Slitna kamaxlar till GSX 750 -98 nakna modelen

hakan0176

hakan0176
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Abbekås
Hoj
GSX 750
Jag har en GSX 750 -98 den nakna modellen, där kamaxlarna är slitna.
Har ng erfarenheter av detta, och i så fall, är detta ett vanligt problem?
:huvet
Cykeln går ojämt och surar vid inbomsningar (hårda)
Vore jyst med lite synpunkter.

Håkan
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har den gått långt?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
hakan0176 skrev:
2117346 Jag har en GSX 750 -98 den nakna modellen, där kamaxlarna är slitna.
Har ng erfarenheter av detta, och i så fall, är detta ett vanligt problem?
:huvet
Cykeln går ojämt och surar vid inbomsningar (hårda)
Vore jyst med lite synpunkter.

Håkan

Vad har du för tomgångsvarv? För lågt ställd tomgång kan ge dels slitna kammar samt tendens att "dö" vid kraftig inbromsning. Tomgång bör vara ca 1300 på de här luftoljekylda suzukimotorerna. Hur långt har den gått? Hur går den ojämnt? På tomgång? Då kan en förgasarsynkning hjälpa! I jämn hastighet? Är den Dynojet kittad?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
hakan0176 skrev:
2117346 Jag har en GSX 750 -98 den nakna modellen, där kamaxlarna är slitna.
Har ng erfarenheter av detta, och i så fall, är detta ett vanligt problem?
:huvet
Cykeln går ojämt och surar vid inbomsningar (hårda)
Vore jyst med lite synpunkter.

Håkan

Att hojen surar vid hårda inbromsningar har inget med kamaxlarna att göra. Dr.Bike här på SH kan rekommendera en kille i Sverige som lagar kamaxlar. Annars så passar alla kamaxlar från gsxr750 86-89, gsxr1100 86-90, Bandit 600-1200 på din motor, även GSX1100 av din luft/olje-modell.

Om förgasarnas emulsionsrör är slitna surar den. Sitter det Dynojet-kit i den brukar den sura ner sig. Prova även att installera en storlek mindre "pilot jet" dvs lågfartsmunstyckena.
 

hakan0176

hakan0176
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Abbekås
Hoj
GSX 750
Esquire skrev:
2117360 Har den gått långt?

Den har gått 8500 mil

Anders R skrev:
2117912 Vad har du för tomgångsvarv? För lågt ställd tomgång kan ge dels slitna kammar samt tendens att "dö" vid kraftig inbromsning. Tomgång bör vara ca 1300 på de här luftoljekylda suzukimotorerna. Hur långt har den gått? Hur går den ojämnt? På tomgång? Då kan en förgasarsynkning hjälpa! I jämn hastighet? Är den Dynojet kittad?

Tomgångsvarv drygt 1200 - 1500
Den har gått 8500 mil
Den går orent, sotar lite, rusar i bland och surar på tomgång.
Synkning har gjorts
I jämn hastighet går den bra.
Den är inte Dynojet kittad.

andersbrink skrev:
2117967 Att hojen surar vid hårda inbromsningar har inget med kamaxlarna att göra. Dr.Bike här på SH kan rekommendera en kille i Sverige som lagar kamaxlar. Annars så passar alla kamaxlar från gsxr750 86-89, gsxr1100 86-90, Bandit 600-1200 på din motor, även GSX1100 av din luft/olje-modell.

Om förgasarnas emulsionsrör är slitna surar den. Sitter det Dynojet-kit i den brukar den sura ner sig. Prova även att installera en storlek mindre "pilot jet" dvs lågfartsmunstyckena.


Hej.
Vore bra med tips på kamaxellagare....
Det sitter inte Dynojet kitt i den.
Ska kolla om emulsionsrören är slitna / byta ut, inte så dyrt.
Tack så länge Håkan
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
GSX-kamaxelns profil liknar den som sitter på B12'an. Alla andra är lite hetare (men inte för heta) och mycket roligare att köra med i motorn. Köp den i bäst skick oberoende varifrån den kommer. Byt även vippor samtidigt.

Förmodligen blir det billigast att låta Dr.Bike's kamaxel-snubbe renovera dina egna kammar och vipparmar.
 

hakan0176

hakan0176
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Abbekås
Hoj
GSX 750
andersbrink skrev:
2128825 GSX-kamaxelns profil liknar den som sitter på B12'an. Alla andra är lite hetare (men inte för heta) och mycket roligare att köra med i motorn. Köp den i bäst skick oberoende varifrån den kommer. Byt även vippor samtidigt.

Förmodligen blir det billigast att låta Dr.Bike's kamaxel-snubbe renovera dina egna kammar och vipparmar.


Tack för svaren, det är mkt värdefullt....

Håkan :)
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top