Slitet bakdäck

Gick med
22 Dec 2004
Ort
Skultuna
Hoj
Thruxton -04
Tjaaa !

Kör på ett Michelin Pilot road och har snart kört 1600 mil !:tummenupp
Däcket har precis blivit "slätt" i mitten och jag undrar hur många mil man kan åka från det att däcket blivit av med mönstret tills väven tittar fram !
Tänkte slippa byta i år.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
vadå slippa byta,så du sparar hellre 1300 kr på ett set OCH KÖR RUNT MED faran att få punktering,och minsta blött åka i backen,dumt.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jösses, 1600mil och du undrar hur mycket LÄNGRE du kan köra? :va :hihi

Testa och se.

Ädit: Du tycker inte att hojen känns trögstyrd?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Vfr piloten skrev:
2437822 Tjaaa !

Kör på ett Michelin Pilot road och har snart kört 1600 mil !:tummenupp
Däcket har precis blivit "slätt" i mitten och jag undrar hur många mil man kan åka från det att däcket blivit av med mönstret tills väven tittar fram !
Tänkte slippa byta i år.

Bra tråd. Exakt likadant för mig med likadant däck.


Keep'em coming, dewdz. :tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Kan man inte få lite seriösare svar? Det handlar ju om ett par veckors säsong kvar..

Vi tar oss ur sandlådan nu va?
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Zee skrev:
2437928 Kan man inte få lite seriösare svar? Det handlar ju om ett par veckors säsong kvar..

Vi tar oss ur sandlådan nu va?

du kan åka ganska länge på ett slitet däck, en polare har kört (våghalsig) på slitet bakdäck + fram och det är verkligen att han har ångest men han kör ändå bara för "har inga cash till nya däck men bara en liten mc tur"...
själv hade jag ett väldigt slitet bakdäck och körde litegrann men bytte för att vågade inte åka riktigt ordentligt... kul att få sladd och krascha hojen och betala 3+5092023 miljoner istället för 2K för ett däck...

use your brain, not your checks for this...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
smallsocks skrev:
2438137 du kan åka ganska länge på ett slitet däck, en polare har kört (våghalsig) på slitet bakdäck + fram och det är verkligen att han har ångest men han kör ändå bara för "har inga cash till nya däck men bara en liten mc tur"...
själv hade jag ett väldigt slitet bakdäck och körde litegrann men bytte för att vågade inte åka riktigt ordentligt... kul att få sladd och krascha hojen och betala 3+5092023 miljoner istället för 2K för ett däck...

use your brain, not your checks for this...

Jag håller med dig. Frågan är hur akut det är? När mönstret är helt borta ok man når ett "slicks"-satdie i mitten på däcket, är det annan gummiblandningen därifrån också? Om inte, så funkar det väl ett tag till så länge det är snustorrt på vägarna och man bara ska pendla lite? Vi pratar om ytterligare 30-40 mil typ, inte ytterligare 300 mil.
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Zee skrev:
2438159 Jag håller med dig. Frågan är hur akut det är? När mönstret är helt borta ok man når ett "slicks"-satdie i mitten på däcket, är det annan gummiblandningen därifrån också? Om inte, så funkar det väl ett tag till så länge det är snustorrt på vägarna och man bara ska pendla lite? Vi pratar om ytterligare 30-40 mil typ, inte ytterligare 300 mil.

man kan åka tills det pangar... när det pangar så får man köpa en ny hoj med fräscha däck... haha
är mönstret borta helt så ok 30 mil lär inte göra något... är mönstret borta helt sedan ett BRA tag sedan så skulle jag inte åka på det.

men å andra sidan så ska man inte säga att det är okej eller för då kanske man har en tråd imorgon "mitt däck pangade jävla smallsocks sa att det var ok o åka jag är invalid nu"...

så köp ett nytt och åkt roligare :)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
smallsocks skrev:
2438166 man kan åka tills det pangar... när det pangar så får man köpa en ny hoj med fräscha däck... haha
är mönstret borta helt så ok 30 mil lär inte göra något... är mönstret borta helt sedan ett BRA tag sedan så skulle jag inte åka på det.


Nej, mitt mönster har knappt/preciiiis tagit slut på mitten av profilen. Det är därför jag frågar. Så jag kan leta däck en vecka eller två..

Tips på vart man handlar bra billiga däck i Malmö/Lund förresten? Beggade rejs-55/180:sar går ocksåp bra. :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Du kan köra tills det att korden börjar synas. Men visst, risken för däckhaveri ökar ju i takt med slitaget...
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Zee skrev:
2438176 Nej, mitt mönster har knappt/preciiiis tagit slut på mitten av profilen. Det är därför jag frågar. Så jag kan leta däck en vecka eller två..

Tips på vart man handlar bra billiga däck i Malmö/Lund förresten? Beggade rejs-55/180:sar går ocksåp bra. :)

du kan ju alltid åka svängar hela tiden så du inte kör på mitten.. hehe :) gjorde min polare

nja bor ju i sthlm men det är väl bara höra med polare o så o däckbutiker... enklast är ju om man köper däcket+montering på samma gång... vet inte om butiker tar högre pris om man kommer med ett annat däck...

länkarna till vänster här på SH.com har ju en del däck dock att köpa ganska billigt har jag för mig
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Kort o gott...
om du inte byter däcket så är du bara dumsnål.. :såjaponken
 

Seerdon

Dårarnas antal är oändligt
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Med viss sjöglimt
Hoj
929 clean edition
Helt enkelt..det fungerar att köra på (kan bli lite "oroligt" när man lägger ned eller man kör över skarvar i vägen etc) så länge det är torrt. När det är blött blir greppet rejält sämre. E man medveten och anpassar körningen är det inga problem alls. Körde mina två sista par till korden började synas genom gummit.

Sen är det bra om man burnar och spränger däcket innan man tar med sig fälgen till däcksverkstan :D Helst bör det filmas också!
 

Kaparn

Grävling på vridstark bagge!
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Kniven
Hoj
Spetta å en Honda CR 500
i däckmöstret finns d små upphöjningar. när dessa är i höjd med övriga däcket är det dags att byta. punkt slut
 

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
Zee skrev:
2437928 Kan man inte få lite seriösare svar? Det handlar ju om ett par veckors säsong kvar..

Vi tar oss ur sandlådan nu va?


Men ärligt, vad förväntar du dig för svar :confused: E däcket blankslitet så är det. Hur långt till du vågar köra :va Kör tills det smäller, så vet du hur många mil du kom.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
hur långt går en motor utan olja?

min gyllene regel är att däck bromsar och vindrutetorkare på en bil eller mc de snålar man inte på. de är ens bästa livförsäkring.

och man köper inte den sämsta oljan som finns för de lönar sig aldrig i längden...

man kan förebygga mycket genom att inte vara dumsnål.:tummenupp
 

Andreéas

Ninja-manne
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Huskvarna
Hoj
Ingen för tillfället....
Hmmm. många bra råd... många mindre bra ( mindre riktiga ) oxå...

Köpte min hoj i maj.. körde 300 (mil) på vad jag kallar mönsterfritt bakdäck... Ni behöver inte kommentera att det var klantigt gjort... Man kan väl säga så här, jag gör aldrig om det... När jag bytte till ett nytt fräscht däck blev det som en ny maskin... Äntligen var det SKÖNT att köra. VISSTE att jag hade fäste så det räckte o blev över, plus att det blev "mjukare" körning o kurvtagning...

När mönstret börjar ta slut - BYT DÄCK ELLER SÄLJ BÅGEN!!!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top