Smäller när man växlar, koppling slut?

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Tjena, detta gäller min GSX 400 E -82a.
Jag premiärkörde nu i helgen och efter att ha kört 60 mil så tycker jag att det smäller rätt bra när man växlar.. tror inte det har varit lika mycket förra året, tycker även hojjen känns lite småklen på höga växlar, men jag har inte märkt rent av att kopplingen skulle slira, kan man testa detta på något vis?
Jag hade lös "svänghjulet" förra året & när jag skulle dra fast det med 70Nm eller vad det var så orkade inte kopplingen hålla emot mer än typ 65Nm.

Vad är det man behöver för att byta, är det lamellsats och nya fjädrar, eller något mer?

MVH
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Om det smäller när man växlar kopplar väl kopplingen inte ur ordentligt?
Brukar kunna bero på att vajerjusterskruven till kopplingen har gängat in sig alt luft eller dåligt med vätska i hydrauliskt kopplingssystem.
Är kopplingen slut så borde den ju slira, inte greppa, mao inget smällande vid växling?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
ok, jag ska testa spänna upp vajjern lite, tack för tipset!
jag har bara ett hål jag häller i motorolja, den går till växellådan oxå som jag förstått.
så är väll knappast hydraulisk koppling?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Om det är hydraulisk koppling har du en likadan behållare för hydraulolja/bromsolja på kopplingshandtaget som på bromshandtaget.

Hydraulisk koppling åsyftar bara systemet för att mekaniskt påverka kopplingen, antlingen har man en vajer eller så har man en hydraulisk cylinder som gör jobbet.
Det har altså inget att göra med vilken olja man har i motor/växellåda (som oftast är samma ja)
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
ok, då förstår jag, jag har bara vajer då.
hoppas det är så pass enkel lösning som den skall spännas lite men det kanske är rimligt ifall kopplingen sjunker ihop när lamellerna slits, måste väll vajjern dras lite längre.
visst är det så att vajjern går till ett gängat vred som i sin tur trycker på en pinne.. har aldrig förstått hur det där fungerar men jag hade iaf lös kåpan förra året, så kanske flyttade på sig dessutom.
ska kika på de snarast jag har tid.
MVH
 

Noman

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
Boden
Hoj
Triumph
Tjena!

Tjejen har en likadan hoj. Den har knackat ibland vid start plus att nu i våras drev den på däcket trots att kopplingen var inne och växel var i.
Kan ju visserligen vara lite seg olja men tänkte ändå justera.

Kopplingsvajern gjorde inte tillräckligt men läste då i Heynes att det finns en "clutch lifter mechanism adjuster screw".
Den sitter på vänster sida motorn bakom en rund infälld platta som sitter med två skruvar.
Där under sitter en skruv med en låsmutter som du justerar när kopplingen tar.
I början blev jag inte klok på funktionen men jag testade när den började driva med motorn på tomgång och växel i, koppling ute.
Funkade för mig i alla fall, och den är en jävel på krypkörning!

Lycka till!
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Skruva in den skruven precis tills det går emot pinnen, det känner du,( blir lite motstånd) sen släpper du ut skruven ett kvarts till ett halvt varv så är den justeringen klar och när den justeringen är klar så kan du börja att spänna upp vajern, och håll inte på att böka som noman verkade ha gjort med sin hoj..... min sambo har lika dan hoj som du, och den kopplingen har jag fixat på detta sätt,.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
ok, jo jag har märkt att när jag har hojen på centralstöd & 1an i så snurrar hjulet lite så är säkert detta som ska justeras!
kanske ska släppa lite på vajjern först då sen justera skruven så den ligger så nära pinnen som möjligt, och sedan spänna upp vajjern så den ligger emot, om den nu inte är slapp vill säga..
låter vettigt, ska ta en kik på de imornbitti!
tack för hjälpen än så länge
 

Noman

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
Boden
Hoj
Triumph
...och håll inte på att böka som noman verkade ha gjort med sin hoj..... ,.

hehe det var inte det som var planen heller. :)

Det jonken skriver är precis som det står i Haynes, men för mig var det bara stopp eller löst, inget mellanting.

Hur som helst så fick jag till det så jag är nöjd!
Lev och må!
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
har kollat lite mer nu ett par dar, skruven under plattan på sidan var i stort sett bra justerad, likaså uppe vid handtaget var det bra spänt så jag har inte hittat något fel.

en liten grej jag funderar på dock är:
om man har bakhjulet i luften & friläge i & snurrar me handen på bakhjulet med kopplingen fullt intryckt, sedan lägger i växel, borde inte hjulet gå lika lätt att dra runt då som med friläge i?
på min 400a går det fortfarande snurra hjulet men det märks att det blir trögare så fort man får i växel, och det kvittar om jag spänner upp kopplingsvajern, är likadant.
Testade även göra likadant på min 750 och där var det ännu värre, orkade inte dra runt hjulet me armen trots att ja håller in kopplingen så jag antar det ska vara ett visst motstånd...?

tråkigt när man inte hittar någon lösning, har kört lite nu och visst det smäller lite men kanske inte jättefarligt ändå, den känns hyffsat ok, det är ju en gammal hoj.
ska besikta den snart och sen tänkte jag beställa en packningssats & byta ventilkåpspackningen för den läcker lite olja, funderar även på att byta kolvringar eller måste man borra & ha sig för att få det tätt? tror den tar lite olja, men nya ringar borde väll funka?

Tänkte vänta till efter bes med beställning ifall ja behöver nå mer delar..
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Snackade med tjejens morbror och enligt honom är det stålskivorna mellan lamellerna som blivit vinna med tiden pga värme, och därför ligger emot lamellerna något när man frikopplar.
Han påstog dock att det inte var någon fara att köra med ett tag, utan att det brukade bli svårt att lägga i 1an om det blev värre, ett symtom jag redan känner igen lite.
Nån som vet var man kan få tag i stålskivor & vad dom kostar? Touringbutiken har bara lameller & fjädrar vad jag hittar.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top