smällar från ljudämparen på husaberg

F.Åkesson

Ny medlem
Gick med
26 May 2006
Hoj
Husaberg 650 -03
jag har en husa 650. när jag gasar och frestar den och sedan släpper så smäller det till som ett pistol skott, vad kan det vara?
ventiler, förgasar inställning? annars går den fint och startar lätt.
tror ni det är farligt att köra med den?

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
GG EC300
kan säga att det är samma på min..

motorbroms från lite högre varv så kan det smälla på bra

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ivil skrev:
2199639 Tjuvluft alt att den går lite snålt..
Jepp, håller med.

Leta efter små läckor i avgassystemet eller troligare gå upp ett eller två steg på lågfartsmunstycket. Det funkade för mig. Jag antar att vi talar om cyklar från 01-03?!

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
GG EC300
Gäller inte det med lågfartsmunstycket en -04?

Tyckte stiftet såg rätt sotigt ut sist så mer soppa vettefan..

F.Åkesson

Ny medlem
Gick med
26 May 2006
Hoj
Husaberg 650 -03
.ja det är ju när man kör med motorbroms. man gasar på och släpper och då smäller det.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
davve skrev:
2199780 Gäller inte det med lågfartsmunstycket en -04?

Tyckte stiftet såg rätt sotigt ut sist så mer soppa vettefan..
Jo det gör det väl, men min erfarenhet är att oftare är de med del'Orto + SEM känsligare än de nyare med Keihin + Kokusan.

Kolla färgen på stiftet ger väldigt lite info om hur hojen går har jag fått lära mig av killarna på Husaberg R&D. Blir pipan blå långt bak mot dämparen går den garanterat för snålt = varmt.

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Det ska smälla och alla gör det, mer om man byter till öppnare system. Detta innebär ingen fara för motor od.

Men:
Är det extremt mycket så är detta ett tecken på att motorn går snålt på låga varv och lågvarvsmunstycket bör bytas upp en eller två storlekar.
Det KAN också bero på ett läckande avgassystem men isf enbart om läckan sitter tidigt.

Av med det helt blir man aldrig för övrigt speciellt inte med ett öppnare system.

Daniel

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Och om läckan är i skarven mot ljuddämparen? Är det skadligt? Är det skadligt med läckande avgassystem över huvudtaget när det uppstår avgassmällar? Min hoj smäller alltid till när man till ex slangat och sen drar ner den för att motorbromsa ner varven.

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
philsson skrev:
2201067 Och om läckan är i skarven mot ljuddämparen? Är det skadligt? Är det skadligt med läckande avgassystem över huvudtaget när det uppstår avgassmällar? Min hoj smäller alltid till när man till ex slangat och sen drar ner den för att motorbromsa ner varven.

Nej inte skadligt.
Är det extremt mycket så kan det iofs tyda på något snål gång och det kan i extremlägen vara skadligt. Men smäller och tom skjuter lågor är inget skadligt i sig. Ullen blir utsliten fortare dock.

Daniel

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Om hojen går bra på väg/bana och i bänk vid alla typer av gaspådrag finns det ingen anledning till att fetta upp bestyckningen så att den inte smäller vid avslag - det gör bara att hojen går för fett vid låg/mellangas och man får en sunkig motorgång som blir mer som digital än mjuk och fin.

Vem fanken bryr sig om avslag, det är ju pådrag som gäller! :tomten

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Hehe....förresten är det bara jag här som tycker de e lite småballt me avgassmällar :gnissla :yoparty ?

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Nej.
Mammor ska slänga sig över barnvagnar och hundar börja yla när man kommer.

Vi brukade dra förbi slottet och skrämma skiten ur högvakten förr. Fullgas, slå av tändningen i 3 sekunder och sen slå på igen. Det blir en smäll som låter som en haubitz.
Alla högvakter i närheten drog fram sina ärtrör och mantlade varenda gång.

:yoparty

Daniel

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
ypvs skrev:
2203434 Nej.
Mammor ska slänga sig över barnvagnar och hundar börja yla när man kommer.

Vi brukade dra förbi slottet och skrämma skiten ur högvakten förr. Fullgas, slå av tändningen i 3 sekunder och sen slå på igen. Det blir en smäll som låter som en haubitz.
Alla högvakter i närheten drog fram sina ärtrör och mantlade varenda gång.

:yoparty

Daniel
Gött, då är allt som de ska vara då :hihi

Enfield

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2005
Hoj
KTM 525,Royal Enfield
Får nog hålla med farmer....JUSTERA ventilerna, avgassmällar må vara fränt i moppekretsar men är aldrig ngt som gynnar motorn, Ngn skrev att det skulle bero på att hojen fick för lite soppa? Det borde vara tvärt om(förutsatt att ventilerna är ok) ej förbränd soppa som vid gasavdrag samlas i utblåset för att banga till.

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Enfield skrev:
2205327 Får nog hålla med farmer....JUSTERA ventilerna, avgassmällar må vara fränt i moppekretsar men är aldrig ngt som gynnar motorn, Ngn skrev att det skulle bero på att hojen fick för lite soppa? Det borde vara tvärt om(förutsatt att ventilerna är ok) ej förbränd soppa som vid gasavdrag samlas i utblåset för att banga till.

Nej, så är det inte. Justera ventilerna hjälper inte mot detta och det är normalt. Speciellt då med ett öppnare system som tro det eller ej får motorn att gå snålare ;) Och detta trots att inte förgasaren har rörts, konstigt va?
Nu är det inte så konstigt iofs men det kan tyckas så.

Daniel

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Enfield skrev:
2205327 Får nog hålla med farmer....JUSTERA ventilerna, avgassmällar må vara fränt i moppekretsar men är aldrig ngt som gynnar motorn, Ngn skrev att det skulle bero på att hojen fick för lite soppa? Det borde vara tvärt om(förutsatt att ventilerna är ok) ej förbränd soppa som vid gasavdrag samlas i utblåset för att banga till.
Det är den snåla blandningen som inte är tillräcklig för att tända som inte förbräns, plötsligt så... PANG. :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM