Sluta snusa....

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Men jag undrar hur mycket som är placebo-effekt och hur mycket som är riktigt begär.
Jag har snusat dagligen i 2 år nu (2 dosor på 3 dagar) och om jag är utan snus i mer än en timme så känner jag mig helt svag och allmänt jättekonstig.
Jag undrar alltså om detta verkligen är pga. att jag inte har en snus inne eller på grund av att jag förväntar att jag ska känna mig konstig. Förstår ni?

Sen kan det ju bero på att jag snusar dygnet runt också, även när jag sover men det är en annan femma.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
kaZmur skrev:
...utan snus i mer än en timme så känner jag mig helt svag och allmänt jättekonstig.

Jag tror det till stor del är ett abstienssympton som har med nikotinet att göra och inte bara placebon..

En kollega började faktiskt snusa igen eftersom ahn inte klarade av att köra bil till jobbet eftersom ahn blev så "skum" och fick tunnelssende utan snus.. Jag kände av precis samma effekt men inte lika starkt.. Första två veckorna kändes ungefär som en bakfylla ur rent koncentrationsperspektiv och med tanke på hur dålig jag var på att fokusera o.s.v.
 

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
Solna/Råsunda
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Ehh, tänkt inte kör bara! Personligen kommer jag aldrig sluta snusa.

*Tar en stor javäla prilla & petar in under läppen*

Fan va gott det är :D
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Mr_White skrev:
Ehh, tänkt inte kör bara! Personligen kommer jag aldrig sluta snusa.

*Tar en stor javäla prilla & petar in under läppen*

Fan va gott det är :D


Helt rätt!! :tummenupp

Sitter också med en feting under läppen och myser! Personligen tycker jag att man ska uppmuntra folk till att börja snusa :tomten
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Har själv snusat i åtta år tills i oktober 2004. Fick för mig att sluta så jag köpte sånadär placebomumbojumbo. Körde med det i 1vecka lite drygt; sen la jag av helt. Det var lite jobbigt i en vecka sen gick det bra. Nikotinet är ute ur kroppen på 3 dagar sen är det ju bara vanan att snusa som sätter suget.

Har man lite jävlar annama och inte klemar sig för minsta lilla är det inga problem att sluta, det sitter som sagt i psyket. Svagt psyke = svårt att sluta. Punkt.

Däremot är det som Sandstream säger, "Summan av alla laster är konstant."
Man äter mer godis när man inte snusar........
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Pilsner skrev:
Jag blev tillsammans med min flickvän den sommaren och även om hon inte hade några problem med det så bestämde jag mig för att sluta ändå. Jag tyckte inte att det var rätt att hon skulle lida av mitt snusande (dålig andedräkt osv), och jag har aldrig tyckt om biverkningarna av snuset heller.

Vilka biverkningar? Jag har inte känt av några efter 10 år. Iof så vet ja ju inte hur ja hade mått nu om ja inte snusat.


Sandstream skrev:
"Summan av lasterna är konstant" har någon vis man sagt och slutar man snusa så börjar man med något annat.


Måste ha varit en väldigt vis man det där. :tummenupp :hihi


Förövrigt så är mitt snus slut nu och det suger ngt så fruktansvärt, tjorren nästa. Ta hand om erat svarta guld!
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag slutade tvärt med snuset och körde med nikotintuggummin i två-tre månader för att vänja mig av med själva snusbeteendet samtidigt som jag sakta trappade ned nikotindosen.

Nu har jag slutat helt med nikotin och kör endast vanligt tuggummi och det fungerar över förväntan, jag hade inte varit utan nikotin ett helt dygn på säkert tio år så jag trodde att det skulle bli hemskt, men det är mest vid lunchtid som abstinensen slår till en aning, det spänner liksom över käkarna och jag känner mig lite orolig, men det går över ganska snabbt.

Nu har jag sista steget kvar, att vänja mig av med vanligt tuggummi, men det är ju den enklaste biten :).
 
Last edited:

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
P@trik skrev:
Skulle det bli bättre efter första veckan ?
Har hållt upp i ett år och ca en månad nu och det är inte förrens nu jag tycker suget börjar släppa lite.

Fast det känns rätt skönt att slippa skiten oxå.


Det är högst personligt hur länge suget kan sitta kvar. Efter en vecka har iaf nikotinet lämnat kroppen.
Jag vet vissa som känner sig fria efter nån måndag, har en bekant som efter 25 år snusfri vill börja snusa igen. Bara han känner lukten utav det blir han lite galen :tomten
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Nu har jag läst 2 sidor om snus. Har inte snusat sen förra helgen. Faen va sugen man blev, blir nog att knalla ner till affären...

hej på er
 

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Haha :D en del får en ju att verkligen vilja sluta (vara stolt) medans andra frestar :huvet :rofl

Psyket går ju ibland upp och ner, men känner mig rätt stark för att sluta.
Får väl slänga in nått ord då och då, för att uppdatera hur det går. :tummenupp

Tack alla för tipps :tummenupp
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Ingel skrev:
Nu har jag läst 2 sidor om snus. Har inte snusat sen förra helgen. Faen va sugen man blev, blir nog att knalla ner till affären...

hej på er


Satan va gott det va! undrar varför jag har hållit upp så länge :va





:arsele
 

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Ät eran j....la snus :kocko :huvet :rofl (ta för mig med)

Kommer på mig själv ibland med att jag försöker hitta på saker, köpte mig en liten oljefri kompressor. Billig airbrusch spruta, lite färg. Bara för at göra nått nytt :tummenupp

Sen att det luktar färg, tvåtakt m,m i lägenheten är väl bara ett bevis på att man är ungkarl :va eller :D
 

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha Tracer 07
Jag slutade tvärt för 3 veckor sedan. Snusare sedan 19 år. Inga som helst problem. Sockerfria tuggummin, sen är det bara att köra. Så fort snussuget blir för starkt tar jag ett tuggummi. Det blir inte så många tuggummin på en dag i alla fall. Nu är det värsta över enligt alla experter, är det inte värre än så här förstår jag inte varför inte alla slutar. Här har jag gått och oroat mig för om jag ska klara det eller inte. Störtlöjligt! Vill du sluta så slutar du!

Har du bara bestämt dig för att sluta så är det inga problem.
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Willmar skrev:
Hm ja som alltid så får man sina ideér i tid å otid :va

"slutade" igår. kommer iaf inte köpa en dosa till..

EDIT: 9/3-05, har köpt 2 dosor sedan jag skrev detta :gnissla
 
Last edited:

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
mjukis skrev:
Vilka biverkningar? Jag har inte känt av några efter 10 år. Iof så vet ja ju inte hur ja hade mått nu om ja inte snusat.

Darrhänthet, kalla fingrar, 17% prestandaförsämring (rökning 33%, så snusning är det bästa alternativet), intelligensförlust (dels för att nikotin dödar hjärnceller, dels för att man får en mer avslappnad inställning till livet och därmed tappar skärpan), dålig andedräkt, känslan av att vara slav under en "dålig"vana, osv, osv.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Slutade för några månader sen efter 5 års snusande (rökning innan dess), fast jag har börjat festsnusa vilket jag tycker är helt ok så länge man har nikotinintaget under kontroll. Man ska inte vara alltför hård mot sig själv ;)
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
mb skrev:
:rofl

Sorry, men det argumentet var fantastiskt dåligt.

Måhända, men det var en faktor för mig.

Den där "skiter i vilket" attityden jag kände ställde till problem för mig så fort jag skulle koncentrera mig. Jag get helt enkelt inte bry mig tillräckligt för att kunna koncentrera mig en längre stund.

Rätt jobbigt när jag läste på inför ett prov i ett ämne jag inte hade fallenhet för eller, som senare i livet, vid felsökning av insprutningsstyrenheter och annan bilelektronik.

Att jag tar upp det överhuvudtaget är att jag kände skillnaden efter jag börjat och även efter jag slutat. När jag slutat hängde jag med mycket bättre i skämt och började även lyssna på vad folk sade snarare än att tröttna efter en minuts babbel. Hårt, men så var det för mig.

Det kanske inte drabbar mer intelligensstinna personer än mig men jag känner mig mer fokuserad än tidigare.

pilsner
 

KalleBalik

Karata!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På torken
Hoj
Jag tycker att pickuptrucks är tuffare än hojar
Jag har fan bestämt mig för att sluta nu, det jag lägger på snus per månad motsvarar typ vad min försäkring på hojen kostar i månaden...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top