Slut åkt!!

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Har man rent mjöl i påsen och absolut inte visste om att detta skulle hända betalar man inte en krona.

Känner man sig skyldig går man med på att betala lite eller hälften!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
*ERIXON* skrev:
Så nu ska man tydligen betala han hälften!!!
Vänta tills Lelles har kollat på den så du vet vad som är sönder. Först därefter är det dags att reda ut vem som skall bära kostnaden. Felet kan vara enkelt och billigt att avhjälpa och i den mån du kan anses vara skyldig att kompensera köparen för det, skall du ju inte betala mer än vad det kostar att åtgärda felet. Hälften av köpeskillingen låter åt fanders för mycket. För de pengarna får du väl en helt ny motor och pengar över?

Det är Köplagens bestämmelser som gäller i detta fall. Konsumentköplagen gäller vid affärer mellan näringsidkare och privatperson.

Hoppas att köparen lägger upp en "Blåst av oärlig säljare-tråd". Det skall bli roligt att se hur många av dem som skrivit "betala inte! :kulspruta " som erbjuder sig att gratis hänga med honom hem till dig för att klå upp dig. Det är ett känslosamt ställe detta, förstår du :D
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Bingo skrev:
Hoppas att köparen lägger upp en "Blåst av oärlig säljare-tråd". Det skall bli roligt att se hur många av dem som skrivit "betala inte! :kulspruta " som erbjuder sig att gratis hänga med honom hem till dig för att klå upp dig. Det är ett känslosamt ställe detta, förstår du :D

Det beror väl på hur köparen lägger ut texten :)
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Ett tjugotal svar i tråden, de flesta med den ungefärliga innebörden "Köparen måste vara dum i huvudet som över huvud taget ringer dig, betala inte en spänn!".

Det är svårt att låta bli att fundera över hur tråden hade sett ut om den startats av den hojåkare - kanske SH-medlem - som köpt en LC4 som totalrasar inom en vecka.
Gissningsvis en uppsjö av svar i stil med "Ring säljaren och häv köpet", "Klart du ska ha pengarna tillbaks" o.s.v... :)

Jag menar inte att ta ställning åt något håll i just det här fallet, men det finns som bekant (minst) två sidor av allt. :tungan
 
Last edited:

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
hehe så sant så.
jag tycker sånt här är jobbigt när man säljer nåt jag brukar oroa mig flera veckor efter jag sålt nåt för att det ska vara fel som jag inte vet om,jag lurar alldrig nån sen är jag en dålig säljare så är alltid billigast på blocket.
exempel fin volvo 940 -91 sålde förra året för 18000kr
fin polo 1995 sålde förra året för 25000kr
förlorar jämt massa på mina saker*ler* borde sluta byta bil så ofta

hoppas det inte blir så dyrt för dig FD ktm ägaren.........



69:an skrev:
Ett tjugotal svar i tråden, de flesta med den ungefärliga innebörden "Köparen måste vara dum i huvudet som över huvud taget ringer dig, betala inte en spänn!".

Det är svårt att låta bli att fundera över hur tråden hade sett ut om den startats av den hojåkare - kanske SH-medlem - som köpt en LC4 som totalrasar inom en vecka.
Gissningsvis en uppsjö av svar i stil med "Ring säljaren och häv köpet", "Klart du ska ha pengarna tillbaks" o.s.v... :)

Jag menar inte att ta ställning åt något håll i just det här fallet, men det finns som bekant (minst) två sidor av allt. :tungan
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Holger skrev:
hehe så sant så.
jag tycker sånt här är jobbigt när man säljer nåt jag brukar oroa mig flera veckor efter jag sålt nåt för att det ska vara fel som jag inte vet om,jag lurar alldrig nån sen är jag en dålig säljare så är alltid billigast på blocket.
exempel fin volvo 940 -91 sålde förra året för 18000kr
fin polo 1995 sålde förra året för 25000kr
förlorar jämt massa på mina saker*ler* borde sluta byta bil så ofta

hoppas det inte blir så dyrt för dig FD ktm ägaren.........


25000kr bjuder för R1:an :lol
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Har råkat ut för en liknande grej när jag sålde en rd350 en gång i tiden.
Hade haft den på major renovering, nyborrad och nya kolvar etc.
Själv kört den kanske totalt 10-15 mil efter det.
Sålde sedan hojen till en klasskompis, tog pengarna och betalade av skulderna jag hade samma dag(bland annat för renoveringen)..
9h senare ringer killens farsa och vill häva köpet eftersom den rasat..
Stört omöjligt för egen del, eftersom jag inte satt på pengarna längre, däremot hängde jag med ner och skällde på han som renoverat motorn, som tagit betalt för bytta ramlager, som inte alls var bytta osv.
Fixade så att både han och jag slapp betala för det som skulle fixas helt enkelt.
Man behöver inte betala, men vill man iaf vara skysst kan man ju lägga manken till för att göra så att köparen inte känner sig helt blåst.
Säkerligen inte ditt fel, hojar är inte pålitliga, särskilt inte ktm :rolleyes:
Snacka med lelles, men hälften av köpesumman låter ju sjukt för mycket..
 

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
betala bara när

om det går vidare till tinget så måste det bevisas att du viste om felet som orsakade haveri på motorn. så... ta´t! lugnt läs lite på konsuments verkets sida om privat försäljning av fordon. så kommer du att slapna av!
 

*ERIXON*

"Med Lem"
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Hällefors
Hoj
TT600E.......
Nu har jag talat med mi ADVOKAT och han säjer att jag inte ska betala något... FÖR JAG HAR RENT MJÖL I PÅSEN SÅ INI HEL**** ni som undrat..... Jag vet att trådarna är som dom är.. Men ville bara veta vad ni har för åsikter... Men jag ska vänta tills dom på lelles har gjort sitt. Jag fixade dom felen som var ex. bromsar ska man riva motorn innan man säljer oxo???
 

Bastarden

Rullande projekt...
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
*ERIXON* skrev:
Nu har jag talat med mi ADVOKAT och han säjer att jag inte ska betala något... FÖR JAG HAR RENT MJÖL I PÅSEN SÅ INI HEL**** ni som undrat..... Jag vet att trådarna är som dom är.. Men ville bara veta vad ni har för åsikter... Men jag ska vänta tills dom på lelles har gjort sitt. Jag fixade dom felen som var ex. bromsar ska man riva motorn innan man säljer oxo???

Hur länge (tid/mil) gick det mellan det du sålde och den "rasade"??

Skulle hemskt mkt till innan jag gick med på att dela kostnader!
Är det ett dolt fel som funnits under tiden jag haft den skulle jag överväga
det, annars inte.

/D
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
69:an skrev:
Det är svårt att låta bli att fundera över hur tråden hade sett ut om den startats av den hojåkare - kanske SH-medlem - som köpt en LC4 som totalrasar inom en vecka.
Gissningsvis en uppsjö av svar i stil med "Ring säljaren och häv köpet", "Klart du ska ha pengarna tillbaks" o.s.v... :) :tungan
Nja, jag tror nog att de flesta inser att när man köper beg, av en privatperson måste man vara kunnigare än om man köper av firma. Det ingår ju i spelet att man måste kolla hojen och då upptäcka ev. fel vilka man annars får stå för själv då ingen form av garanti normalt finns. Detta skall givetvis återspeglas i priset. Vem vet om köparen i LC4:a fallet inte bytt olja och då glömt att sätta i pluggen eller kört en timme på bakhjulet eller.....

Kan säga att jag sålde en hoj i våras och köparen ringer på kvällen och meddelar att han klotat på väg hem och vill då att jag ska ta det på min försäkring. Det fick han inte!!! :kocko
 
Last edited:

*ERIXON*

"Med Lem"
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Hällefors
Hoj
TT600E.......
Bastarden skrev:
Hur länge (tid/mil) gick det mellan det du sålde och den "rasade"??

Skulle hemskt mkt till innan jag gick med på att dela kostnader!
Är det ett dolt fel som funnits under tiden jag haft den skulle jag överväga
det, annars inte.

/D

Vet inte hur långt han kört, han sa att han kört en tur med polarna. Jag tycker det är helt otroligt att den rasat. Jag kan ju inte veta hur han/dom har kört...
 
Last edited:

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
vgarför sälja?? du lär ju inte få mer tid på en annan hoj.. sen är dom ju billiga att äga.. men som sagt jag skulle aldrig heller ha betalat
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
var det Lelles som servade hojen? Du skrev att du hade servat den för 100 mil sedan, låter ju nästan som någon opartisk ska riva motorn och ta reda på vad felet var, kan ju vara så att servicen inte var korrekt utförd? Verkstäder lämnar väl garanti på sina utförda arbeten?
 

see ya

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
VAGNHÄRAD
Hoj
ingen just nu
:corn

tänk såhär då: jag köper en hoj. ställer mej och tokvarvar den runt hörnet tills motorn sprängs... kan jag då kräva att säljaren ska betala halva motorn till mej då?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top