Slutlön och blir blåst på 5.000kr.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Idag fick jag sista lönespecen och ser att de drar av 5.000kr som felräkning i min bil och detta enbart för att jävlas.

Vad kan jag göra?
Facket kan inte hjälpa mig, som vanligt, och på Hmeglass säger de att det såklart är mitt fel att det tydligen hade saknats 5.000kr i min bil.

Jag vet att de gör detta för att jävlas och jag vill inget annat än att beställa mord på dem för mina sista pengar, men som det ser ut nu har jag ingen chans.

Nån som vet vart jag kan vända mig?
5.000kr täcker nästan mina fasta kostnader så dessa pengar måste jag bara ha.

Jag kan inte blunda för det denna gången för jag kommer gå under i december då och jag frågar här så jag slipper råna folk eller stjäla mitt bröd....

*suck* elendet slutar aldrig :(
Oavsett om jag skriver hundratals brev och skickar dem överallt så kommer det ta bra många veckor innan jag får se de där 5000kr och under tiden har jag noll o leva på. Då tvingar ju samhället mig att stjäla och råna gamla tanter. Hoppas jag har fel.

750RR
eller så är detta nån sjuk Matrixvariant på mitt liv som inte finns och blundar jag länge nog så vaknar jag upp i den riktiga världen där man mår bra och den biten.

Therudeboy

Guest
Kan glädja dig med att dom har dragit pengar från mig med. Men dom ska tillbaka illa kvickt innan jag ställer till ett helvete uppe på kontoret. :mad:

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
Låter sjukt att de tar pengar av dig för att det inte fanns pengar i din bil när du jobbade. Det är ju som att om det vore diff i en kassa på ICA så skall den som står i kassan få betala, låter ju sjukt!
Ibland måste man ta till vissa metoder.... Detta är ett sånt tillfälle :mad:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
De kan inte dra pengar av din lön. Vad fan jobbar du på för företag egentligen?! Om de misstänker att du snott pengar, då skall de polisanmäla dig. Och att facket inte hjälper dig?! Nog för jag avskyr facken, men skärpning nu!

Jag tar mig en rövare och säger att: Är det verkligen så det gick till Mavve, eller har du kryddat din berättelse lite? Svårt att se att ett företag så stort som hemglass skulle göra en chansning som så uppenbart skulle kastas i ansiktet på dem i arbetsdomstolen.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Matrix? Tja, fan vet, vissa saker som händer i ditt liv verkar ju onekligen ha en viss matrixtwist på sig.

Varför skulle inte facket hjälpa dig? Om inte, jag antar att hemglass motiverar avdraget på något sätt. Se till att få ut de underlag de baserar avdraget på. Är du sedan säker på att de ljuger är det bara att driva det vidare. 5000 blir väl en del glass antar jag, försvinner ju lixom inte bara.......

Lycka till.

ps - för 8 kr får man en hel påse havregryn. Smakar skit efter ett par dagar men är nyttigt.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Spräng biljäveln i småbitar den dagen du slutar :kulspruta

Kan dom verkligen göra så? Om det stämmer så spelar det ju ingen roll, då har du väl 5 lax liggandes hemma :rolleyes:
Låter jävligt skumt att dom kan göra så, har du blivit rånad av ett gäng 10 åringar eller vad?

Jgt

Medlem
Gick med
8 Oct 2003
Hoj
Honda VTR 1000F -97
om facket säger att dom inte kan göra någonting så är dom köpta.
om du nu är helt säker på att det inte fattades 5000 så bör du prata med facket igen så dom får om inte annat jävlas lite tillbaka.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
finns inte en chans att företaget kan bete sig så, det SKA facket hjälpa dig med... ring fackombudsmannen. Polisanmäl dessutom företaget !!

fast av nån underlig anledning så brukar ju dina historier va lite saltade :rolleyes:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Freppa skrev:
De kan inte dra pengar av din lön. Vad fan jobbar du på för företag egentligen?! Om de misstänker att du snott pengar, då skall de polisanmäla dig. Och att facket inte hjälper dig?! Nog för jag avskyr facken, men skärpning nu!

Jag tar mig en rövare och säger att: Är det verkligen så det gick till Mavve, eller har du kryddat din berättelse lite? Svårt att se att ett företag så stort som hemglass skulle göra en chansning som så uppenbart skulle kastas i ansiktet på dem i arbetsdomstolen.

Jag kan fotta min lönespec så ser du, men det tycker jag inte behövs...

Det står

Felräkningspengar: 5000kr - Specifikation: AVSLUT

Det är fel i alla bilarna.
Finns inte en vecka det stämmer i en bil. Ibalnd ligger man på plus andra gånger på minus. de kan inte räkna ett skit inne på kontoret.
Vi hade en kampanj på nån chokladglass som var nersatt från 48kr till 29kr och den dekalen satte jag aldrig upp på min bil utan sålde rekordmånga sådana paket för 48kr istället och vann den veckans säljtävling.
Då var det GIVETVIS plus i min bil tänkte jag och det kanske inte heller är bra men bättre än minus iaf.
Jag sålde förresten 60+ vilket ger minimum 1140kr plus i kassan bara för att jag sålde dem för fullpris, 48kr.

Måndagen nästa vecka blev det enskilt samtal och det var massa minus i min bil trots att jag räknat bilen 2ggr den måndan.
Då blev jag lite snurrig i huvet.
Sen dess litade jag aldrig mer på de asen och sket fullständigt i om det var minus eller plus i min bil för jag visste att jag inte kunde räkna så jäla mycket fel.

Alla bilar har minus.
Även "den bästa säljarens" bil hade minus på tusentals kronor nån vecka. Det är så många led de siffrorna går genom att det kommer aldrig i livet stämma.

Hade jag snott pengar hade jag haft en Alpina idag, men jag åker inlines.

Jag är helt handfallen och väldigt förbannad. Egentligen mest ledsen.

750RR

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ambulans skrev:
finns inte en chans att företaget kan bete sig så, det SKA facket hjälpa dig med... ring fackombudsmannen. Polisanmäl dessutom företaget !!

fast av nån underlig anledning så brukar ju dina historier va lite saltade :rolleyes:

Jag kommer ringa dem igen och drar mig inte för att gå till polisen om detta.

Saltade? Tack ska du ha.
menar du att jag skriver kinesluder istället för kinesiska?

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Ok. Lugn och fin nu.

1: Polisanmäl företaget. Man har inte rätten att dra pengar från en lön som "straff", annat än att man utdömt det i arbetsdomstol eller civil domstol. Vid civila mål gissar jag att de måste polisanmäla dig. (Jag utgår ifrån att du inte skrivit under något papper där du erkänner dig skyldig och återbetalningsansvarig)
2: Vifta med polisanmälan i dina chefers ansikte.
3: Kontakta facket. Förklara att du kommer kontaka ombudets regionskontor och förklara hur olämplig den personen är på sin plats.
4: Luta dig tillbaka och se hur de återbetalar pengarna. Fort.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Och Mavve, SNÄLLA ta en snabbkurs i Svensk arbetsrätt. Vi lever inte i USA med de lagar och arbetsrätter som finns där.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
$noop skrev:
Spräng biljäveln i småbitar den dagen du slutar :kulspruta

Kan dom verkligen göra så? Om det stämmer så spelar det ju ingen roll, då har du väl 5 lax liggandes hemma :rolleyes:
Låter jävligt skumt att dom kan göra så, har du blivit rånad av ett gäng 10 åringar eller vad?

Jag slutade redan den 17 oktober.

Detta gör de BARA för att djävlas.
Eftersom jag kallade frysansvarig både det ena och det andra när han reggade sig på lunarstorm för att kolla mig så är detta deras sätt att klämma åt mig. Jag vet det för de är sånna as båda 2 inne på kontoret.

Vad kommer sägas i rätten? Eftersom det var minus i min kassa så drar de det på min lön helt i enlighet med reglerna.

DET ÄR JU MINUS I VARNEDA JÄVLA BILJÄVEL PÅ DEPÅN OCH DE FATTAR INTE ATT DE SOM SITTER INNE PÅ KONTORET SLUTADE SKOLAN NÄR DE VAR 13ÅR OCH HAR KNULLAT SIG TILL PLATSEN IDAG OCH HAR ALDRIG LÄRT SIG SIMPEL MATTE ELLER NÅN FORM AV DATAKUNSKAP!!!!! :4skrika

750RR
sorry svidi :(

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Freppa skrev:
Ok. Lugn och fin nu.

1: Polisanmäl företaget. Man har inte rätten att dra pengar från en lön som "straff", annat än att man utdömt det i arbetsdomstol eller civil domstol. Vid civila mål gissar jag att de måste polisanmäla dig. (Jag utgår ifrån att du inte skrivit under något papper där du erkänner dig skyldig och återbetalningsansvarig)
2: Vifta med polisanmälan i dina chefers ansikte.
3: Kontakta facket. Förklara att du kommer kontaka ombudets regionskontor och förklara hur olämplig den personen är på sin plats.
4: Luta dig tillbaka och se hur de återbetalar pengarna. Fort.

Tack.
Har sparat detta.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Mavve: Finns det ett avtal där du går med på att återbetala eventuella underskott? Då hamnar saken i annan dager (även om jag inte är helt övertygad om att ett sådant kontrakt är lagligt. Negativa avtal för arbetstagaren brugar inte vara det, annat än vid överenskommelse av lön (ersättning totalt, inte avdrag)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Freppa skrev:
Mavve: Finns det ett avtal där du går med på att återbetala eventuella underskott? Då hamnar saken i annan dager (även om jag inte är helt övertygad om att ett sådant kontrakt är lagligt. Negativa avtal för arbetstagaren brugar inte vara det, annat än vid överenskommelse av lön (ersättning totalt, inte avdrag)

Det finns inget sånt avtal som jag skrivit på. Hon, chefen, menar på att hon har rätt att dra av diffen från min lön och det sa hon från det att jag började tills jag slutade för att hon tyckte det var kul kanske.

Men alla har minus.
De gånger det är plus i bilarna så hamnar de pengarna i huvudfrysen för att täcka upp det munis som finns där.
Inte ens frysansvarig fixar att räkna rätt.

En som jobbat där i 10år satt i ledningen ett tag och berättade att det är en cirkus där inne och inget annat så han valde att köra bil istället för att knappa på en dator. Det är alltid minus, alltid oavsett hur fan man än gör.

När jag började där var jag sjukt pedantisk noggrann och varje gång det var minus och man fick komma in på enskilt samtal och stå o skämmas och höra hur kass man är på att räkna så skärpte man sig ännu mer. Till sist handlade det inte längre om att sälja glass utan ha stenkoll på betalningen och bilens innehåll. Det var inget skoj..... man tänkte ju bara på vilken glass som kom ut från bilen och hur man tog betalt, räknade plånboken hela tiden och blev besatt för man ville ju att det skulle stämma. Alla ville ju det.

750RR

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hawkmoon skrev:
kan du inte bara sälja din hoj o sen betala tillbaka din skuld?

Javisst.

Köper du den då?
Så här ser den ut. Den är din för 240.000kr och då kryddar jag inte ;)

Sen har jag inte skuld, men jag har en hyra som ska betalas.

Bifogat

• nerplockadZXR.jpg
    nerplockadZXR.jpg
    55.2 KB · Visningar: 278

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kan också tillägga att de dragit 270kr som de anser att jag ringt för på deras fula hemglassmobil.

Jag vet ju att jag knappt ens rört telefonen under de 17 dagar jag jobbade i oktober och likväl drar de pengar som om man ringt till Kina.

Vacker bild av Hemglass.
Korrupt jävla ledning som borde likvideras.

750RR

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Freppa har koll, lyssna på honom.
Företaget får inte peta i din lön. Om de anser sig ha krav på dig måste de göra en framställan av detta och INTE peta i din lön.

Om inte annat så tjänar de ca 43% (2150kr) ytterligare på detta om det är ett så kallat bruttolöneavdrag då de slipper betala sociala avgifter för denna summa. Dessutom så förlorar du möjligheten att betala inkomstskatt (ca33% = 1650kr) som ligger till underlag för sjukersättning, pension och annat smått och gott.

Så totalt, om det är bruttolöneavdrag så har dom snott dig på ungefär 7150kr samt försämrat din framtida a-kassa och sjukersättning.

Hota med polisanmälan.
Om inte det funkar, polisanmäl.
Ta in facket lokalt.
Om de är nötter, gå regionalt eller direkt till förbundskontoret.

gladh

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...