Slirande koppling

plastraket

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Hur göra? Hårdare fjädrar eller/och byta lameller? Hojen är en bandit 1200 -96. Slirar bara vid full gas i stort sett... Någon som kan ge något bra tips? :)

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Banditer före -01 har väl lite klena fjädrar? Så ska du renovera är det väl lika bra att använda 01:ans.

Vad kör du på för olja?
Kanske värt att prova en annan sort innan kopplingsbytet.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Det kan bero på olika saker, oljan kan vara en bov, dåliga kopplingsfjädrar en annan, slitna lameller och stålskivor en tredje. Börja med att byta kopplingsfjädrar, om de är mjukare än R-fjädrarna så köp sådana eller hårdare från tex Motospeed.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Allt du behöver veta om Banditens koppling - och mer därtill.
http://members.tripod.com/anders_brink/mc/tech_clutch.html

De första två åren med Banditen bytte jag minst tio (10) kopplingspaket innan jag tröttande och installerade en gsxr-koppling.

För den vanlig busåkaren som inte har över 200 hästar på bakhjulet duger det att byta ut en av kopplingsfjädrarna mot en hårdare av fabrik Barnett samt skippa allt vad syntetolja heter.

/världsmästare på utslitna banditkopplingar

plastraket

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
andersbrink skrev:
Allt du behöver veta om Banditens koppling - och mer därtill.
http://members.tripod.com/anders_brink/mc/tech_clutch.html

De första två åren med Banditen bytte jag minst tio (10) kopplingspaket innan jag tröttande och installerade en gsxr-koppling.

För den vanlig busåkaren som inte har över 200 hästar på bakhjulet duger det att byta ut en av kopplingsfjädrarna mot en hårdare av fabrik Barnett samt skippa allt vad syntetolja heter.

/världsmästare på utslitna banditkopplingar

Byta endast en st fjäder?? :confused: Vart säljs såna Barnett fjädrar då? Tänkte byta olja i vilket fall som helst snart så det blir väl en icke syntet då, vilken rekomenderas?

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Triumph Sprint RS
plastraket skrev:
Byta endast en st fjäder?? :confused: Vart säljs såna Barnett fjädrar då? Tänkte byta olja i vilket fall som helst snart så det blir väl en icke syntet då, vilken rekomenderas?

Verkar för en som inte jobbar med sådant, vara bäst att byta alla fjädrarna samtidigt (?).
Addemoto i Malmö brukar ha sådana tillbehör.
Vet det eftersom jag fick byta ut fjädrarna på min gamla GPZ600 då de var för mjuka original, och belv kortare med tiden.
Noterade då att de sålde hårdare fjädrar (än original) till en del modeller...varav min GPZ.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Grejen med en Bandit- och nyare R-koppling är att "fjädern" är en stor bricka, vilket ger jämnare tryck än vanliga spiralfjädrar. Därav byta en fjäder :) Dock behöver du muttermaskin för att slå loss muttern som håller den, vill minnas att hylsan ska vara storlek 50.......

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Storlek 32 (eller 30) är det på Banditen, 50 på gsxr'en, dvs storleken på hylsan.

Släng de tre M3-skruvarna i sopkorgen, de gör ingen nytta för dig utan har bara använts som ett hjälpmedel vid fabriksmontering hos Suzuki (dvs de har förmonterat kopplingen i ett enda stort paket och är då väldigt enkel och snabb att montera).

Castrol GP 20W50 är perfa för Banditens lite veka koppling.

Din lokale handlare bör ha Barnett-fjädrar, fjädrarna från alla diafragmakopplingar passar. Dvs alla RF600, RF900, GSXR1100W och GSXR1100 från 1990.

Får du problem att hitta fjädrar kan du får köpa en (ny) av mig för halva det Svenska priset samt att du får med en extra stållamell att shimsa upp slacket som förslitningen på fibrerna har åstadkommit.

Är din koppling helt slut kan du få köpa en begagnad men fräsch av mig för 1/4 av det Svenska priset.

Läs texten i rött (på min hemsida om kopplingen) en gång till innan du sätter igång och meckar - det blir billigast så. :tummenupp

Last edited:

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Tråd lyyyyyyft :)

Mr Brink
Säljer du fortfarande Barnett-fjädrar till bra pris?
Jag skulle behöva både till Banditen (150hk) och gsxr´n (250hk).

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
På fyra år (världsrekord i trådlyft?) har det hänt rätt mycket...

Jag har inget liggandes. I Sverige är det ROFFES MOTORDELAR som säljer Barnett.

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Ang gamla hojar är ju allt redan skrivit på sporthoj. Nästan i alla fall. Så det är ju lika bra att fortsätta på gamla trådar som att börja en ny. :tummenupp

Blir det någon skillnad om jag lånar en "fjäder" från gsxr´n och stoppar den i Banditen. Som en tillfällig lösning innan jag beställt nytt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln