Sluta salta vägarna?!

IronMike

Guest
Jag tycker dom bara borde ploga .. inget salt/sand, så får folk lära sig att anpassa efter sin förmåga.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Jag tycker att folk som inte klarar att köra i halt väglag utan att krocka hela tiden, ska flytta till snöfria länder, eller lämna in körkortet.

Salt, sand & dubbdäckslagar kommer aldrig att kunna ersätta sunt förnuft bakom ratten.
 

Rohlen

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös
IronMike skrev:
Jag tycker dom bara borde ploga .. inget salt/sand, så får folk lära sig att anpassa efter sin förmåga.

War-psycho skrev:
Jag tycker att folk som inte klarar att köra i halt väglag utan att krocka hela tiden, ska flytta till snöfria länder, eller lämna in körkortet.

Salt, sand & dubbdäckslagar kommer aldrig att kunna ersätta sunt förnuft bakom ratten.
:klappar
 

IronMike

Guest
War-psycho skrev:
Jag tycker att folk som inte klarar att köra i halt väglag utan att krocka hela tiden, ska flytta till snöfria länder, eller lämna in körkortet.

Salt, sand & dubbdäckslagar kommer aldrig att kunna ersätta sunt förnuft bakom ratten.
Word! ..kan man inte köra i vinterväglag ska man tamejfan låta bli. Vissa är helt talanglösa.
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Inskickat av IronMike
Jag tycker dom bara borde ploga .. inget salt/sand, så får folk lära sig att anpassa efter sin förmåga.

Inskickat av War-psycho
Jag tycker att folk som inte klarar att köra i halt väglag utan att krocka hela tiden, ska flytta till snöfria länder, eller lämna in körkortet.

Salt, sand & dubbdäckslagar kommer aldrig att kunna ersätta sunt förnuft bakom ratten.

Så jävla rätt!!!
 

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Skene
Hoj
VFR 750 -95
Ute och schladda med PVn och lyssnar på sator allihopa!

Kan väll hålla med ovanstående om att det vore trevligt att slippa sand och salt. Problemet blir väll med blixthalka som inte alltid syns. Läste föresten om tester där VV skulle is-bekämpade med socker. Någon som vet hur dessa har gått??
 

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Ort
MeadowsCottage - Street of the Hawk
Hoj
Sjösala Rotterdam
David Lundin skrev:
Ute och schladda med PVn och lyssnar på sator allihopa!

Kan väll hålla med ovanstående om att det vore trevligt att slippa sand och salt. Problemet blir väll med blixthalka som inte alltid syns. Läste föresten om tester där VV skulle is-bekämpade med socker. Någon som vet hur dessa har gått??

Det var problem med att sockret klumpade sig. Men tror att de har haft samma problem med saltet. Det löste de väl med att tillsätta diesel.
Eller är jag helt ute o cyklar nu?
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
hoppas verkligen att dom får upp ögonen för saltproblemen, dom är fan i mig fler än fördelarna med salt.
Inte minst att saltet rinner ner i grundvattnet. Sen att VV gör som han sa i artikeln, saltari stället för att ploga, är ju helt sjuk. så som det har snöat i år så blir det ju fan helt okörbart när dom gör så.
:mad:
Nä låt bli salt, sanda innan korsningar. och låt Darwins lära sålla ut soporna som inte kan köra bil i halt väglag trotts att dom bor i ett land där det är snö och halt halva året. :4skrika
När jag ändå är igång och gnäller, så måste jag även säga det att jag hatar sossarnas falska flin. (gällande alla sakfrågor) :mad:
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
De tyngre transporterna skulle drabbas hårt om det inte saltades. De flesta har väl hört talas om långradare som inte kommer upp för lite brantare backar under snöfall.
Dubbdäck är inte heller något direkt alternativ då det skulle slita sönder våra stackars vägar som redan är hårt drabbade av tjälskador. Dessutom skulle det slå hårt mot mindre åkerier.
För att inte nämna den extra tid det skulle ta att få fram varor om alla vore så illa tvungna att köra mycket försiktigare.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Gustav1 skrev:
De tyngre transporterna skulle drabbas hårt om det inte saltades. De flesta har väl hört talas om långradare som inte kommer upp för lite brantare backar under snöfall.
Dubbdäck är inte heller något direkt alternativ då det skulle slita sönder våra stackars vägar som redan är hårt drabbade av tjälskador. Dessutom skulle det slå hårt mot mindre åkerier.
För att inte nämna den extra tid det skulle ta att få fram varor om alla vore så illa tvungna att köra mycket försiktigare.
Åkarna får börja köra med vinterdäck, i uppförsbackarna kan dom använda spot on snökedjor.
Slut, frågor.?
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
crashtestdummy skrev:
Åkarna får börja köra med vinterdäck, i uppförsbackarna kan dom använda spot on snökedjor.
Slut, frågor.?


För vilka pengar då? Att ha en extra uppsättning däck till varje bil är inte precis gratis.

Edit, och om saltet räddar så lite som ett enda liv så tycker iallafall jag att det är värt nackdelarna.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
crashtestdummy skrev:
Åkarna får börja köra med vinterdäck, i uppförsbackarna kan dom använda spot on snökedjor.
Slut, frågor.?
Dom flesta kör redan med nån form av grövre mönstring på vintern.
On-spot är väldigt vanligt här uppe redan.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det finns länder med mer vinter än Sverige, där man till stor del klarar sig utan salt (det saltas endast på utsatta ställen). Bilparken är där i mycket finare skick och på något vis tycks inte den tyngre trafiken ha några problem.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Gustav1 skrev:
De tyngre transporterna skulle drabbas hårt om det inte saltades. De flesta har väl hört talas om långradare som inte kommer upp för lite brantare backar under snöfall.
Dubbdäck är inte heller något direkt alternativ då det skulle slita sönder våra stackars vägar som redan är hårt drabbade av tjälskador. Dessutom skulle det slå hårt mot mindre åkerier.
För att inte nämna den extra tid det skulle ta att få fram varor om alla vore så illa tvungna att köra mycket försiktigare.
Rent personligt kan jag säga att jag inte håller med dig där.

Svåraste halkan för mig med tradare har ju inte varit vintervägar, utan denna glashala hinna som uppstår när dom saltade vägarnas tö-vatten fryser på igen å natten.

Bilarna som går norrut klarar sig bra med On-spot & slirej (eget sandaggregat) och skickliga förare.
Problemen är störst på som vägar som är helt snöfria p.g.a. allt salt i t.ex. Stockholm och på E4'an.
Det brukar gå lättare så fort man kommer ut på dom mindre vägarna som har ett litet snötäcke kvar, dessutom så brukar trafiken inte köra så förbannat fort då.

Visst gör saltet nytta, men orsakar även en hel del av den värsta halkan, anser jag.
 
Last edited:

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Falun
Hoj
Vägkungen
saltning eller inte?

Kör en hel del bil på både saltade och osaltadevägar.
Det man kanske inte tänker på är att saltade vägar (ofta) är helt
fria från snö och is vilket gör att vi kan hålla lika hög hastigheter på vägarna vinter som sommar. Det går inte på osaltade vägar. Dom blir oerhört gropiga och guppiga, det är inga roliga vägar att köra på precis. Sedan kan ju en lägre medelhastighet i sig själv vara bra för trafiksäkerheten men de osaltade vägarnas djupa fåror och "tvättbrädeyta" är nog till största del negativa.

Jag håller nog ändå på saltning av vägarna, speciellt där det går mycket tung trafik.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top