Hur hade du tänkt fästa ventilerna mot chantern?
Tänker du göra permanent skada på den?
Tänker du ansluta någon sorts ventilmekanik till fingerhålet?
Om du använder en befintlig chanter kan du väl inte flytta öppningen utan att
tonhöjden ändras?
Eller tänker du göra någon sorts puta som ersätter fingret?
På sådana där instrument måste man väl lyfta fingret någon centimeter för att de
inte ska låta falskt? Så ventilen måste väl öppna ganska mycket?
Om man inte hade behövt så stor lyft så hade jag pillat sönder ett vanligt relä och
satt en puta på ankaret.
Jag kommer använda en befintlig plast(troligen)chanter, och sen antingen skruva eller limma fast ventilerna (eller både och för bästa fästförmåga). Det är hur som helst tänkt att bli en permanent installation, så jag kommer behöva göra ingrepp på chantern. Och det är bara en av många jag har, så det är ingen fara om allt inte går som jag vill. Jag har råd att bli av med den då den ändå varken används eller var dyr i inköp.
Hur menar du med ventilmekanik? En lyftande hävarm som jag trycker på med ett finger vilket öppnar ventilen á la klarinett? Isåfall nej, hela poängen med elektriska ventiler är att minimera tekniken för att få plats med fler nya hål som kan styras med enstaka fingrar. Nackdelen med nycklar är att de tar plats och kommer ivägen för varandra vilket begränsar det funktionella antalet. Elektriska knappar kan ju sitta kloss inpå varandra och opereras med ett enkelt litet lätt tryck. *plip*, ventil öppen. Släpp taget, ventil stängd. *plip annan närliggande knapp*, annan ventil någon helt annanstans öppen.
Flytta vilken öppning, ett tonhål menar du? Planen är att göra nya tonhål på rätt avstånd från rörbladet (ljudkällan) för att ge upphov till nya toner. Anledningen till att jag inte bara sätter borren i chantern är för att jag redan har så många hål att mina fingrar precis kan täcka dem (egentligen har jag fler, men de ska man ändå inte kunna täcka. Något som jag bland annat planerar att ändra på med hjälp av ventilerna), utan jag måste ha ventilerna till att täcka hålen som ska vara stängda oftast och sedermera öppna hålen när jag vill ha dem öppna. Tänkte sätta kontrollpanelen på baksidan av chantern där det ena av mina två lediga fingrar sitter (högertummen) och låta sagda finger sköta kontrollerna.
Det måste bli så litet som möjligt, så en klarinettventil är väl ungefär storleksmässigt rätt. En något välvd platta med lädertätning eller liknande som täpper till hålet helt enkelt, istället för ett av mina fingrar.
Visst krävs det lite lyft, men inte överdrivet mycket. Men du har rätt i att jag måste frilägga hålet, så en ventil i stil med min skiss vore det ultimata. Men något lite mindre lyft kan i värsta fall bli acceptabelt, jag får experimentera helt enkelt.
Hm, intressant... Vad för relä? Hur pass mycket kan de lyfta tror du? Och vad krävs det för ström för att operera?
Jag har absolut inget ritprogram på datorn, men jag tänker mig en vipparm med en läderklädd tallrik som täpper hålet, själva vippan kan man fästa mot chantern med buntband eller nåt..
Måste du ha en bild för att förstå mig får jag rita med papper och penna och fota av med mobilen.
Så hur styr jag vipparmen medelst solenoiden?
Nja, förklarar du bara fint så ska jag nog greppa hoppas jag
Har du tittat på hur andra blåsinstrument med klaffar ser ut?
Det finns olika sorters putor (tätningar) att köpa, men de är normalt gjorda för att
täta mot en plan yta eller kant.
Man kanske kan ha
någon av de
här som utgångspunkt.
Främst har jag ju tittat på klarinetter och deras nyckelsystem, men de är ganska stora och klumpiga och kräver en del tryck för att funka. Jag vill helt enkelt kunna lägga ett finger på en kontakt för att öppna/sluta hålen, och sen flytta fingret till en annan kontakt för att stänga den första ventilen och öppna en annan. Men visst har jag funderat i banorna att helt enkelt sätta klarinettnycklar på en chanter (och därmed bygga en egen brian boru chanter).
De där såg ju nätta och bra ut, men hur funkat de? Pinnen går ut och in? Det skulle ju kunna funka med en typ av nyckel... Ska skissa lite.