Slutsater prestanda och hårdvara

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Har just uppgaderat lite och lärt mig ett och annat.

Kör nu med två stycken 10k-varv S-ATA diskar (Raptor) i RAID. Det är den klart största prestanda uppgradering jag nånsin fått i ett enda steg. Att gå från 1 GHz till 2GHz eller från 256MB till 768MB RAM är inget mot detta. Alla tester man ser på nätet på CPU och minnen i olika MHz där staplarna bara skiljer någon mm och någon utses till "segrare" är ju löjligt. Det är acsesstiden till HD'n som verkligen sätter gränsen nu verkar det som.

Lärorikt för mig. Ni visste säkert redan. Spännande att sätta upp en RAID för första gången också. Detta ska firas. :öl

(Det tråkiga blir när man kommer tillbaka till jobbet och den datorn bara,,,)

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Vad gav du för RAID-kortet/systemet?

Kan du redovisa tidsvinster i sekunder, boot-tider, laddning av OS och olika programvaror, så vi får ett hum om tidsvinsten?

Jag sitter nämligen själv på en gammal sur PIII 800 och funderar på om jag också ska göra dylik uppgradering samt byta gfx eller om jag ska vänta tills nästa höst och köpa en värsting-tjohej-burk med PCI Express istället.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Moderkortet är ett ASUS A7V8X och har ett Promise S-ATA / ATA RAID. Man kan ansluta två S-ATA diskar och en P-ATA. Det som kostar är vär 2 st RAptordiskar 36GB för 1500:- st är inte helt optimalt GB-pris om man jämför med större långsammare diskar. Moderkortet jag har är ett tidigt så det stöder inget mera än AMD 2400+ (2 GHz). På P-ATA anslutningen har jag en 80GB disk för backup. Då har man även två IDE-kanaler för totalt 4 CD, DVD osv.

Jag har inga tider. Men det känns som att allt går mer än dubbelt så snabbt. När jag startar Win2k så stammpar den första "DOS-Stapeln" i botten på _en_ sekund. Att öpnna Word är kanske dubbelt så långsamt som att öppna Notepad tidigare.

Dåligt med siffror tyvärr,,,. Hoppas det var nåt svar.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Rymding skrev:
Moderkortet är ett ASUS A7V8X och har ett Promise S-ATA / ATA RAID. Man kan ansluta två S-ATA diskar och en P-ATA. Det som kostar är vär 2 st RAptordiskar 36GB för 1500:- st är inte helt optimalt GB-pris om man jämför med större långsammare diskar. Moderkortet jag har är ett tidigt så det stöder inget mera än AMD 2400+ (2 GHz). På P-ATA anslutningen har jag en 80GB disk för backup. Då har man även två IDE-kanaler för totalt 4 CD, DVD osv.

Jag har inga tider. Men det känns som att allt går mer än dubbelt så snabbt. När jag startar Win2k så stammpar den första "DOS-Stapeln" i botten på _en_ sekund. Att öpnna Word är kanske dubbelt så långsamt som att öppna Notepad tidigare.

Dåligt med siffror tyvärr,,,. Hoppas det var nåt svar.

Siffror hade varit intressant. Men att döma av ovan verkar det klart värt pengarna.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...