tendenser till att slira på kopplingen eller gå lite orent på tomgången osv.

tack för alla tips jag fått :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top