Slut åkt!!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jag tror det måste finns nån slags skälig möjlighet att säljaren kunde veta om bristen.

Har nåt släppt inuti motorn helt plötsligt har jag svårt att tro att man kan anses skyldig, man river väl inet hela motorn i atomer och kollar så allt är bra innan man säljer?

Att köpa privat innebär ju avsaknad av garantier, det tycker jag man som köpare borde förstå.
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
hehe hon är ju min ögonsten än,när hon väl blir till salu lär hon kosta mycket mindre för då är jag less på skiten


norrlansguld skrev:
Och du som sa att du alltid sålde saker så billigt!
 

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Den här historien liknar vad min bror råkade ut för.
Han köpte i vintras en KTM 620, den gick som den skulle på vintern tills våren kom, då blev motorn ordentligt varm för första gången, då var det precis som att kolven nöp och brorsan lät den kallna, när han sen startade den igen skrammlade det som faen.
Två dagar senare var motorn inlämnad och dagen efter ringde de från motorfirman. Då hade förra ägaren lyckats bryta av "oljeringen" och ändå fått ihop motorn, detta gjorde att trycket på oljan inte var som den skulle och motorn "rasade" så klart.
Kolv, vev, lager m.m fick bytas.

Vi kontaktade den förra ägaren eftersom det var hans fel men vi trodde ju såklart inte att han skulle betala nåt, men det gjorde han, han betalde en kolv med ringar.
Det var inte dåligt!
Men ändå gick renoveringen på 10 laxar.

Oj, vad långt det här blev! En eloge till er som orkade läsa :tummenupp
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Det verkar helknas om man kan hållas ansvarig för fel som uppkommer efter att fordonet ifråga har bytt ägare.
Om han kan kräva pengar i det här fallet ska jag ögonblickligen åka och köpa den billigaste R1’a jag kan hitta. Sen ska jag ställa mig med motorn smattrandes på varstopp tills det blir tokras och kräva en ny motor, måste vara enklaste sättet att få en kalashoj till inga pengar.
 

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Skutskär
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
TLS skrev:
Det verkar helknas om man kan hållas ansvarig för fel som uppkommer efter att fordonet ifråga har bytt ägare.
Om han kan kräva pengar i det här fallet ska jag ögonblickligen åka och köpa den billigaste R1’a jag kan hitta. Sen ska jag ställa mig med motorn smattrandes på varstopp tills det blir tokras och kräva en ny motor, måste vara enklaste sättet att få en kalashoj till inga pengar.

Precis vad jag tänkte när jag läser denna tråd
 

*ERIXON*

"Med Lem"
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Hällefors
Hoj
TT600E.......
Allt är sjukt... Men Advokaten sa att jag inte skulle pröjsa och sova gott, han om nån borde veta.... Har man undanhållit info eller ej talat om ett fel som man vet om är skillnad. Men jag ska fan inte sälja nått mer det vet jag... Ärlig är man men skit får man ändå....
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
*ERIXON* skrev:
Allt är sjukt... Men Advokaten sa att jag inte skulle pröjsa och sova gott, han om nån borde veta.... Har man undanhållit info eller ej talat om ett fel som man vet om är skillnad. Men jag ska fan inte sälja nått mer det vet jag... Ärlig är man men skit får man ändå....


Så du ska fortfarande ge han hälften? Betala det som är trasigt bara isåf,inte hälften.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Det finns fall då man kan bli tvungen att ersätta eller häva köpet, men då ska det röra sig om ett allvarligt dolt fel som man som säljare måste/borde ha känt till. Har själv varit med om ett sånt fall, där det var fullkomligt uppenbart att jag blivit blåst (iofs ingen hoj). Med rent mjöl i påsen ska man inte behöva betala något alls.
 

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Märsta
Hoj
Multistrada 1100 -08
*ERIXON* skrev:
Sålde min ktm lc4 sm. Blev inte så bra då killen ringer senare o säger att motorn pajat. all olja har gått ur. Så nu ska man tydligen betala han hälften!!!
Jag mår som skit :( Kan ju inte veta att den ska paja. Jag har bara åkt 110 mil. Men men kan inte köpa nått nytt innan det har löst sig, DET VAR DEN SOMMAREN.... Man ska tydligen inte sälja privat.



Inte lätt... Hade en kollega som köpte en hoj för några år sen. Säljaren höll med om att det var lite skrammel i motorn. Det visade sig vara reparationer för ca 20 000 sek. Efter mycket om och men så gick köpet tillbaka. Det var pga nån konsumentköplag. :banana
Läs på först innan ni gör upp om hur motorhaveriet ska lösas. :confused:
Det kanske är värt rättslig hjälp eller rådgivning utifrån om ni inte kan komma överens själva. :7peta
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
TLS skrev:
Det verkar helknas om man kan hållas ansvarig för fel som uppkommer efter att fordonet ifråga har bytt ägare.
Om han kan kräva pengar i det här fallet ska jag ögonblickligen åka och köpa den billigaste R1’a jag kan hitta. Sen ska jag ställa mig med motorn smattrandes på varstopp tills det blir tokras och kräva en ny motor, måste vara enklaste sättet att få en kalashoj till inga pengar.

Kruxet är ju att du måste se till att domstolen anser det sannolikt att det fanns ett fel vid köpet, att detta fel ledde till motorraset, att ägaren kände till felet samt att denne inte sade någonting till dig som köpare.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
TLS skrev:
Det verkar helknas om man kan hållas ansvarig för fel som uppkommer efter att fordonet ifråga har bytt ägare.
Säljaren kan inte hållas ansvarig för fel som uppstår efter det att fordonet bytt ägare. Det är inte det saken gäller. Men den som köper något som går sönder direkt brukar misstänka/hävda att felet fanns där innan ägarbytet skedde och att säljaren visste eller borde känt till det när han sålde. I detta fall menar väl köparen att felet (det som orsakade raset) fanns där innan han köpte MC:n. Annars har han ju inget case.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
TLS skrev:
...
Sen ska jag ställa mig med motorn smattrandes på varstopp tills det blir tokras och kräva en ny motor, måste vara enklaste sättet att få en kalashoj till inga pengar.


det kanske funkar om man gör burn out också? bättre med 0 mil än 100 :lol
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
69:an skrev:
Ett tjugotal svar i tråden, de flesta med den ungefärliga innebörden "Köparen måste vara dum i huvudet som över huvud taget ringer dig, betala inte en spänn!".

Det är svårt att låta bli att fundera över hur tråden hade sett ut om den startats av den hojåkare - kanske SH-medlem - som köpt en LC4 som totalrasar inom en vecka.
Gissningsvis en uppsjö av svar i stil med "Ring säljaren och häv köpet", "Klart du ska ha pengarna tillbaks" o.s.v... :)

Jag menar inte att ta ställning åt något håll i just det här fallet, men det finns som bekant (minst) två sidor av allt. :tungan

Huvudet på spiken.

:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top