Sluta Med Cancerpinnar

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Sitter här med en alldeles färsk dosa Ettan,bakvarianten såklart.Tänkte lära mig att snusa då jag hört alla dessa historier om lungcancer och andra rökrelaterade sjukdomar.Jag har rökt väldans länge :kocko sedan lågstadiet har ciggen mer eller mindre styrt min vardag,det är vidrigt att vara slav under ett beroende,snusa ska ju vara bättre (om man skall hålla på över huvud taget.Problemet är ju att snuset inte biter på mig (nikotinmässigt) dvs,ska jag minska rökningen samtidigt som jag ökar dosen med snus? eller ska jag bara konvertera mitt beroende rakt av :huvet JÄVLIGT JOBBIGT ÄR DET :brinnerup snuset rinner och jag måste konstant ha en prilla inne.Hur ska jag klara helgens partaj?

Någon som gjort nått liknande?
//Snusaren

Coola Ola

Guest
Alla tuffa grabbar kör med Catch mini med lakritssmak, grymt bra kick i dem tydligen....

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
twinner skrev:
//Snusaren
Jag har, jag hade iofs inte rökt alls lika länge som du har så för mig var det lätt att gå över till snus, dock så fortsatte jag att feströka ett bra tag (7-8 år) men det har jag slutat med helt nu också för jag klarade inte av det (fest varje dag :)).

Jag har inte rökt en cigg på två och ett halft år och kommer aldrig göra det igen så länge jag har snus eller annat nikotin (tuggummi t.ex), jag har verkligen fått avsmak för cigaretter på senaste tiden, tycker det är ungefär det ofräschaste man kan syssla med, jag känner absolut inget sug alls, hela den "fysiska" abstinensen är borta, jag känner aldrig behovet av att stå och pilla på en cigg.

Men: Snus är oerhört beroendeframkallande då dosen nikotin faktiskt är betydligt högre än vad man får i sig på en "normalkonsumtion" cigaretter (även om man inte kan tro det i övergångsskedet). Jag är betydligt mer beroende av nikotin idag än jag var när jag rökte, så det är ju inte en helt igenom superbra metod att byta ett nikotinbruk mot ett annat.

Fast å andra sidan så är snus i jämförelse med cigaretter så oerhört mycket mindre skadliga, det finns inte ens några samstämmiga vetenskapliga rapporter som utan tvivel kan visa att snus ger cancer (det var därför Socialstyrelsen var tvugna att ta bort cancer-varningslappen på dosorna).

Snus är gott och trevligt, men roligaste vore ändå att vara helt nikotinfri, trots allt.. :)

Lycka till!

PS. Du ska snusa General, betydligt godare än Ettan ;) DS.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Missade en grej: Jag tycker att du ska sluta röka helt och hållet, det funkar inte att sakta dra ned på cigaretterna och öka snusdosen, det kommer sluta med att du snusar OCH röker, lita på mig, så var det för mig. Helt plötsligt står man där och röker och upptäcker att man har en prilla inne samtidigt, då känner man sig inte som världens smartaste kille direkt :).

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Jag snusar en hel del på jobbet..mest för att det är omständigt att behöva gå ut för att ta ett bloss och jag skulle nog klara mig rätt gott med enbart snus också om jag hade velat. Fast som det sägs ovan..kör på general istället..bra mycket godare än Ettan.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag rökte i 7 år, men slutade i november i år. Först bestämde jag ett datum där jag skulle vara ledig från jobbet några dagar, så jag slapp vara ute och döda folk i abstinensens vansinne. Sen sa jag åt alla jag kände att den dagen ska jag sluta röka, och det kommer bli så förbannat lätt och sånt. Jag visste ju naturligtvis att det inte skulle bli lätt, men nu hade jag ju inget annat väl än att sluta eller få höra vilken svag människa jag är resten av livet. Den första dagen va ett rent helvete. Hela första veckan va förbannat jobbig. Det kan nog va en bra idé att ställa in allt festande den första månaden om man inte vill ramla av vagnen. Jag är mycket nöjd med mitt val att sluta röka, det känns så jävla skönt att vara fri.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Sluta bara helt och rakt av. Tänk på dina kommande barn....

Lägg pengarna på mat istället - det e häftigare :cool:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Kan förresten tillägga att jag inte snusar heller. Tycker det smakar skit, så det har aldrig varit nåt för mig.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Dr Evil skrev:
Kan förresten tillägga att jag inte snusar heller. Tycker det smakar skit, så det har aldrig varit nåt för mig.

... men det var gott de dagarna man vaknade hängandes halvt utanför sängkanten och osade värre än helvete och sen när man hamnade på fötter igen så kunde man börja dagen med att tugga den gamla prillan :crash

Aldrig mer....

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Mavve skrev:
... men det var gott de dagarna man vaknade hängandes halvt utanför sängkanten och osade värre än helvete och sen när man hamnade på fötter igen så kunde man börja dagen med att tugga den gamla prillan :crash

Aldrig mer....

Haha. Själv minns jag dom ggr man vaknade upp efter en hård kväll och man hade slut cigg och givetvis hade bränt alla pengar och därmed möjligheterna att gå och köpa nya också, så man började leta igenom askkoppen efter fimpar med nåt bloss kvar på. Fy fan.. Jävla säkert aldrig mer.

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
gör som sgtpepper sa,annars står du där med snusen under läppen och ciggen i handen.Jag har ätit snus i drygt 1,5år nu och har börjat fundera på att sluta nu.Har ju inte hållit på alltför länge som många andra och jag tror att flickan skulle uppskatta det också ifall jag slutade :)
Tror inte det är nått större problem att sluta med allt bara man själv vill och bara går in för det :tummenupp
Jag provade vara utan snus i en månad och man kände sig som en helt annan människa då man inte gick med nikotinet i kroppen,förstår inte varför jag började om igen :kocko

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
sgtpepper skrev:
Helt plötsligt står man där och röker och upptäcker att man har en prilla inne samtidigt, då känner man sig inte som världens smartaste kille direkt :).
Jag har en kompis som röker. För några år sedan skulle han trappa ner pga kommande barn. Det slutade med att rökningen kompletterades med nikotinplåster, Nikotintuggumi och snus. Det kan bli så fel. Idag är det bara rökning igen. Det verkar vara svårt det där.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
twinner skrev:
Sitter här med en alldeles färsk dosa Ettan,bakvarianten såklart.Tänkte lära mig att snusa då jag hört alla dessa historier om lungcancer och andra rökrelaterade sjukdomar.Jag har rökt väldans länge :kocko sedan lågstadiet har ciggen mer eller mindre styrt min vardag,det är vidrigt att vara slav under ett beroende,snusa ska ju vara bättre (om man skall hålla på över huvud taget.Problemet är ju att snuset inte biter på mig (nikotinmässigt) dvs,ska jag minska rökningen samtidigt som jag ökar dosen med snus? eller ska jag bara konvertera mitt beroende rakt av :huvet JÄVLIGT JOBBIGT ÄR DET :brinnerup snuset rinner och jag måste konstant ha en prilla inne.Hur ska jag klara helgens partaj?

//Snusaren
jag slutade för 1,5 år sen nu, fy fan va grymt när man tänker efter. Röker dock när det är fest.

Ang nikotinet så tycker jag att det är bra mycket mer nikotin i en snus än en cigg.

Jag snusar i dosa portion på 3 dagar, alltså ca 8 prillor om dan, dock har jag inne varje prilla i 1,5 timme ungefär, sen tar jag ut den o stoppar direkt in nästa:)

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Räkna ut hur mycket du kommer spara in om du lägger av med nikotin, räkna om det till däck och bensin, lägg av, kör :yoparty

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag slutade röka för över 3 år sen... började snusa istället. Och de sista två åren har jag lyckats dra ner på snusandet så det bara går åt en dosa lös på 1,5 vecka. Kostar max 80 spänn/mån och är ingen direkt belastning på varken ekonomi eller hälsa.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
twinner skrev:

//Snusaren

Varför börja med nått nytt skit du får nån annan slags cancer av?
Lägg energin på att sluta röka direkt istället.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
WestW skrev:
Varför börja med nått nytt skit du får nån annan slags cancer av?
Lägg energin på att sluta röka direkt istället.
Cancerriskerna är inte alls lika påtagliga när det gäller snus, även om det talats mycket om mun- och magcancer. Faktum är att man inte längre funnit det motiverat med klisterlappar på snusdosarna om att det finns en koppling till cancer. Det finns många fördelar med snus, jämfört med rökning. Man slipper tjära i lungorna, kolmonoxid i blodet, förpestad omgivning osv. Nackdelen är att det är svårare att sluta med, om man inte ser upp med vilken nikotinnivå man lägger sig på.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jag slutade röka och började snusa för nästan exakt ett år sedan, och ångrar mig inte en sekund. Visst, snusandet är heller inte nyttigt, men man känner ändå en stor skillnad när det gäller ens fysiska hälsa. Bara några veckor efter att du slutar så känner du att du orkar göra betydligt mer utan att bli andfådd.

Någon fick mig dock att lova att jag ska sluta snusa till nyår... Vi får väl se hur det går, men jag ska i alla fall försöka.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Jag gjorde en krasch, bröt ett ben och rökte inte på 7v
Nu feströker jag bara och det är 10månader sen :)

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM