Slitage med ny turbo

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Tjenare.
Som ni vet är jag ganska ny på turbo fronten men erfaren motortekniskt.
Det är så att jag och två av mina polare har turbokonverterat tills i år, och vi har märkt samma fenomen. Våran olja er ut som guldmetallic lack efter bara 20-30 mils körning. Det är inga stora flakes utan mycket fin fint glitter när man tittar i oljan ute i solen.
Är detta normalt med turbo...??? Hade jag sett det förra året så hade jag trott att ram eller vevlager var på gång... men jag kan inte hitta nått onormalt slitage i motorn.
Tilläggas skall att vi har nya aggregat alla tre.'

mvh
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är vevstaks- och vevlagren som slits pga av att oljefilmen har brustit, dvs det yttre lagret av babbitt (tenn/bly/koppar-legering) på lagerhalvorna. Använd en tjockare olja med högre viskositet så att oljefilmen inte bryts lika lätt. Var uppmärksam på om det bubblar i motorn (eller ryker mycket ur evakueringen) efter en repa (eller burnouten), då är det en vevstake som håller på att torska. Då är det läge att bli "trailer queen". Jag har samma problem i mina motorer, både den lustgasade och den med turbo.
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Hmm... låter vanskligt...
Det konstiga är att vi har samma fenomen alla tre efter turbokonvertering.
Varför nu och inte med lustgas motorn??

Jag kör redan med en tjock olja. Bel-Ray EXR 20-50 mineral baserad ,,

Ja ja.. jag får väl hålla koll på vevhusventen då..

mvh
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
mrblue9r skrev:
Det konstiga är att vi har samma fenomen alla tre efter turbokonvertering. Varför nu och inte med lustgas motorn??

Säg det! Varför oljefilmen bryts kan man ju bara spekulera i, möjligen för stora lagertoleranser så att inte oljetrycket hålls upp eller att den knackar/detonation.
Du råkar inte ha mätt upp oljetrycket före och efter konverteringen?
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
andersbrink skrev:
Du råkar inte ha mätt upp oljetrycket före och efter konverteringen?

Slarvigt nog ,,,nej,men jag ska nog göra det. (har bara gått på lampan)
Jag vet att den låg inom spec förra året,, har inte värdet i huvet..
Lagerspelen är uppmätta för 50 mil sen och då var de ok.
Jag har visserligen byggt ett filterflyttarkit med mera slangar och kanaler som oljan ska igenom, men dessa ska vara tilltagna i dimention så de ska klara att leverera olja i rätt mängd.
Får ta mig i kragen och gå igenom allt en vända till...
bara den överlever Västerås... :brinnerup

mvh
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Villken storlek byggde du din filterflyttare i?? jag håller själv på med det och hade tänkt ½" men det kanske är klent?!? blir så jäkla klumpiga kopplingar med större :(
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
PD skrev:
Villken storlek byggde du din filterflyttare i?? jag håller själv på med det och hade tänkt ½" men det kanske är klent?!? blir så jäkla klumpiga kopplingar med större :(

Jag har använt AN 8 kopplingar... dvs 12,5mm.
Det är bättre att använda 12mm och få plats med så raka kopplingar som möjligt,, än att tex använda 14-16mm och tvingas använda 45 eller 90 kopplingar för att få dit det.
Använd 1/2" och stålomspunnen slang, så riskerar du inte att få för skarp radie på böjarna. Använd hellre lite längre slang med större böjradie än kortare slang med snäv böjradie...

mvh

mvh
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
ok :tummenupp

Läste nånstanns att man skulle försöka ha oljefiltret under oljenivån, antar att det var för att det tar tid att fylla filter och slangar men om man tippar filtret så att oljan stannar kvar så det bara är slangen att fylla, duger det eller är det under oljenivån som gäller??
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
mrblue9r skrev:
Tjenare.
Som ni vet är jag ganska ny på turbo fronten men erfaren motortekniskt.
Det är så att jag och två av mina polare har turbokonverterat tills i år, och vi har märkt samma fenomen. Våran olja er ut som guldmetallic lack efter bara 20-30 mils körning. Det är inga stora flakes utan mycket fin fint glitter när man tittar i oljan ute i solen.
Är detta normalt med turbo...??? Hade jag sett det förra året så hade jag trott att ram eller vevlager var på gång... men jag kan inte hitta nått onormalt slitage i motorn.
Tilläggas skall att vi har nya aggregat alla tre.'

mvh

Jag har inte haft några problem på min. Körde 1500 mil utan att lagren såg onormalt slitna ut. Enda gången jag har sett lite glitter i oljan var första gången jag bytte olja efter renoveringen. Jag bytte ram, vevlager, kolvar och ringar m.m när ändå motorn var isär.

mvh
R1 T
 

skitte

Ingen hör när du skriker i 300 km/h!
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Simrishamn
Hoj
Fireblade Turbo 270 hk
Byt olja,kör motul 5100 technosyntese funkar dödsbra! :banana
mrblue9r skrev:
Hmm... låter vanskligt...
Det konstiga är att vi har samma fenomen alla tre efter turbokonvertering.
Varför nu och inte med lustgas motorn??

Jag kör redan med en tjock olja. Bel-Ray EXR 20-50 mineral baserad ,,

Ja ja.. jag får väl hålla koll på vevhusventen då..

mvh
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Startade min nya Svarta Bonneville idag after att satt dit en rent ny turbo (inget annat gjort i motorn, hojen hade gått 10mil sen ny och fick ny olja i går) och efter 8 mil idag så tömde jag oljan (för att flytta returen) och den var guldglittrig. Min gisning är det är från turbon och inget annat.

Förresten så spikar den redan vid 0.6bar (sänkte genast till 0.5), min förra klarade 0.8 när den motorn var orginal. Kan det vara för att jag kör med lite mindre turbo på denna? Eller att jag kör större plenum??? Använder orginal luftburken på denna. Den är för övrigt såld och ska inte tävlas med så vi har bestämt att vi låter det va så här tills vintern då han förmodligen vill ha på ett bigbore kit ändå. Och nej, där är ingen IC, det blir så jävla fult på en sånn hoj eftersom den inte kan sitta i mitten på ramen utan att framhjulet tar i, så den hade fått sitta på sidan.
 
Last edited:

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
jojje1963 skrev:
Startade min nya Svarta Bonneville idag after att satt dit en rent ny turbo (inget annat gjort i motorn, hojen hade gått 10mil sen ny och fick ny olja i går) och efter 8 mil idag så tömde jag oljan (för att flytta returen) och den var guldglittrig. Min gisning är det är från turbon och inget att

Det va det jag hoppades på åxå.. efterssom alla vi med nya aggregat fått glitter i oljan...

Men nu har jag andra anledningar att riva motor... så kanske lagerbyte blir utfört ändå...

Efter första anblicken ser det ut som att motorn klarat sig bra efter kopplings haveriet.
Ska riva mer i kväll... och hoppas på att inget otäckt dyker upp... :Bugar :Bugar

mvh
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Det ser ut som allt klarat sig i motorn... det är bara korgen som är bättre begagnad..
All olja på trycksidan såg fräch ut,, lite glittrigare i oljetråget dock... :( :( Oljepumpen och silen var rena och fina... så det är inte mycke som sugits upp i systemet...
Nu måste jag bara ta ett beslut om jag ska orka riva ur motorn för att kolla lagren... eller om jag förutsätter att det att klarat sig... Jag är så trött på skruvandet.....

Någon som vill köpa billig kopplingskorg?
 

Bifogat

  • korg.JPG
    korg.JPG
    90.4 KB · Visningar: 147
  • korg2.JPG
    korg2.JPG
    81.1 KB · Visningar: 125

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
mrblue9r skrev:
Det ser ut som allt klarat sig i motorn... det är bara korgen som är bättre begagnad..
All olja på trycksidan såg fräch ut,, lite glittrigare i oljetråget dock... :( :( Oljepumpen och silen var rena och fina... så det är inte mycke som sugits upp i systemet...
Nu måste jag bara ta ett beslut om jag ska orka riva ur motorn för att kolla lagren... eller om jag förutsätter att det att klarat sig... Jag är så trött på skruvandet.....

Någon som vill köpa billig kopplingskorg?

Hmm.. och du siktar på vilket laddtryck ....1,3 ??? "Big Grin"
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Nja.. jag fick ju ut 253 vid 0.5 bar.. så 1 bar borde nog räcka... :D
Fast då måste det till en starkare kopplingskorg... den som sitter orginal på tolvan hör hemma på en 400;a,, :huvet
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
mrblue9r skrev:
Nu måste jag bara ta ett beslut om jag ska orka riva ur motorn för att kolla lagren... eller om jag förutsätter att det att klarat sig... Jag är så trött på skruvandet.....

Hade du haft torskade ram/stak-lager hade du förmodligen inte kunnat åka så pass många repor som du nu gjorde i helgen. Det brukar ju låta som en frittös och ryka som satan ur evakueringen när de går...
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
andersbrink skrev:
Hade du haft torskade ram/stak-lager hade du förmodligen inte kunnat åka så pass många repor som du nu gjorde i helgen. Det brukar ju låta som en frittös och ryka som satan ur evakueringen när de går...
Jag tolkar det som att du tror jag kan tuta på?
Jag lutar åt det hållet iallafall... för oljan på trycksidan såg ganska ok ut trotts att kopplingsdrevet aggerat som planfräs på korgbitarna. :gnissla
Hittar inga konstigheter i övrigt heller...
Jag kollare evakueringen noga i helgen.. och det såg bra ut.
Ingen rök och ingen olja i burken ..... :D

mvh
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top