Smält kontakt vid ladd.regulator, cbr600

Virtuos

KEWKEN!
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Nacka
Hoj
ZX-7R -96, ZX-9R -01, 701E -17, 690RFR -09, HQV FE250 + FE350
Upptäckte att den kontakt som sitter i laddningsregulatorn ser ut som sk*t. Plasten har smält och en ledning har släppt helt. Hojen är en CBR600 -91. Den går bra i övrigt, men det känns som att kontakten inte ska se ut så :gnissla .

Någon som har en tanke om varför den ser ut som den gör?
 

Bifogat

  • kontakt1.jpg
    kontakt1.jpg
    30.5 KB · Visningar: 70
  • kontakt2.jpg
    kontakt2.jpg
    59 KB · Visningar: 56

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Virtuos skrev:
Upptäckte att den kontakt som sitter i laddningsregulatorn ser ut som sk*t. Plasten har smält och en ledning har släppt helt. Hojen är en CBR600 -91. Den går bra i övrigt, men det känns som att kontakten inte ska se ut så :gnissla .

Någon som har en tanke om varför den ser ut som den gör?
A.Oxid på kontaktelement
B. Regulatorn håller på att säga upp sig, generatorn
ladda då max.
Släng kontakten och byt ut mot vanliga rundstift/hylsor
Mät sedan med en voltmeter om laddningen är bra med gående motor.
13,5-14,5V
 

Sniper

Guest
Smält kontakt

Virtuos skrev:
Upptäckte att den kontakt som sitter i laddningsregulatorn ser ut som sk*t. Plasten har smält och en ledning har släppt helt. Hojen är en CBR600 -91. Den går bra i övrigt, men det känns som att kontakten inte ska se ut så :gnissla .

Någon som har en tanke om varför den ser ut som den gör?

Tyvär är det ett vanligt fel på cbr,när du köper ny likriktare finns det
pirat med kylflänsar duells säljer sådana,priset är samma som honda
orginal cirka 1500:-. Men piratarna håller bättre.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Min laddningsregulator pajade tidigare i år. Den smälte inte några kontaktstycken, dock. Är du säker på att det där är nytt då? Regulatorn kanske har pajat förut oh orsakat smältskadorna. Mät upp laddningen, som nån sa. Är den okej så är det bara att köra vidare. Är den inte okej får du börja mäta upp regulatorn och generatorn.
 

Virtuos

KEWKEN!
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Nacka
Hoj
ZX-7R -96, ZX-9R -01, 701E -17, 690RFR -09, HQV FE250 + FE350
Tack för alla svar!

Det är väl bara till och mäta då. Måste bara fixa mätutrustning först :) .

Mattias: Jag är inte säker på att det är nytt. Har bara haft hojen i två månader :\.

Sniper: Tack för tipset!

BMW R90s: Oxid verkar det finnas en del.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top