Smärtstillande som inte påverkar balans osv

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Någon härdad veteran som har nåt bra tips på effektiv smärtlindring (som man kan köra hoj på)? Provade Tramadol Hexal igår, var ju helsnurrig och yr i flera timmar :confused:

Malmö-motard skrev:
2139136 Någon härdad veteran som har nåt bra tips på effektiv smärtlindring (som man kan köra hoj på)? Provade Tramadol Hexal igår, var ju helsnurrig och yr i flera timmar :confused:

Har kört crosstävling med två magnecyl, plus två omgångar zonbedövning. Det räckte för att klara smärtorna av ett färskt nyckelbensbrott. Och skulle inte det ha räckt så skulle jag nog ha åkt hem.

Citodon (tror de heter så iaf) och alvedon 1000mg kör jag på utan problem. Dock endast iskörning, där är det ju inte lika illa om man drar omkull :näsblod

Citadon funkar perfekt för mig, har alltid en karta med mig i bussen :tummenupp

Dee_cati skrev:
2139318 Citodon (tror de heter så iaf) och alvedon 1000mg kör jag på utan problem. Dock endast iskörning, där är det ju inte lika illa om man drar omkull :näsblod

Samma här, citodon fungerar utmärkt utan nå biverkningar vad jag har märkt.

Väldigt individuellt som sagt, vissa blir väldigt dåliga av tramadol och endel klarar det bra. Valet av smårtlindring beror endel på vilken typ av smärta du har.
Lätt till måttlig smärta, paracetamol regelbunden dos.
Har smärtan någon inflammatorisk orsak eller med skellettengagemang kan ett sk NSAID-lkm vara att föredra exempelvis naproxen.
Hjälper inte detta så komplettera med en svag opioid ex. tramadol, dexofen,kodein eller som någon tidigare nämde citodon som innehåller både kodein och paracetamol. Men tänk på att alla sk opioider har sin effekt i CNS vilket kan påverka reaktinsförmåganmer eller mindre.

Malmö-motard skrev:
2139136 Någon härdad veteran som har nåt bra tips på effektiv smärtlindring (som man kan köra hoj på)? Provade Tramadol Hexal igår, var ju helsnurrig och yr i flera timmar :confused:

Varför använda några smärtstillande överhuvudtaget!
Smärta är ju en kännsla tänk inte på det så känns det inte.Tycker inte att man behöver använda painkillers överhuvudtaget.Visst det kan göra ont men har man tillräkligt och tänka på så känner man inte det som gör ont innan efteråt.(Pain is tempurary Glory is forever)

Lycka till

Av det jag vet om Citodon så bör man inte kombinera det med något motorfordon. Jag har själv aldrig använt det, men min mor har. Hon blir helt utslagen av dom, men detta är ju i samband med migrän. Så det kanske ter sig annorlunda i andra sammanhang?

Fastway skrev:
2139481 Varför använda några smärtstillande överhuvudtaget!
Smärta är ju en kännsla tänk inte på det så känns det inte.Tycker inte att man behöver använda painkillers överhuvudtaget.Visst det kan göra ont men har man tillräkligt och tänka på så känner man inte det som gör ont innan efteråt.(Pain is tempurary Glory is forever)

Lycka till

Ok, det anser jag vara kvalificerat skitsnack. Smärta är visserligen en känsla MEN inte på samma sätt som när du är ledsen tex. Här skickas det ut elektriska impulser till olika ställen i kroppen och hjärnan försöker att dämpa denna "känsla" genom att förse kroppen med sitt eget smärtstillande. Det hjälper inte alltid.
Och när jag får RIKTIGT ont i ryggen så är det omöjligt för mig att köra utan smärtstillande, likadant med mina handleder. Med smärtstillande i kroppen så försvinner denna känsla, inte helt men det blir bra mycket bättre.

Acura, det är nog väldigt olika. Om jag inte minns fel så är det röd triangel på Citodon OCH Alvedon 1000mg och då innebär ju det att man avråder från att köra bil. Jag anser mig klara av det men gör det helst inte. Köra hoj däremot på is eller grusväg är inget som jag reflekterar över att avstå ifrån.
Men säkerligen blir reaktionsförmågan nedsatt men knappast värre än när jag är ruskigt trött. Illa att köra bil då också iofs, men det gör man ju ändå.

Dee_cati skrev:
2139548 Ok, det anser jag vara kvalificerat skitsnack. Smärta är visserligen en känsla MEN inte på samma sätt som när du är ledsen tex. Här skickas det ut elektriska impulser till olika ställen i kroppen och hjärnan försöker att dämpa denna "känsla" genom att förse kroppen med sitt eget smärtstillande. Det hjälper inte alltid.
Och när jag får RIKTIGT ont i ryggen så är det omöjligt för mig att köra utan smärtstillande, likadant med mina handleder. Med smärtstillande i kroppen så försvinner denna känsla, inte helt men det blir bra mycket bättre.
Jag håller inte med alls :) Smärta är en varningssignal om att något är knas, precis som oljelampan på hojar. Om man tar smärtstillande så kan man överbelasta det skadade delen, och förvärra en skada, precis som att det inte är någon hit att sätta silvertejp över en lysande oljelampa och köra vidare... :rolleyes: Nu tar ju som sagt inte smärtstillande bort smärtan helt, men man flyttar ju fram smärttröskeln högst väsentligt iaf, och man kan således ta i betydligt mycket mer innan det gör för ont.
Trots en del frakturer och trasigheter i kroppen har jag aldrig ätit smärtstillande. :)

Hoztic skrev:
2139779 Jag håller inte med alls :) Smärta är en varningssignal om att något är knas, precis som oljelampan på hojar. Om man tar smärtstillande så kan man överbelasta det skadade delen, och förvärra en skada, precis som att det inte är någon hit att sätta silvertejp över en lysande oljelampa och köra vidare... :rolleyes: Nu tar ju som sagt inte smärtstillande bort smärtan helt, men man flyttar ju fram smärttröskeln högst väsentligt iaf, och man kan således ta i betydligt mycket mer innan det gör för ont.
Trots en del frakturer och trasigheter i kroppen har jag aldrig ätit smärtstillande. :)
Som du säger är smärta en varningssignal, flyttar man fram smärttröskeln med smärtstillande (opioider ) vilket i sin tur kan leda till beroende om du går på det regelbundet vilket aldrig är bra, då talar vi främst om vad som tidigare nämnts exempelvis citodon, och andra morfinliknande preparat.
Det viktiga är att lokalisera smärtan och ta reda på varför man får ont, vad ligger bakom. Har man nu en inflammatorisk process som utlöser smärtan kanske i någon led eller benhinna el dyl. måste man rikta in sig på den genom att ta något antiinflammatoriskt smärtstillande, Ibuprofen, naproxen eller varför inte voltaren gel.

Hursomhelst har man stora smärtbesvär bör man alltid rådgöra med läkare för att gemensamt komma fram till en lämplig smärtlindring.

ohh tänk på stackars mig som hade virus på balansnerven för 2 sommrar sen..
har fortfarande lite problem men inget jag inte klarar av nu.. :3freak

Lokal bedövning är nog det ända som funkar utan att påverka övriga kroppen.
Finns hos närmaste tandläkare.

Enfield skrev:
2139907 Lokal bedövning är nog det ända som funkar utan att påverka övriga kroppen.
Finns hos närmaste tandläkare.

Har jag inte tänkt på. Så enkelt men så självklart. Skall muta en tandläkare så jag får köpa lite sprutor :) Kan va bra att ha hehe

Dee_cati skrev:
2139548 Ok, det anser jag vara kvalificerat skitsnack. Smärta är visserligen en känsla MEN inte på samma sätt som när du är ledsen tex. Här skickas det ut elektriska impulser till olika ställen i kroppen och hjärnan försöker att dämpa denna "känsla" genom att förse kroppen med sitt eget smärtstillande. Det hjälper inte alltid.

Acura, det är nog väldigt olika. Om jag inte minns fel så är det röd triangel på Citodon OCH Alvedon 1000mg och då innebär ju det att man avråder från att köra bil. Jag anser mig klara av det men gör det helst inte. Köra hoj däremot på is eller grusväg är inget som jag reflekterar över att avstå ifrån.
Men säkerligen blir reaktionsförmågan nedsatt men knappast värre än när jag är ruskigt trött. Illa att köra bil då också iofs, men det gör man ju ändå.
Sen är det ju så att vi alla har olika smärtgränser eller hur.

Voltaren

Malmö-motard skrev:
2139934 Har jag inte tänkt på. Så enkelt men så självklart. Skall muta en tandläkare så jag får köpa lite sprutor :) Kan va bra att ha hehe

Tjena !
Bröt nyckelbenet 3 dar innan strängnäs SM ifjol och fick Voltaren av SSK (hockeylagets) läkare och blev inte påverkad i huvet nånting. klockrent ,voltaren däremot tar ner reaktionsförmågan (enl. honom) .

Crille

fetsladd skrev:
2140188 Tjena !
Bröt nyckelbenet 3 dar innan strängnäs SM ifjol och fick Voltaren av SSK (hockeylagets) läkare och blev inte påverkad i huvet nånting. klockrent ,voltaren däremot tar ner reaktionsförmågan (enl. honom) .

Crille

sitodon var det som gör en trögg ......har jag tagit nåra nu kanske ??

Voltaren är kalas

MD skrev:
2139347 Citadon funkar perfekt för mig, har alltid en karta med mig i bussen :tummenupp

jo men ska du ligga på väg så håller det inte för 5 öre, om du nu har en karta i bussen borde du veta att du absolut inte för köra med citodon i blodet. gäller iallafall på allmän väg.

Rohypnol brukar funka väldigt bra, kombinera gjärna med en snaps eller två för att få den rätta bedövningen :tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick