Smärtsam självrisk

Moonflower

Liten blå terrorist
Gick med
3 Jul 2003
Jag och brorsan hyrde varsin snöskoter i fjällen över jul (ja, ni anar ju kanske vad som komma skall), efter en rolig julafton ute på lederna och en julmiddag modell större ville vi ut igen på kvällen. Det borde vi ha gett fan i, allt det roliga slutade abrupt i ett träd. Inklusive en dags hyra blev totalkostnaden lite drygt tolv tusen spänn!!!:huvet

En snabbkoll med mitt hemförsäkringsbolag gav ett "tyvärr", dock inga pengar. Är det någon upplyst själ som vet om det stämmer?

Krockade ni med ett träd på fyllan? tja 12papp är billigt för en "ratt"fylla var glada att ni inte körde ihjäl nån ;)

Oftas när man hyr motorfordon eller dyl så kan man teckna "självriskreducering" för en mindre peng. Självriskerna brukar ju vara skyhöga på hyrbilar mm så det kunde nog vara en bra ide..................

Det är uthyrarens försäkring det går på. Självrisken på den är asdyr. pga. det och för att få folk att använda huvudet innan de kör i ett hundra in i ett träd sätter man en asdyr självrisk på kontraktet när man hyr ut.

Det är bara att punga upp och du kan glömma att någon av dina hem/drulle-försäkringar täcker, tyvärr.

Vill klargöra att det var jag och inte brorsan som kraschade, och att det inte behövdes någon sprit heller. Det var precis som om trädet visste att "här kommer det stockholmare", och ställde sig lite i vägen...:tungan
Det fanns som nämnts ingen reducering att välja till, antar att Biturbo har rätt.

En del mc-firmor har samma självrisk om man provkör en hoj också. :gnissla

Självrisken är såpass hög för att uthyraren/bilfirman tecknar en försäkring för alla sina fordon i vagnparken och får ett mycket bättre pris fast med en högre självrisk.
Så fick jag det förklarat.

Surt, vad sa uthyraren? OK, när ni löst det ekonomiska?

Jag är från Luleå och med farsa som varit i kustbevakningen i hela sitt liv = vi ska int' ha skoter. Det blev en del köra ändå pga låneskotrar och grannar osv men farsan körde hela vintrarna och såg det själv inte som roligt på fritiden. Det räcker med 1-2 dar per år för mig att få köra av mig lite. För nåt år sen hyrde vi i Åre-krokarna. Körde som tok men ändå var det den som tog det lugnast (och var tyngst) som en fjäder i boggien pajade för :) Tur som fasen var vi bara 2 km från där vi hyrt. Kunde ha hänt 5 mil upp i fjällen likaväl. Pust.

Last edited:
En kompis till mej lånade en hoj på ett företag då dom skulle laga hans egna hoj på garantin, han smälde med ett rådjur och självrisken blev 8000kr
han hade ingen aning att det var så dyrt, hojen blev skrot, kändes hämst att se en hoj som bara var något år gammal bli förstöd

Jag lyckades bara köra sönder vindrutan när jag hyrde skoter sist. Riktig klantgrej dessutom, men 2 lax svider också. Såg även en kille som hyrde ifrån samma firma som skulle sladda runt skotern på mackparkeringen, då den högg och la sig upp och ner. Det var backspeglar å grejer på den. Så visst förstår jag att självrisken är hög. Men på skotern jag hyrde så var det bara halvförsäkring. Så hade jag totalkvaddat den så hade jag fått köpa ett vrak för 93 loppor. Inte så kul å köra skoter då man har det å tänka på.

Nicke; Han sa bara att han tyckte att vi hade varit duktiga.:rolleyes: Jag löste det ekonomiska på plats, tror inte att det fanns något annat alternativ faktiskt. Tur i oturen för dig, det hände brorsan också för ett par år sedan. Komforten bara försvann:)

Ingoberra; Ja, det känns så otroligt onödigt när det väl händer. Vid ett tidigare tillfälle ville jag hyra det värsta de hade, också bara med halvförsäkring. Det gick bra, men idag hade jag inte vågat chansa.

Hinkas; Nej, vi var i Funäsdalen och körde sönder en Polaris.:) Vi åker alltid dit, hoppas jag får komma tillbaka...

Haha, nu var det inte jag som var tjock den gången :) Polaren fick däremot åka skam-släde tillbaka. Fan att man inte hade kameran tillgänglig. Däreomot lyckades jag att ofrivilligt klacka ihop kängorna. Körde 90 på led i dålig sikt och körde på ett jättegupp och på 0,01 sekund var båda fötterna ovanför sadeln.

Nicke; Han sa bara att han tyckte att vi hade varit duktiga.:rolleyes: Jag löste det ekonomiska på plats, tror inte att det fanns något annat alternativ faktiskt. Tur i oturen för dig, det hände brorsan också för ett par år sedan. Komforten bara försvann:)

Haha, nu var det inte jag som var tjock den gången :) Polaren fick däremot åka skam-släde tillbaka. Fan att man inte hade kameran tillgänglig. Däreomot lyckades jag att ofrivilligt klacka ihop kängorna. Körde 90 på led i dålig sikt och körde på ett jättegupp och på 0,01 sekund var båda fötterna ovanför sadeln.

Vilken diskbråcksfeeling såna där gupp kan ge!:hoppa :jisses :hoppa Annars är det inte mycket som slår en fin dag ute på en fräsch maskin, helt fantastisk frihetskänsla och bara så sanslöst askul!!!:yoparty

Jag skall till funäsdalen eller vemdalen eller nån dal av nåt slag om några veckor. Skoter låter kul, om maan ger fan i att krocka med träd och köra sönder grejjor, vad kan man göra? Vad kan man hyra? Vad kostar det? Åker man ut på fjället med en inföding eller får man en karta?

Kollade lite men det verkar som 1000-1200 kr/dag och nån milkostnad på det också. Dvs. inte gratis men va fan - kör man nån enstaka dag är det värt det. Såklart inga värstingar men det funkar bra.

Jag skall till funäsdalen eller vemdalen eller nån dal av nåt slag om några veckor. Skoter låter kul, om maan ger fan i att krocka med träd och köra sönder grejjor, vad kan man göra? Vad kan man hyra? Vad kostar det? Åker man ut på fjället med en inföding eller får man en karta?

En polare i stholm stack ut provkörde en hoj...ny hoj...
Den där hala hinnan på däcket fanns där och ...

Smack..

När han kom tebax me bågen så gick han till disken o sa , "Du den där höga självrisken..tack..här är mitt kort.dra summan.."

Tror det var 8 lakan

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...