Slussen, vad är grejen?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Läser om att slussen skall byggas om i Stockholm. Läst lite kommentarer på olika nyhetssidor och vissa människor blir helt förbannade à la sporthojstil över att man ens kan tänka tanken på att bygga om. Abba Benny verkar ju vara riktigt arg han också. Men, min fråga, vad är grejen? :confused: Varför så förbannad över att man vill bygga om slussen? Slussen är ju rätt skitigt tycker jag själv när jag varit där. Luktar oftast piss också när jag varit där.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Slussen är ett sjunkande rövhål....& har så varit länge, fattar inte heller grejen, spräng bort hela skiten & gör ngt vettigt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Slussen är väldigt mycket nostalgi för många äldre.

Det fanns en tid då stockholm var fint och inte luktade urin och spyor, kolla gamla journalfilmer hur rent och fint det var vid slussen, knappt någon trafik heller....

Det är det folk minns och vill bevara, trots att det inte finns kvar...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det handlar väl mer om att man tycker att det nya förslaget dels inte tar till vara på platsens existerande kvaliteter i tillräckligt stor grad (öppenheten från Södermalmstorg ut mot vattnet, bl.a.), dels inte tar chansen att göra större delar av ytan mer framkomlig för gångtrafikanter, samt att många också är rädda att platsen ska bebyggas i samma still som det helt misslyckade Stockholm Waterfront-bygget. Tror inte många är speciellt nostalgiska över Slussen, ens om man är inbiten modernistisk samhällsbyggare...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För mina föräldrar som bodde i sthlm ett tag på 60talet så är Slussen nostalgi, men visst, det kan bero på den alltid inneboende rädslan för förändring också.

Man vet vad man har men man vet aldrig vad man får (innerst inne är alla folkpartister) som Ronny Eriksson en gång sa...

Vad folk verkar vara mest rädda för är att man bygger fungerande vägar i stockholm, överallt där det föreslås ska det protesteras, för fungerande vägar leder ju till ökad trafik.

Visst, men en trafikinfarkt med hundratals stillastående bilar är sämre för miljön än en fungerande väg där tusen bilar kör i jämn fart, och bilar dyker inte upp från ingenstans, transportbehovet finns, då måste man lösa trafikflödet.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Fast nu är det ju föreslaget en åttafilig väg längs med gamla stan. Åtta filer in i nästa flaskhals vid kungsan. Världens idiotförslag imnsvho.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jo, det vore ju bäst att inte bygga några vägar alls, eller?

Var det vad som gick att utläsa av vad jag skrev?
Åtta filer in i ingenstans. Vad som sker är att trafikstoppet flyttas över vattnet via gamla stan. För att fler ska kunna ta bilen i stan. Som ändå inte är trafikmässigt lämpad för suvmänniskor som åker ensam i jättebilen. Kollektivtrafik torde vara svaret. Och kanske någon jätteparkering där man kan lämna bilen för att byta till det välfungerande kollektivalternativet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var det vad som gick att utläsa av vad jag skrev?
Åtta filer in i ingenstans. Vad som sker är att trafikstoppet flyttas över vattnet via gamla stan. För att fler ska kunna ta bilen i stan. Som ändå inte är trafikmässigt lämpad för suvmänniskor som åker ensam i jättebilen. Kollektivtrafik torde vara svaret. Och kanske någon jätteparkering där man kan lämna bilen för att byta till det välfungerande kollektivalternativet.

Jo, det är nog lösningen, en jätteparkering där rörmockaren kan parkera och lasta om rensbandet och verktygslådan till den välfungerande kollektivtrafiken...
Framförallt måste det ju vara jättebra för alla motorcyklister som kan lämmna sina motorcyklar på en jätteparkering och sedan åka buss/tunnelbana in till stan i sina skinnställ.

Om kollektivtrafiken är så bra, varför väljer folk i dag att ta bilen, trots trafikinfarkterna?

Kollektivtrafiken ÄR jättebra, för det fåtal som alltid åker samma sträcka, har flexibla arbetstider när det strular, aldrig har någon packning med sig och aldrig behöver göra några omvägar för andra ärenden.

Lösningen torde vara att bygga bort nästa flaskhals och nästa, tillslut har vi trafiken som ska från norr till söder eller öster till väster på en RINGLED runt stan och väldigt lite trafik kvar inne i stan.

Men då måste trafiken runt stan få flyta så att det förvisso blir längre men tar kortare tid än att åka från en ytterkant in till centrum och sedan ut till den ytterkant man ska till.

För att ytterligare klargöra se mina bifogade bilder, Ringled och Vägnät (ursprungligen Båtratt)

Den yttersta tjocka ringen är 120 väg, den inre ringen är 80 väg ekrarna är 50 vägar.

Tänk dig att transportera dig mellan dom röda prickarna, dom gröna prickarna och mellan en röd och en grön prick.

I vilka fall skulle du passera genom navet?
Ringled.jpg
Vägnät.jpg
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Att Slussen inte kommer existera i sin nuvarande skepnad är klubbat sedan länge. Nu handlar det istället om huruvida man skall godta Nyréns förslag eller ej (det är också klubbat nu fö).

Gammelmedia och den äldre kultureliten sparkar såklart bakut och vill fortsätta leva i det förgångna.
Stadsbyggnadskontoret tillsammans med Nyréns har jobbat med Slussens nya utformning i dryga 10 år nu för att försöka ta hänsyn till allas behov och synpunkter. Varför tror arge-Benny mfl träiga gamla stockholmare att de innehar bättre kompetens att göra detta?

För övrigt har DN idag en intressant artikel på debatt-sidan för den som är intresserad:
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/stockholm-ar-i-akut-behov-av-en-okanslig-politiker

Den handlar om att alla gnetar kan överklaga in absurdum och på så sätt förhala viktiga infrastrukturprojekt i flera år. Ett exempel är den privatperson (rättshaverist) som genom sina överklaganden fördröjde byggstarten av viktiga Norra Länken med 4 år (!).

Jag tycker det är fördjävligt.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den handlar oma tt alla tillbakasträvar kan överklaga in absurdum och på så sätt förhala viktiga infrastrukturprojekt i flera år. Ett exempel är den privatperson (rättshaverist) som genom sina överklaganden fördröjde byggstarten av viktiga Norra Länken med 4 år (!).

Jag tycker det är fördjävligt.

Bah, 4 år, här i Umeå överklagas alla infrastrukturprojekt i decennier, den där jävla järnvägen (Botniabanan) är överklagad så många gånger att kostnaderna enbart för överklagandena skulle motsvarat gratis trafik i tio år enligt en studie.

Är det inte någon okänd grodart som KANSKE kan finnans någonstans där järnvägen ska dras så är det häckande fåglar som störs av trafiken...

Eller någon kulturminnesmärkt lada...
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jo, det är nog lösningen, en jätteparkering där rörmockaren kan parkera och lasta om rensbandet och verktygslådan till den välfungerande kollektivtrafiken...
Framförallt måste det ju vara jättebra för alla motorcyklister som kan lämmna sina motorcyklar på en jätteparkering och sedan åka buss/tunnelbana in till stan i sina skinnställ.

Om kollektivtrafiken är så bra, varför väljer folk i dag att ta bilen, trots trafikinfarkterna?

Kollektivtrafiken ÄR jättebra, för det fåtal som alltid åker samma sträcka, har flexibla arbetstider när det strular, aldrig har någon packning med sig och aldrig behöver göra några omvägar för andra ärenden.

Lösningen torde vara att bygga bort nästa flaskhals och nästa, tillslut har vi trafiken som ska från norr till söder eller öster till väster på en RINGLED runt stan och väldigt lite trafik kvar inne i stan.

Men då måste trafiken runt stan få flyta så att det förvisso blir längre men tar kortare tid än att åka från en ytterkant in till centrum och sedan ut till den ytterkant man ska till.

För att ytterligare klargöra se mina bifogade bilder, Ringled och Vägnät (ursprungligen Båtratt)

Den yttersta tjocka ringen är 120 väg, den inre ringen är 80 väg ekrarna är 50 vägar.

Tänk dig att transportera dig mellan dom röda prickarna, dom gröna prickarna och mellan en röd och en grön prick.

I vilka fall skulle du passera genom navet?
View attachment 350291
View attachment 350292

Usch, du är emellanåt så tröttsam att jag får migrän. Naturligtvis behöver man inte leda om nyttotrafik såsom varutransporter, reparatörer (jag ingår själv i den kategorin)etc.
Du hajar, om du bara vill och försöker.
Det som kloggar igen allt hela jävla tiden är idioter som i elva fall av tio sitter ensamma i,företrädesvis, suvar, som kör som att just deran tid är den viktigaste som finns i hela världen.
Motorcyklister har jag aldrig upplevt varit något problem för framkomligheten i trafiken förutom i de fall då de har blåljus och har vinkat in någon ensamseglare i en suv (företrädesvis).

Kontentan är att det är alltför många som tar sin bil in till stan för att det är mkt skönare att sitta i kö på ett brett säte och AC än det är att köa i en buss med pöbeln, som i sin tur inte skulle behövt köa om det inte var så många bilar ivägen.

Vad slussen gäller så är den inte så snygg i dagsläget heller. En galleria och en motorväg längs vattnet löser inte det problemet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det som kloggar igen allt hela jävla tiden är idioter som i elva fall av tio sitter ensamma i,företrädesvis, suvar, som kör som att just deran tid är den viktigaste som finns i hela världen.

Om man bygger snabba breda vägar så kloggar inte heller dom igen trafiken, lösningen är hursomhelst inte att sakta ned den befintliga trafiken och försöka göra det så besvärligt som möjligt för den.
Den befintliga trafiken inkluderar motorcyklar och hantverksbilar som nu tvingas att trängas med dom SUV'ar du påstår är problemet.

(du vet att sveriges vanligaste SUV är mindre än en Volvo 740 på alla ledder utom höjden, och på höjden är det väl inte trångt än? )

Man måste bygga vägar för att få trafiken att flyta.

Om du ber snällt kan nog någon vuxen förklara mina två bilder för dig, eventuellt kan du skriva ut dom och provköra dom med leksaksbil
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bah, 4 år, här i Umeå överklagas alla infrastrukturprojekt i decennier, den där jävla järnvägen (Botniabanan) är överklagad så många gånger att kostnaderna enbart för överklagandena skulle motsvarat gratis trafik i tio år enligt en studie.

Är det inte någon okänd grodart som KANSKE kan finnans någonstans där järnvägen ska dras så är det häckande fåglar som störs av trafiken...

Eller någon kulturminnesmärkt lada...

Tycker, som författaren av dagens debattinlägg i DN, att det måste finnas någon hejd för möjligheterna till överklagan.

Vissa projekt är så viktiga att man helt enkelt inte kan ta hänsyn till enskilda individer. Man borde helt sonika, i sällsynta fall naturligtvis, helt sonika kunna köra över folk som sätter sig på tvären. För detta krävs handlingskraftiga politiker som vågar fatta obekväma beslut. Läs den där artikeln som jag länkar till ovan. Snubben är ganska vettig.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om man bygger snabba breda vägar så kloggar inte heller dom igen trafiken

En bred väg hjälper dessvärre inte. Man flyttar bara trafikstockningen nånannanstans. Iaf i Sthlm där det finns många flaskhalsar. Hornsgatan, Sveavägen, Tegelbacken, Slussen, Hamngatan och delar av Birger Jarlsgatan är bara några ställen det är stopp på allt som oftast.

Bilismen blir vi aldrig av med, så det är ringled och utbyggd kollektivtrafik som gäller.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En bred väg hjälper dessvärre inte. Man flyttar bara trafikstockningen nånannanstans. Iaf i Sthlm där det finns många flaskhalsar. Hornsgatan, Sveavägen, Tegelbacken, Slussen, Hamngatan och delar av Birger Jarlsgatan är bara några ställen det är stopp på allt som oftast.

Bilismen blir vi aldrig av med, så det är ringled och utbyggd kollektivtrafik som gäller.

Näe, EN bred väg hjälper inte speciellt mycket, visst trafik droppar av på flera ställen från den breda vägen, men det droppar på på flera ställen också.

Lösningen är att hela tiden bygga bort den största proppen, då blir automatiskt ett annat ställe den största proppen, då bygger man bort den, till slut har man flera alternativa flöden istället för en propp.

Och framförallt RINGLEDER

(EDIT) Nu har jag läst din länk, det är ju kul att se att det är samma långbenta lövgrodor och torparstugor som förhindrar all utveckling i hela landet.

Tydligen är inte dom där grodorna så sällsynta ändå.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Lösningen är att hela tiden bygga bort den största proppen, då blir automatiskt ett annat ställe den största proppen, då bygger man bort den, till slut har man flera alternativa flöden istället för en propp..

Väldigt svårt att bygga bort proppar i Sthlm (dvs bredare gator). Husen står liksom där de står.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Lösningen är som sagt en ringled runt skiten med lämpliga avfarter in i smeten. PunGt.

Helvete sicken dryg stad det är att köra bil i, ett enda evigt jEfla vägarbete är vad det är - jag har kört bil i, och runt London, busenkelt i jämförelse med klyddet i fjollträsk. Man blir förbannad.

Slussen är bara tragisk, men götgatan och nedöver är ändå enda behållningen med hufvudstaden, det ger ni fan i.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Väldigt svårt att bygga bort proppar i Sthlm (dvs bredare gator). Husen står liksom där de står.

Jo, därför är det ännu viktigare att öka flödet där det går, och bygga ringleder, då kan man ta dom breda ekrar som finns ut mot ringen där flödet är snabbt, för att sedan vika av på en annan eker och så småningom befinna sig inne i gröten igen.

För dom som undrar varför det är trångt vid slussen, så här såg trafikflödet ut när slussen var nybyggd:
(spola till ca 7 minuter om ni bara vill se stockholm)
http://www.youtube.com/watch?v=oZ_UGr4-eEA&feature=fvst
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top