Små automatiska ventiler?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det någon som vet något om små automatiserade ventiler? Jag skulle behöva en dylik apparatur till ett litet experiment... Den ska täcka ett hål på kanske en centimeter i diameter (får gärna finnas i varierande storlek förresten då jag kan komma att behöva både större och mindre), kunna öppnas och stängas hyfsat fort på något automatiskt vis (en ventil som öppnas när det går ström igenom den och som stängs när strömmen bryts vore perfekt) och den ska kunna hålla hyfsat (luft)tätt (dock behöver den inte palla några större tryck). Tänk er en klarinettventil som kan styras med el. Finns det? Var hittar man sånt i så fall?:va Den får inte vara alltför stor då det är hyfsat tight med space där den ska sitta, Vi snackar typ max någon kubikcentimeters volym för hela ventilen med hölje och tillhörigheter. Hjälp vore ytterst uppskattat!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det låter som du söker en helt vanlig industri solenoidventil.

Jag repade en däckdubbningsmaskin på däckverkstan där jag jobbade, där satt det drösvis med såna, en av dom var paj, så först flyttade jag en mindre viktig solenoidventil, men sedan var en hydraulik/pneumatik servicebil in och bytte däck och han hade nya i skåpet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det låter som du söker en helt vanlig industri solenoidventil.

Jag repade en däckdubbningsmaskin på däckverkstan där jag jobbade, där satt det drösvis med såna, en av dom var paj, så först flyttade jag en mindre viktig solenoidventil, men sedan var en hydraulik/pneumatik servicebil in och bytte däck och han hade nya i skåpet.

Ok, låter lovande. Hur stora är de/hur funkar de mer exakt? Du har inte möjligen en bild på någon variant eller så?

Ventilen jag söker måste öppna som ett vanligt spjäll över ett hål så att säga, den får inte sitta i något rör eller liknande. Jag ska ha den till att försöka automatisera en säckpipa, dvs ventilerna ska täcka för och öppna fingerhålen. Så det är viktigt att de fungerar ungefär som en klarinettventil så att säga. Finns det några såna?

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ok, låter lovande. Hur stora är de/hur funkar de mer exakt? Du har inte möjligen en bild på någon variant eller så?

Ventilen jag söker måste öppna som ett vanligt spjäll över ett hål så att säga, den får inte sitta i något rör eller liknande. Jag ska ha den till att försöka automatisera en säckpipa, dvs ventilerna ska täcka för och öppna fingerhålen. Så det är viktigt att de fungerar ungefär som en klarinettventil så att säga. Finns det några såna?
Finns ju massor av varianter. Men huvudprincipen är att när den får spänning så öppnar/stänger den. Svårare är det inte :p

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Finns ju massor av varianter. Men huvudprincipen är att när den får spänning så öppnar/stänger den. Svårare är det inte :p

Ok, låter grymt. Får försöka ta och hitta en med passande utformning... Så vad söker man på? Solenoidventil? Solenoid valve på utrikiska?:va

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Så här kan man göra med solenoider:
[YOUTUBE-ID]RY3YIMPVOhc[/YOUTUBE-ID]
Fast säckpipa verkar saknas...

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ja, typ :tungan

Magnetventil och liknande funkar nog med.

Ok, får kolla runt om jag hittar någon som kan funka. Tack:)

Så här kan man göra med solenoider:
[YOUTUBE-ID]RY3YIMPVOhc[/YOUTUBE-ID]
Fast säckpipa verkar saknas...

Asballt ändå, även om det är kass att säckpipa saknas:gnissla

Pimp my bagpipe! haha!! :)

Det finns en speciell sorts chanter (melodipipa) som kallas "Brian Boru chanter", som bygger på klarinettnyckelprincipen. Borra extra hål, täck med nyckelstyrda ventiler som du sen manövrerar med fingrarna. På så sätt kan du ha fler hål och därmed få fram fler toner än du har fingrar till. Så jag tänkte försöka bygga mig en modern variant med elektriska ventiler, eftersom man då borde kunna minimera komponenterna och få plats med ännu fler tonhål än vad man kan styra med nycklar. På så sätt kan jag spela roligare och mer avancerad musik, och slippa känna mig begränsad av bristen på halvtoner och toner utanför den befintliga skalan. Om jag bara kan hitta lämpliga ventiler att sätta på chantern vill säga:)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ser ingen där som ser helt rätt ut tyvärr...

Sen har jag kommit på en annan sak. Hur tyngstyrda är de där solenoiderna? Behöver jag asa runt med ett bilbatteri i ryggan eller vad behöver de för att operera?:va Finns det solenoidventiler för modellbyggen och liknande kanske?:va

Dom modellerna jag tänkte på går nog på 24-28V och är för stora och helt opassande för en säckpipa.

Linda egna spolar och sätt en magnet på en hävarm ala klarinett/annat blåsinstrument.

Elektromgneter är inte rocketscience.

Annars finns solenoider till minimala extremlätta modellflyg, men dom är för klena och dom större flygen har miniservon.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Dom modellerna jag tänkte på går nog på 24-28V och är för stora och helt opassande för en säckpipa.

Linda egna spolar och sätt en magnet på en hävarm ala klarinett/annat blåsinstrument.

Elektromgneter är inte rocketscience.

Annars finns solenoider till minimala extremlätta modellflyg, men dom är för klena och dom större flygen har miniservon.

Förstår. Synd.

Skulle man ju i och för sig kunna göra, om man kan få det kompakt nog... Tål att tänkas på.

Ok, förstår. Hur pass klena då? Det är som sagt inga större tryck de ska hålla för, man behöver inte klämma åt med fingrarna runt hålen utan det räcker liksom med att lägga dem mot chantern för att det ska bli tätt och hålla. Blir inget inre tryck att tala om då chantern är öppen i bägge ändar... Men de kanske inte funkar ändå? Du tänker på den typen av små motorer som styr roder och liknande gissar jag?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förstår. Synd.

Skulle man ju i och för sig kunna göra, om man kan få det kompakt nog... Tål att tänkas på.

Ok, förstår. Hur pass klena då? Det är som sagt inga större tryck de ska hålla för, man behöver inte klämma åt med fingrarna runt hålen utan det räcker liksom med att lägga dem mot chantern för att det ska bli tätt och hålla. Blir inget inre tryck att tala om då chantern är öppen i bägge ändar... Men de kanske inte funkar ändå? Du tänker på den typen av små motorer som styr roder och liknande gissar jag?

Ska dom bara vara öppna/stängda så skulle jag linda några varv tunn lackisolerad kopparkabel runt en penna och göra en spole, testa sedan mot en järnbit hur kraftigt "drag" du vill ha och anpassa antalet lindningsvarv mot det.

Börja med ett 1.5V batteri som drivkälla, blir magneten för svag seriekoppla 2 stycken till 3V osv...

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Hur hade du tänkt fästa ventilerna mot chantern?

Tänker du göra permanent skada på den?

Tänker du ansluta någon sorts ventilmekanik till fingerhålet?

Om du använder en befintlig chanter kan du väl inte flytta öppningen utan att
tonhöjden ändras?

Eller tänker du göra någon sorts puta som ersätter fingret?

På sådana där instrument måste man väl lyfta fingret någon centimeter för att de
inte ska låta falskt? Så ventilen måste väl öppna ganska mycket?

Om man inte hade behövt så stor lyft så hade jag pillat sönder ett vanligt relä och
satt en puta på ankaret.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ska dom bara vara öppna/stängda så skulle jag linda några varv tunn lackisolerad kopparkabel runt en penna och göra en spole, testa sedan mot en järnbit hur kraftigt "drag" du vill ha och anpassa antalet lindningsvarv mot det.

Börja med ett 1.5V batteri som drivkälla, blir magneten för svag seriekoppla 2 stycken till 3V osv...

Frågan är bara hur jag ska designa själva höljet och ventilen... El och dylikt är något jag pysslar med väldigt sällan, så jag känner mig inte riktigt hemma här... jag förstår ungefär hur själva solenoiden ska fungera, men hur ska jag forma själva ventilen så att den öppnar och stänger på ett smidigt sätt? Såhär skulle jag vilja att ventilen fungerar:
ventil.jpg
1: Stängd
2: Öppen.
Det vill säga, ena sekunden ligger det ett lock för hålet, nästa sekund är hålet öppet. Ventilen måste alltså öppna uppåt set på bilden för att lägga hålet fritt, den får inte leda luften åt sidorna eftersom det skulle förändra luftpelarens längd och störa tonen. Några förslag på hur jag kan designa en ventil som åstadkommer en sådan öppning/stängning? All hjälp uppskattas:)
Funderade lite på om man skulle göra en cyloindrisk ventil så att locket dras undan åt någon av sidorna, men jag vet inte om det vore så smidigt... Annars kanske man kan fästa en enkel läderventil vid spolen och en järnbit bredvid någonstans så att elektromagneten dras till järnbiten och drar undan läderventilen?:va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Frågan är bara hur jag ska designa själva höljet och ventilen... El och dylikt är något jag pysslar med väldigt sällan, så jag känner mig inte riktigt hemma här... jag förstår ungefär hur själva solenoiden ska fungera, men hur ska jag forma själva ventilen så att den öppnar och stänger på ett smidigt sätt? Såhär skulle jag vilja att ventilen fungerar:
View attachment 337689
1: Stängd
2: Öppen.
Det vill säga, ena sekunden ligger det ett lock för hålet, nästa sekund är hålet öppet. Ventilen måste alltså öppna uppåt set på bilden för att lägga hålet fritt, den får inte leda luften åt sidorna eftersom det skulle förändra luftpelarens längd och störa tonen. Några förslag på hur jag kan designa en ventil som åstadkommer en sådan öppning/stängning? All hjälp uppskattas:)
Funderade lite på om man skulle göra en cyloindrisk ventil så att locket dras undan åt någon av sidorna, men jag vet inte om det vore så smidigt... Annars kanske man kan fästa en enkel läderventil vid spolen och en järnbit bredvid någonstans så att elektromagneten dras till järnbiten och drar undan läderventilen?:va

Jag har absolut inget ritprogram på datorn, men jag tänker mig en vipparm med en läderklädd tallrik som täpper hålet, själva vippan kan man fästa mot chantern med buntband eller nåt..

Måste du ha en bild för att förstå mig får jag rita med papper och penna och fota av med mobilen.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Har du tittat på hur andra blåsinstrument med klaffar ser ut?

Det finns olika sorters putor (tätningar) att köpa, men de är normalt gjorda för att
täta mot en plan yta eller kant.

Man kanske kan ha någon av de här som utgångspunkt.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hur hade du tänkt fästa ventilerna mot chantern?

Tänker du göra permanent skada på den?

Tänker du ansluta någon sorts ventilmekanik till fingerhålet?

Om du använder en befintlig chanter kan du väl inte flytta öppningen utan att
tonhöjden ändras?

Eller tänker du göra någon sorts puta som ersätter fingret?

På sådana där instrument måste man väl lyfta fingret någon centimeter för att de
inte ska låta falskt? Så ventilen måste väl öppna ganska mycket?

Om man inte hade behövt så stor lyft så hade jag pillat sönder ett vanligt relä och
satt en puta på ankaret.

Jag kommer använda en befintlig plast(troligen)chanter, och sen antingen skruva eller limma fast ventilerna (eller både och för bästa fästförmåga). Det är hur som helst tänkt att bli en permanent installation, så jag kommer behöva göra ingrepp på chantern. Och det är bara en av många jag har, så det är ingen fara om allt inte går som jag vill. Jag har råd att bli av med den då den ändå varken används eller var dyr i inköp.

Hur menar du med ventilmekanik? En lyftande hävarm som jag trycker på med ett finger vilket öppnar ventilen á la klarinett? Isåfall nej, hela poängen med elektriska ventiler är att minimera tekniken för att få plats med fler nya hål som kan styras med enstaka fingrar. Nackdelen med nycklar är att de tar plats och kommer ivägen för varandra vilket begränsar det funktionella antalet. Elektriska knappar kan ju sitta kloss inpå varandra och opereras med ett enkelt litet lätt tryck. *plip*, ventil öppen. Släpp taget, ventil stängd. *plip annan närliggande knapp*, annan ventil någon helt annanstans öppen.

Flytta vilken öppning, ett tonhål menar du? Planen är att göra nya tonhål på rätt avstånd från rörbladet (ljudkällan) för att ge upphov till nya toner. Anledningen till att jag inte bara sätter borren i chantern är för att jag redan har så många hål att mina fingrar precis kan täcka dem (egentligen har jag fler, men de ska man ändå inte kunna täcka. Något som jag bland annat planerar att ändra på med hjälp av ventilerna), utan jag måste ha ventilerna till att täcka hålen som ska vara stängda oftast och sedermera öppna hålen när jag vill ha dem öppna. Tänkte sätta kontrollpanelen på baksidan av chantern där det ena av mina två lediga fingrar sitter (högertummen) och låta sagda finger sköta kontrollerna.

Det måste bli så litet som möjligt, så en klarinettventil är väl ungefär storleksmässigt rätt. En något välvd platta med lädertätning eller liknande som täpper till hålet helt enkelt, istället för ett av mina fingrar.

Visst krävs det lite lyft, men inte överdrivet mycket. Men du har rätt i att jag måste frilägga hålet, så en ventil i stil med min skiss vore det ultimata. Men något lite mindre lyft kan i värsta fall bli acceptabelt, jag får experimentera helt enkelt.

Hm, intressant... Vad för relä? Hur pass mycket kan de lyfta tror du? Och vad krävs det för ström för att operera?

Jag har absolut inget ritprogram på datorn, men jag tänker mig en vipparm med en läderklädd tallrik som täpper hålet, själva vippan kan man fästa mot chantern med buntband eller nåt..

Måste du ha en bild för att förstå mig får jag rita med papper och penna och fota av med mobilen.

Så hur styr jag vipparmen medelst solenoiden?
Nja, förklarar du bara fint så ska jag nog greppa hoppas jag:)

Har du tittat på hur andra blåsinstrument med klaffar ser ut?

Det finns olika sorters putor (tätningar) att köpa, men de är normalt gjorda för att
täta mot en plan yta eller kant.

Man kanske kan ha någon av de här som utgångspunkt.

Främst har jag ju tittat på klarinetter och deras nyckelsystem, men de är ganska stora och klumpiga och kräver en del tryck för att funka. Jag vill helt enkelt kunna lägga ett finger på en kontakt för att öppna/sluta hålen, och sen flytta fingret till en annan kontakt för att stänga den första ventilen och öppna en annan. Men visst har jag funderat i banorna att helt enkelt sätta klarinettnycklar på en chanter (och därmed bygga en egen brian boru chanter).

De där såg ju nätta och bra ut, men hur funkat de? Pinnen går ut och in? Det skulle ju kunna funka med en typ av nyckel... Ska skissa lite.

Last edited:
Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...