Smäller när jag lägger i 1:an

Sukur

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2012
Ort
Nyköping
Hoj
2010 ZX10RR, 2010, BMW S1000RR, 2012 Honda CBR600FA
Undrar vad ni har för erfarenheter av detta fenomen.

Jag har en 2011 Honda cbr600fa som rullat 300 mil. Tycker det är konstigt ifall det skulle vara något fel med växellådan på en såpass ny hoj.

Här är problemet:

När jag lägger i 1:an så smäller det. (ljudet av kugghjul som går i varandra vid olika hastighet). Står jag still och lägger i 1:an är inte problemet så stort, men om jag ligger i t.ex 60 km/h och växlar ner från 2:an, ja då säger det PANG! Riktigt obehaglig känsla. Varför blir det så? Jag ger såklart full koppling men det tycks inte hjälpa:(
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Det kanske är ett tecken på att man inte ska lägga i ettan i 60....
 

Sukur

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2012
Ort
Nyköping
Hoj
2010 ZX10RR, 2010, BMW S1000RR, 2012 Honda CBR600FA
Haha, bra svar faktiskt... Nu pratade jag om extremfall. Problemet uppstår även ganska låga hastigheter. t.ex inbromsning mot rödljus ner till 30 km/t, det blir grönt och jag växlar ner från 2:an till 1:an och så PANG. Varför?
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Ingen bra aning (kan vara helt fel) men fick höra att det är viktigt att gå över sin koppling då och då så att den verkligen frikopplar ordentligt när du drar in handtaget. Är kopplingen för slapp så tvingar du i en växel. Inte bra. Sporthoj's mekaniker får gärna skälla ut min bristande kunskap :) :Bugar
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Olika hastighet på in och utgående axel i växellåda, prova att "mellan gasa" för att få högra varv på ingående axel. Har ingående och utgående axel samma varvtal kan du växla utan att låter något.
Kolla någon filmsnutt på youtube så ser du hur en mc låda är uppbyggd.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Att de hugger lite när man lägger i ettan från neutralen är fullt normalt. Det är kopplingen som klibbar ihop, och frikopplar således inte som den borde, och slås då isär när man får i växel. Hugger det för mycket kanske det är dags att se över om det går att justera frikopplingen...

Men sen dedär med smällar i fart är ju en annan sak... Har inget bra svar på det, håller med sportbike så länge :hihi
 

Sukur

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2012
Ort
Nyköping
Hoj
2010 ZX10RR, 2010, BMW S1000RR, 2012 Honda CBR600FA
Exakt detsamma tänkte jag på, så därför spände jag kopplingswiren. Problemet tyck vara ngt annat
 

moddlaren

Guest
Det är en honda:arsele hade det varit en yamaha hade växeln glidit i som en varm kniv i smör:D:D
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Provkör en annan Honda är mitt stalltips, dom är lite grovhuggna i lådorna = dom känns så. Det kan smälla rätt bra i en Honda när man stillastående lägger i ettan, inget konstigt men som sagt att sparka i ettan i 60km/h är väl kanske inte att rekommendera. Jag reagera på det själv redan med min första hoj, en Transalp från -00 tills jag insåg och fick förklarat för mig att dom är så. Sedan CB1000R, pang pang där med och likaså med nuvarande VFR.

Finns fler märken som har liknande egenskaper, skillnaden med Honda är att de håller jämfört med dom andra mopedtillverkarna :tummenupp
 

Sukur

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2012
Ort
Nyköping
Hoj
2010 ZX10RR, 2010, BMW S1000RR, 2012 Honda CBR600FA
Okej. Om det inte vore för att jag har 5 års garanti hade jag blivit livrädd när det smäller till.
Provkör en annan Honda är mitt stalltips, dom är lite grovhuggna i lådorna = dom känns så. Det kan smälla rätt bra i en Honda när man stillastående lägger i ettan, inget konstigt men som sagt att sparka i ettan i 60km/h är väl kanske inte att rekommendera. Jag reagera på det själv redan med min första hoj, en Transalp från -00 tills jag insåg och fick förklarat för mig att dom är så. Sedan CB1000R, pang pang där med och likaså med nuvarande VFR.

Finns fler märken som har liknande egenskaper, skillnaden med Honda är att de håller jämfört med dom andra mopedtillverkarna :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min första hoj oroade lådan mig på, men sedan nu när jag har en andra hoj som låter och beter sig i princip exakt likadant så är jag inte speciellt oroad. Växellådor på mc lever om mer än på bilar och mopeder.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Har nog aldrig kört en hoj som inte smäller när man lägger i ettan utan att stå stilla.
Smäller fö om man står stilla med men inte fullt lika hårt.
Suzuki tycker jag har smidigaste lådorna, Hondas är som nämnts tidigare ganska klonkiga.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Inget onormalt om kopplingen i övrigt är i bra skick med rätt olja i motorn.Skillnaden i beteende på en växellåda mellan en personbil och mc har säkert chockat många mc förare på sina första rundor som fått för sig att sista färden var nära.Däremot så är ju växellådorna på en mc suveräna när man väl fått upp farten och nästan kan växla felfritt utan koppling.Prova detta med en personbil vetja. :crash
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Min 600 samt 954 lät/låter jag bli varma innan jag petar i ettan annars smäller det rätt bra. Men när du skall växla till ettan i de farterna bör du ju ge gas, inte riktigt samma varv och du tvingar ju i växeln...
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Växlar du ner till 1:an vid farter över 10-15 km/h så får får du hjälpa med mellangas som nämnts tidigare. Jag gissar att kör du på 1:an i 60 km/h så är väl varvet runt 7-8 tusen rpm?? testa att växla ner från 2:an till 1:an med motsvarande varv och jämför ljud o känsla.
Du kanske inte är så grön som jag får intrycket av, i så fall får du ursäkta den (i mina ögon) ûberpedagogiska texten ovan.
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Jag har en CB600 '09 som jag antar är lik i växellådan. Om du ska gå från 2an till 1an så låt inte varvet sjunka (var snabb) eller möt med gasen.

Har några gånger av misstag frikopplat på 2an en bit så att varvet är på tomgång i princip och sedan tryckt i ettan, då smäller det till rätt bra. Men om du är snabb med nedväxlingen eller håller lite gas går det MKT mjukare men är nog fortfarande inget som hojen supertrivs med. Att det klonkar till när du lägger i ettan från stillastående är helt normalt precis som många skriver ovan.

Du kommer in i det .. det är just när man "mesar" och är lite rätt för att växla ned som man gör det för långsamt och varvet på motorn kommer i "osynk med lådan". Det gäller även vid uppväxling att i princip ju snabbare efter frikoppling du slänger i växeln desto lättare går växeln i.
 

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
har hört att det finns lite ''snällare'' olja att hälla i motorn om man iriterar sig på att det slår när man står still och lägger i ettan:) kolla med honda center!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top