Slussen, vad är grejen?

sportbike

Guest
Jo, därför är det ännu viktigare att öka flödet där det går, och bygga ringleder, då kan man ta dom breda ekrar som finns ut mot ringen där flödet är snabbt, för att sedan vika av på en annan eker och så småningom befinna sig inne i gröten igen.

För dom som undrar varför det är trångt vid slussen, så här såg trafikflödet ut när slussen var nybyggd:

Tack GuW, Stockholm är förjävla vackert !!
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Om man bygger snabba breda vägar så kloggar inte heller dom igen trafiken, lösningen är hursomhelst inte att sakta ned den befintliga trafiken och försöka göra det så besvärligt som möjligt för den.
Den befintliga trafiken inkluderar motorcyklar och hantverksbilar som nu tvingas att trängas med dom SUV'ar du påstår är problemet.

(du vet att sveriges vanligaste SUV är mindre än en Volvo 740 på alla ledder utom höjden, och på höjden är det väl inte trångt än? )

Man måste bygga vägar för att få trafiken att flyta.

Om du ber snällt kan nog någon vuxen förklara mina två bilder för dig, eventuellt kan du skriva ut dom och provköra dom med leksaksbil

Jag försökte provköra med leksaksbil som du sade men jag hade bara en BMW X5 och en Lexus dito, precis som det är i kvarteren debatten handlar om. Så det kloggade igen förstås :rolleyes:

Din nedlåtande ton till trots så ska jag försöka svara dig sakligt. Jag talar av egen erfarenhet och efter egna upplevelser då jag kör här varje arbetsdag. Det är inte så få XC60 (som jag antar du syftar på). Inte heller är det så få X5or och Lexus diton. Problemet är inte biltypen i sig, även om den är klumpig och onödig på det stora hela taget.
Problemet är mängden bilar i förhållande till:
1. Hur många som färdas med respektive bil
2. Vägarnas nuvarande kapacitet.
3. Vägarnas utbyggnadspotential.

Jag ska säga att jag inte tycker din ringledsmodell är dum, inte alls. Tvärtom är det en bra modell för framtida stadsplaneringar.
Problemet är att denna stad består av öar och är belamrade med gamla, förhoppningsvis bevarandevärda, miljöer.
Det skulle inte se så kul ut att riva ner allt som ger staden karaktär bara för att alla ska få köra sin egen bil, av vilken sort den än må vara.

Det går att ha fina städer utan bilträngsel. Jag har t.ex bott i Wien. Där är kollektivtrafiken väl fungerande, billig och täcker inre staden såväl som de yttre delarna. Jag upplevde inte att trafiken stod stilla lika mycket där som här. Alltså borde det gå att göra något bättre, UTAN fler ensamåkande privatbilister.

Om du vill kan jag ringa en umeåbo som inte är så bitter som kan försöka förklara det för dig. Han kan nog ta med lite socker till ditt kaffe också.
(oops, misslyckades visst)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nyss var det ett jävla liv för att de ville såga ned en gammal sjuk ek som stod mitt i vägen utanför TV-huset på Östermalm. I framtiden vill man dra en spårvagn här (mitt i vägen) och de konspiratoriska ockuperade såklar det sjuka trädet med motivationen att det inte alls var sjukt och att staden hävdade sjukdom för att kunna få undan trädet till förmån för spårvagn.

Jag blir så trött. Även om trädet var friskt hade de kunnat såga ned det för min del, om de nu ville dra spårvagn där.

Vill man ha gamla träd och fjärilar kanske man inte skall bo mitt i smeten
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Jo, därför är det ännu viktigare att öka flödet där det går, och bygga ringleder, då kan man ta dom breda ekrar som finns ut mot ringen där flödet är snabbt, för att sedan vika av på en annan eker och så småningom befinna sig inne i gröten igen.

För dom som undrar varför det är trångt vid slussen, så här såg trafikflödet ut när slussen var nybyggd:
(spola till ca 7 minuter om ni bara vill se stockholm)
http://www.youtube.com/watch?v=oZ_UGr4-eEA&feature=fvst

Du verkar vara väldigt insatt i Stockholms trafiksituation för att bo i Läpländ.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du verkar vara väldigt insatt i Stockholms trafiksituation för att bo i Läpländ.

Infrastruktur och ringleder fungerar likadant över hela världen, oavsett om man bor i en liten skitby som heter Stockholm eller om man pratar om London eller Moskva.

Just här uppe byggdes nyss järnväg (infrastruktur) nu, ett år innan järnvägen är fullt driftsatt, upptäcker man att till och med med den lilla trafik som har varit så blir det en propp för att man valde att bygga enkelspår mellan stationerna.

Vi håller som bäst på att bygga en ringled här uppe, för att leda onödig trafik runt stan, ena halvan är nästan klar, den andra överklagas fortfarande :huvet

Umeå som stad har som mål att fördubbla sin storlek inom kort, det planeras som bäst för en förtätning av stadsbebyggelsen samt att bygga ut ytterområdena, ringleden är ett absolut första krav för att det alls ska fungera trafikmässigt, men miljömuppurna motsätter sig som vanligt.

Att klämma in 200 000 människor i en stad vars vägnät byggdes för 50 000 människor (som inte hade bilar i samma utsträckning som i dag) är omöjligt.

Stockholm har redan expanderat utan att vägnätet har förstärkts.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag ska säga att jag inte tycker din ringledsmodell är dum, inte alls. Tvärtom är det en bra modell för framtida stadsplaneringar.
Problemet är att denna stad består av öar och är belamrade med gamla, förhoppningsvis bevarandevärda, miljöer.
Det skulle inte se så kul ut att riva ner allt som ger staden karaktär bara för att alla ska få köra sin egen bil, av vilken sort den än må vara.

Det mesta som är bevarandevärt ligger innanför ringen, det är mest miljonprogram och risiga "grönytor" (klipphällar och annan obebyggbar mark) så långt ut från kärnan och den gamla delen av Stockholm.

Sen behöver man inte dra ringen med passare på kartan, man kan göra den vilken form som helst, svänga undan för vissa områden som man vill spara och så vidae.
Det finns väl redan ett flertal förslag på ringdragningar, det är väl mest att alla vill ha vägen men ingen vill att den ska gå utanför deras fönster.

Man måste knäcka lite ägg för att göra omelett.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Infrastruktur och ringleder fungerar likadant över hela världen, oavsett om man bor i en liten skitby som heter Stockholm eller om man pratar om London eller Moskva.

Just här uppe byggdes nyss järnväg (infrastruktur) nu, ett år innan järnvägen är fullt driftsatt, upptäcker man att till och med med den lilla trafik som har varit så blir det en propp för att man valde att bygga enkelspår mellan stationerna.

Vi håller som bäst på att bygga en ringled här uppe, för att leda onödig trafik runt stan, ena halvan är nästan klar, den andra överklagas fortfarande :huvet

Umeå som stad har som mål att fördubbla sin storlek inom kort, det planeras som bäst för en förtätning av stadsbebyggelsen samt att bygga ut ytterområdena, ringleden är ett absolut första krav för att det alls ska fungera trafikmässigt, men miljömuppurna motsätter sig som vanligt.

Att klämma in 200 000 människor i en stad vars vägnät byggdes för 50 000 människor (som inte hade bilar i samma utsträckning som i dag) är omöjligt.

Stockholm har redan expanderat utan att vägnätet har förstärkts.


Att bara bygga ringleder hjälper inte alltid.

Här i linköping har vi en ytter- och en innerring, varav de har byggt om inneringen och sett till att den tidigare fungerande leden numera har vissa avsnitt med 30-gräns med kullersten och ojämn asfalt, ett antal farthinder och givetvis trafikljus överallt. Tror de blev lite feltänkt någonstans...

Slutsatsen är i alla fall att det är inte bara att bygga nya ringleder och tro att det löser allting utan det måste beräknas noga hur staden och bebyggelsen kommer att utvecklas i framtiden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att bara bygga ringleder hjälper inte alltid.

Här i linköping har vi en ytter- och en innerring, varav de har byggt om inneringen och sett till att den tidigare fungerande leden numera har vissa avsnitt med 30-gräns med kullersten och ojämn asfalt, ett antal farthinder och givetvis trafikljus överallt. Tror de blev lite feltänkt någonstans...

Slutsatsen är i alla fall att det är inte bara att bygga nya ringleder och tro att det löser allting utan det måste beräknas noga hur staden och bebyggelsen kommer att utvecklas i framtiden.

Näe även dom bästa lösningarna och föresatserna kan saboteras av en miljötaliban som anser att det är bäst om trafiken står så stilla som möjligt.

Vi har en väg här i Umeå som går under namnet "minigolfbanan", då det har byggts gupp, gropar och zickzack formade trottoarer som gör att trafiken inte alls fungerar.
Dessutom blev dom tvungen att köpa in speciell snöröjningsutrustning eftersom den dom hade inte fungerade med hindren.

Dom boende klagar på att luften har blivit sämre, medans trafiken har minskat. Gå räkna :huvet
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Näe även dom bästa lösningarna och föresatserna kan saboteras av en miljötaliban som anser att det är bäst om trafiken står så stilla som möjligt.

Vi har en väg här i Umeå som går under namnet "minigolfbanan", då det har byggts gupp, gropar och zickzack formade trottoarer som gör att trafiken inte alls fungerar.
Dessutom blev dom tvungen att köpa in speciell snöröjningsutrustning eftersom den dom hade inte fungerade med hindren.

Dom boende klagar på att luften har blivit sämre, medans trafiken har minskat. Gå räkna :huvet

Jag kan förstå miljönissarna och ser gärna själv mindre bilar och mer parker inne i städer, mera gågator och bra cykelvägar. Mer kollektivtrafik är också helt ok och speciellt då i storstäder. Men det där med planering av ringleder, fartgupp och trafikljus är inte deras starkaste sida.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Infrastruktur och ringleder fungerar likadant över hela världen, oavsett om man bor i en liten skitby som heter Stockholm eller om man pratar om London eller Moskva.

Just här uppe byggdes nyss järnväg (infrastruktur) nu, ett år innan järnvägen är fullt driftsatt, upptäcker man att till och med med den lilla trafik som har varit så blir det en propp för att man valde att bygga enkelspår mellan stationerna.

Vi håller som bäst på att bygga en ringled här uppe, för att leda onödig trafik runt stan, ena halvan är nästan klar, den andra överklagas fortfarande :huvet

Umeå som stad har som mål att fördubbla sin storlek inom kort, det planeras som bäst för en förtätning av stadsbebyggelsen samt att bygga ut ytterområdena, ringleden är ett absolut första krav för att det alls ska fungera trafikmässigt, men miljömuppurna motsätter sig som vanligt.

Att klämma in 200 000 människor i en stad vars vägnät byggdes för 50 000 människor (som inte hade bilar i samma utsträckning som i dag) är omöjligt.

Stockholm har redan expanderat utan att vägnätet har förstärkts.

Men du pladdrar som en hel Stockholmare.
En riktig Läpländer svarar väl: "Schup".
Är du inflyttad eller?

 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Angående slussen: Som tidigare påpekats är det konservativa idioter som vill behålla denna pissindränkta rännsten som den är. Det är ofta så med konservativa idioter när något nytt är på gång.

Det jag själv förespråkar angående trafiksituationen i allmänhet är att bygga ut BÅDE vägnätet och kollektivtrafiken. Infrastruktur kallas det. Inte gratis i några sammanhang men förhoppningsvis värt investeringen.

Något som hindrar byggnad av en sluten ringled i Stockholm är kommunerna Nacka, Lidingö och Danderyd. De välbeställda och styrande som bor där vill gärna kunna ta SUVen in till stan men vill inte ha några motorvägar för pöbeln på sin egen bakgård...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Angående slussen: Som tidigare påpekats är det konservativa idioter som vill behålla denna pissindränkta rännsten som den är. Det är ofta så med konservativa idioter när något nytt är på gång.

Det jag själv förespråkar angående trafiksituationen i allmänhet är att bygga ut BÅDE vägnätet och kollektivtrafiken. Infrastruktur kallas det. Inte gratis i några sammanhang men förhoppningsvis värt investeringen.

Något som hindrar byggnad av en sluten ringled i Stockholm är kommunerna Nacka, Lidingö och Danderyd. De välbeställda och styrande som bor där vill gärna kunna ta SUVen in till stan men vill inte ha några motorvägar för pöbeln på sin egen bakgård...

I den lilla centralorten där jag bor var meningen att bilarna skulle bort från centrum.
Utöka gågatan över hela gamla centrum (finns en hel del bevarandevärda miljöer där) avbruten av ett par "gårdsgator" (man får köra där, men bara i promenadtakt och fotgängare har företräde).
Tillgången till centrum skulle ordnas genom alternativa tillfarter (en gammal och en ny bro) som ändar vid stora parkeringsytor (som redan finns) precis brevid centrumgatan.
Nu är allt genomfört.
Utom tillfarterna...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att Slussen inte kommer existera i sin nuvarande skepnad är klubbat sedan länge. Nu handlar det istället om huruvida man skall godta Nyréns förslag eller ej (det är också klubbat nu fö).

Gammelmedia och den äldre kultureliten sparkar såklart bakut och vill fortsätta leva i det förgångna.
Stadsbyggnadskontoret tillsammans med Nyréns har jobbat med Slussens nya utformning i dryga 10 år nu för att försöka ta hänsyn till allas behov och synpunkter. Varför tror arge-Benny mfl träiga gamla stockholmare att de innehar bättre kompetens att göra detta?

För övrigt har DN idag en intressant artikel på debatt-sidan för den som är intresserad:
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/stockholm-ar-i-akut-behov-av-en-okanslig-politiker

Den handlar om att alla gnetar kan överklaga in absurdum och på så sätt förhala viktiga infrastrukturprojekt i flera år. Ett exempel är den privatperson (rättshaverist) som genom sina överklaganden fördröjde byggstarten av viktiga Norra Länken med 4 år (!).

Jag tycker det är fördjävligt.

4 år är ju ingenting.

Den nya E4 sträckningen förbi Uppsala har jag för mig började projekteras 62 år innan vägen till slut stod klar för något år sedan. Dom hade en bild i tidningen på någon farbror som varit med och börjat mäta ut den sträckningen när han alldeles nyss börjat arbeta. Nu hade han sedan många år pension.
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Visstja, jag startade den här tråden och glömde bort den... Har fått en bättre uppfattning nu. Personligen tycker jag dom kan bygga om. Som jag sa i första inlägget så de gånger jag varit där har det luktat kiss och varit smutsigt. Gör nåt fint istället. Var på ett couchsurfingevent för några månader sedan och pratade med lite turister varav ett par sa: "We heard about this place "Slussen" and we would like to check it out"
Mitt svar: "Ehhh, are you sure?" :gnissla
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top