Sluta röka tråden!

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Min kollega och jag ska sluta röka på söndag.
Jag behöver hjälp!
Tips?
Hur ska man göra när man dricker?
Hur ska man göra på kafferasterna?
Hur ska man slippa morgon ciggen?
Ja hur fan gör man igentligen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är inte ett dugg svårt, jag har slutat att röka och snusa och snuset var jobbigt men cig var lugnt.

Det som gäller är att bestämma sig, det låter klichéartat jag vet, men att verkligen komma till ett läge där man ser sig själv som misslyckad om man inte klarar av det. Typ som den känslan som man måste få för att kunna hålla igång träningen, när man får ångest av att inte gå till gymet. Samma läge måste man uppnå tror jag för att kunna sluta.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Det är inte ett dugg svårt, jag har slutat att röka och snusa och snuset var jobbigt men cig var lugnt.

Det som gäller är att bestämma sig, det låter klichéartat jag vet, men att verkligen komma till ett läge där man ser sig själv som misslyckad om man inte klarar av det. Typ som den känslan som man måste få för att kunna hålla igång träningen, när man får ångest av att inte gå till gymet. Samma läge måste man uppnå tror jag för att kunna sluta.

Problemet som känns värst är att efter 2 öl bara skuta i att gå ut att röka.
Röksmaken sitter ju av någon konstig anledning bättre i munnen än tex öl.

kalson

dänä
Gick med
13 Nov 2007
Hoj
Gixxer1000
Det här rådet kanske är helt värdelöst eftersom att jag aldrig rökt/snusat en längre tid. Kanske är mer än fråga, men: Borde det inte vara lättare att succesivt dra ner på rökandet/snusandet så att kroppen först blir van vid en mindre mängd nikotin för att sedan sluta helt? Eller är det den gamla beprövade metoden att bara kapa rakt av?

Vad du än gör börja inte små ät och bli fet! :D

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Vill du verkligen sluta?

Inte den bästa att ge råd egentligen men...

Jag röker och vill sluta men inte tillräckligt men har "nästan" lyckats, började igen så därför "nästan".

Mitt tips är att aktivera dig med något (vad som helst) och efter ett par dagar så märker du faktiskt skillnad. Bara genom att känna vad grannen lagar för mat tex :tungan

När man dricker? Jag lyckas hålla mig från att röka när jag är hos någon eller där ingen annan röker, och jag förstår egentligen ej varför det ej ska gå annars.
Dricker du kaffe är det nog en bra idé att avstå från det ett tag.
Jag röker ej alls på jobbet, men det är för att där gör jag något.

På kafferasten kan du gå en sväng, frustrerande om man ej brukar det och man vill röka samtidgt men det är bara att bita ihop.

Morgonciggen? Testa innan söndag och rök ej den utan vänta ett "par" timmar/en timme eller så. Förmig funkar det, jag röker ej "morgoncigg" numer.

Egentligen förstår jag ej varför jag ej bara slutar då jag "bara" röker max 5 cigg om dagen:huvet jag vill väl inte tillräckligt.

Det är bara att ge sig fan på att det ska funka...

Kanske ej samma sak men när jag tog MC-kortet ifjol tex bestämde jag mig och 2 månader senare hade jag både hoj och kort...hade aldrig kört förr.
Visserligen sa jag att när jag tagit kortet då SKA jag sluta, men vilken känsla det var att få köra hoj och stanna på rökpaus...:D

Lycka till

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Problemet som känns värst är att efter 2 öl bara skuta i att gå ut att röka.
Röksmaken sitter ju av någon konstig anledning bättre i munnen än tex öl.

Ja, det är så där. Men låt bli ölen en månad? Sedan när röksuget kommer så vet du att det bara är en psykologisk knasig grej som du ignorerar.
Ett annat alternativ är att röka med alkohol, det började jag med efter 2 års uppehåll från snus och 1 år från cig. Det är helt okej och knappast särskilt farligt, att ta en cigg eller tre någon gång då och då.

Dominator-Rocks

Guest
Jag har slutat snusa! (Unnar mig ibland 1 st snus på kvällarna men håller mig till max en per kväll isf)

Jag kör med tuggegummin under läppen. :tummenupp

En penna i käften kanske? :hihi

Jag har klarat mig fint i en jedra massa månader nu det är nog faan ett år snart!

:gnissla Men nu i måndags så började jag på en utbildning som skall hålla på i minst 40 veckor förmodligen 80, och jag har redan nu efter bara 2 dagars stillasittande i skolbänken haft ett enormt sug... det kommer bli jääääävligt svååååååårt att inte börja igen!:huvet

Men som Markus säger det är bara att intala sig själv att man är helt värdelös om man inte klarar det! :mad:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag vill också sluta. Någon som kollat på apotekets sluta röka hjälp? Problemet är att enda anledningen att sluta som verkar vettig när man väl röker är den ekonomiska biten. Och 1500 kan man avstå för det som är bäst i världen.

Jag behöver veta hur jävla värdelös jag är när jag röker.

Dominator-Rocks

Guest
Jag vill också sluta. Någon som kollat på apotekets sluta röka hjälp? Problemet är att enda anledningen att sluta som verkar vettig när man väl röker är den ekonomiska biten. Och 1500 kan man avstå för det som är bäst i världen.

Jag behöver veta hur jävla värdelös jag är när jag röker.

[YOUTUBE-ID]AXQkYTgVQMA[/YOUTUBE-ID] :pannkyss

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Nu när jag tänker efter så kommer jag fan aldrig kunna sluta, det är jävligt ledsamt!
Fan jag tror inte jag har det som behövs.
Satt och tänkte nu och om jag tar tex några öl och någon erbjuder mej en cigg så kommer jag fan inte kunna tacka nej :huvet

Dominator-Rocks

Guest
Nu när jag tänker efter så kommer jag fan aldrig kunna sluta, det är jävligt ledsamt!
Satt och tänkte nu och om jag tar tex några öl och någon erbjuder mej en cigg så kommer jag fan inte kunna tacka nej :huvet

Men rök när du dricker då! No big deal!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Vaffan. Är du både tjock OCH röker?
Trodde du bara åt keso och grovt bröd nuförtiden, men nu kommer det fram att du smygsuper också minsann :D

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Det är han redan:D

(springer och gömmer mig:hihi)

Ja jag har ju inte en kropp som en fjortis iaf :D

Sen är det ett tag sen vi sågs :tummenupp

Vaffan. Är du både tjock OCH röker?
Trodde du bara åt keso och grovt bröd nuförtiden, men nu kommer det fram att du smygsuper också minsann :D

väger 87kilo är 188cm lång och har tränat i 2år regelpunden styrketräning för 2år sedan.
Förra sommaren vägde jag 97 kilo. :huvet

Nu börjar man iaf sen snygga former igen.
Problemt är ju att niklasL ser ut som en tjackpundare.
Sen har han inte sett mig utan skinnställ. :gnissla

Om jag är tjock? njaaaa det beror på helt hur man ser det, men enligt tjejerna så är jag välbyggd :tummenupp

Men rök när du dricker då! No big deal!

Ja men då kommer jag börja röka igen! :huvet

Hehe säger du det så.. men han ska nog inte småäta ändå! För isf, tänk dig honom MEN ÄNNU FETARE!!! :eek:

Känns som jag behöver ta ett kort snart för att bevisa något :)

Vill ju inte bli ihågkommen som tjockisen :gnissla

Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Det som gäller är att bestämma sig...
Så sant. Nyckeln är att verkligen vilja sluta. Vill man det så är det som sagt bara att bestämma sig, och då är det inte speciellt svårt. Problemet är väl att de flesta inte egentligen vill sluta, utan bara känner att de borde för att det är onyttigt, dyrt osv. Det är en helt annan sak.

När jag slutade för 13 år sedan (efter att ha rökt rätt mycket) var det lugnt, jag bestämde mig och det var inte mer med det. Efter att jag började igen för ett par år sedan var det mycket svårare, eftersom jag inte var speciellt motiverad att sluta egentligen. Jag gillar att röka helt enkelt, trots att jag vet att det är onyttigt. Nu har jag bytt till snus, som iofs ska vara svårare att sluta med, men det känns lite mindre dåligt i alla fall, och jag är rätt nöjd med det. Det stör mig inte så mycket att ha en last eller två.

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Finns (vad jag har hört) en "mirakel kur" att köpa på dom flesta vårdcentralerna, fungerar så att det blockerar njutningen i skallen så att det smakar skit å röka.
vet inte om nån nämnt det innan, orkade inte läsa allt..

Dominator-Rocks

Guest
Finns (vad jag har hört) en "mirakel kur" att köpa på dom flesta vårdcentralerna, fungerar så att det blockerar njutningen i skallen så att det smakar skit å röka.
vet inte om nån nämnt det innan, orkade inte läsa allt..

Jag bubblade med en kille igår som hade köpt nå tabletter det kostade visst ett par tysen men funkade bra enligt honom.

Om jag kommer ihåg så kan jag fråga honom vad de hette.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati