Slirar kopplingen eller spinner bakhjulet??

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Alltså, typ 2-3 plusgrader och fuktig vägbana och alla tror kopplingen? Är det för att han har en Hornet?

Jag tror den spinner. Varför skulle kopplingen börja slira efter en vinterförvaring? Den har en massa hästar trots att den inte heter ZxrrR5Gsrsexrr..
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Chronic skrev:
2066475 Alltså, typ 2-3 plusgrader och fuktig vägbana och alla tror kopplingen? Är det för att han har en Hornet?

Jag tror den spinner. Varför skulle kopplingen börja slira efter en vinterförvaring? Den har en massa hästar trots att den inte heter ZxrrR5Gsrsexrr..

Om den spinner, känns det tydligt- bakdelen brukar till 99% röra sig åt vänster (om du har drivkällan på v-sida)även om du kör kakt fram.. Har kört mycket bana i regn och jag lovar dig, spinner det bak känner man det.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Zilversurfer skrev:
2066493 Om den spinner, känns det tydligt- bakdelen brukar till 99% röra sig åt vänster (om du har drivkällan på v-sida)även om du kör kakt fram.. Har kört mycket bana i regn och jag lovar dig, spinner det bak känner man det.

Hallå där!!! Klart att kedjan sitter på vänster sida men inte spinner den halvan av hjulet mer för det!!

Det vilket håll det sladdar åt beror på hur du svängar och hur vägen lutar!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Zilversurfer skrev:
2066493 Om den spinner, känns det tydligt- bakdelen brukar till 99% röra sig åt vänster (om du har drivkällan på v-sida)även om du kör kakt fram.. Har kört mycket bana i regn och jag lovar dig, spinner det bak känner man det.



..Och jag lovar dig, att jag också vet när det spinner. Men nu snackar vi om en kille som frågar på ett forum om hans hoj spinner eller slirar i kopplingen.

Känns det mer att det spinner på banan i regn än på gatan :va


...Och det är ofta bak det spinner ja :hihi
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
ozto skrev:
2066521 Hallå där!!! Klart att kedjan sitter på vänster sida men inte spinner den halvan av hjulet mer för det!!

Det vilket håll det sladdar åt beror på hur du svängar och hur vägen lutar!

Drivkällan sitter på vänster sida, hjulet spinner inte mer på vänster sida!! Utan "drar" hojjen det kallas för kraftfördelning! Du känner det inte på torrt underlag. Nu är jag ingen fysiker, men det finns säkert ngn på forumet som kan kan förklara. Ta tex en kardandriven BMW R1100S, du känner i bakdelen vid accelration från 0 att den rör sig lite åt vänster, inte slirar men kraftfördelningen känns tydligt.

Chronic skrev:
2066553
Känns det mer att det spinner på banan i regn än på gatan :va

He, he lite korkat formulerat, nä givetvis inte - men du lägger oftast på mer gas på banan och känner sladd/slir mer tydligt. Nu har jag iof aldrig dragit på gas ordentligt utan regndäck, det vågar jag inte- är gammal och feg:)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Zilversurfer skrev:
2066554 Drivkällan sitter på vänster sida, hjulet spinner inte mer på vänster sida!! Utan "drar" hojjen det kallas för kraftfördelning! Du känner det inte på torrt underlag. Nu är jag ingen fysiker, men det finns säkert ngn på forumet som kan kan förklara. Ta tex en kardandriven BMW R1100S, du känner i bakdelen vid accelration från 0 att den rör sig lite åt vänster, inte slirar men kraftfördelningen känns tydligt.


Hisskrafter på kardan har jag hört om, aldrig att det rör sig åt sidan.

Kom igen nu, ni med kardan...
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Chronic skrev:
2066564 Hisskrafter på kardan har jag hört om, aldrig att det rör sig åt sidan.

Kom igen nu, ni med kardan...

Polaren har en R1100S, har kört den ett antal gånger. Den erfarenheten har jag. Men, hoppas det finns ngn här på forumet som kan klargöra detta mer.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Zilversurfer skrev:
2066589 Polaren har en R1100S, har kört den ett antal gånger. Den erfarenheten har jag. Men, hoppas det finns ngn här på forumet som kan klargöra detta mer.


Jag är ingen fysiker så jag vet inte riktigt vad kraften kallas men att en hoj med veven i längsled och med kardan vill "lägga" sig ner vid gaspåslag.. specis samma anledning som en bil med stor motor kan gunga lite när man torrgasar!

Dom som har hoppat med bmw offroadhojen har tydligen märkt det.

Men att kraften skulle komma snett bara för att kedjan sitter på den ena sidan har jasg svårt att tro.

någon som vet med 100% säkerhet?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Zilversurfer skrev:
2066554 Drivkällan sitter på vänster sida, hjulet spinner inte mer på vänster sida!! Utan "drar" hojjen det kallas för kraftfördelning!

Jag kan inte se hur det på något sätt skulle kunna dra hojen åt vänster. På en hoj med kardan är det ju en helt annan sak, eftersom man då har något som faktiskt roterar åt ett annat håll än färdriktningen, vilket ger reaktionskrafter som gör att hojen vill vrida sig åt motsatt håll vid acceleration.

EDIT:
Davidk: På min förra hoj hade jag tendenser till kopplingsslir efter vinterförvaring, men det gick över efter ett tag. Vet inte varför, men den olja jag använde kanske skapade nån slags hal beläggning på lamellerna som det tog ett tag att "slira bort" typ...? Bara en gissning, men problemet försvann efter ett tag i alla fall
 
Last edited:

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
PacMan skrev:
2066735 Jag kan inte se hur det på något sätt skulle kunna dra hojen åt vänster.
Jag upplever också att det "drar" till vänster (gäller bara hojen annars är det höger som gäller :) )
Kan tänka mej att det lilla flex som blir i ram/sving kan orsaka det.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Fredde Meck skrev:
2066764 Jag upplever också att det "drar" till vänster (gäller bara hojen annars är det höger som gäller :) )
Kan tänka mej att det lilla flex som blir i ram/sving kan orsaka det.

Hmm, ok. Ja, det skulle man la kunna tänka sig iofs, att chassigeometrin ändras något vid gaspådrag och "styr" hojen litegrann. Dock är det ju, som jag ser det i alla fall, ett helt annat fenomen än än det som får en kardanhoj att vilja dra åt vänster som silverzurfer antyder.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
När jag fick hjulspinn i regn med min förra hoj så kom baken åt höger när varvnålen stack iväg :näsblod

Men det kan ju ha haft med en hel massa andra grejer att göra... :va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har oxå bara haft hjulspinn åt höger, när det inte har varit med flit då förstås :yoparty

Har svårt att tänka mig att det ska var så pass mycket flex i ramen så att det ska påverka färdriktningen vid acceleration.
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Ett väldigt enkelt sätt att prova på är att ge sig ut igen när det blir torrt. Kör på högsta växeln på lämpligt varvtal, ge fullt, dra in kopplingen lite snabbt och släpp igen. Hugger kopplingen direkt så torde det vara fästet det var fel på. 3+ och våt vägbana och troligen en skvätt damm kan få en silverpil att slira.

// Wip
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Niken skrev:
2068795 Wip svårare än så är det inte-...


Med det vädret som är nu så verkar det jävligt svårt att få en åktur på torrt underlag :huvet
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Zilversurfer skrev:
2066554 Drivkällan sitter på vänster sida, hjulet spinner inte mer på vänster sida!! Utan "drar" hojjen det kallas för kraftfördelning! Du känner det inte på torrt underlag. Nu är jag ingen fysiker, men det finns säkert ngn på forumet som kan kan förklara. Ta tex en kardandriven BMW R1100S, du känner i bakdelen vid accelration från 0 att den rör sig lite åt vänster, inte slirar men kraftfördelningen känns tydligt.

He, he lite korkat formulerat, nä givetvis inte - men du lägger oftast på mer gas på banan och känner sladd/slir mer tydligt. Nu har jag iof aldrig dragit på gas ordentligt utan regndäck, det vågar jag inte- är gammal och feg:)

BMW R1100s har boxermotor med vevaxeln i hojens längdriktning. Om det känns som om hojen rör sig åt vänster så snurrar motorn högst sannolikt i högervarv. Trögheten gör att om motorn ökar rotationen åt höger vill hojen kompensera med att vrida sig vänster. Har inget med vilken sida drivningen sitter på att göra. (Eller kanske mycket lite, om det är kardan. För den har ju också en roterande massa. Dock med mycket lägre varvtal än motorn)

För övrigt gissar jag också på kopplingsslir.
Oljebytet??? Blev det för mycket olja? Rätt typ?
Dålig dränering i kopplingskorgen och för mycket olja kan hänga ihop.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top