Små automatiska ventiler?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så hur styr jag vipparmen medelst solenoiden?
Nja, förklarar du bara fint så ska jag nog greppa hoppas jag:)

Jag hade tänkt mig en böjd arm som går runt pipan, men det går ju lika bra att placera magnetspolen på längden på pipan och göra raka bitar.

Jag knåpade ihop det här i paint, stor tallrik ventil, liten tallrik spole, eller om du sätter spolen på pipan så kan du ha en metallklump som spolen får dra i...

Givetvis ska det dit en fjäder som antingen öppnar eller stänger ventilen.

Ska den oftast stå öppen så vill du att spolen ska stänga och fjädern öppna, annars tvärtom

Bifogat

• chanterventil.jpg
    chanterventil.jpg
    36.3 KB · Visningar: 28

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Jag fattar inte riktigt hur du ska använda den där prylen?

Ska du använda både fingrar och solenoider samtidigt på något sätt för att spela på den?
Med fingrar på chantern?
Med fingrar på någon annan elektrisk kontaktpryl?
Styra solenoiderna med tex dator eller annan styrpryl (a la midi-säckpipa)?

Är du ute efter att utöka antalet spelbara toner?

Tex här finns putor, men som sagt för plana ytor.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Såhär kanske? Beroende på hur små de där solenoiderna är kanske man kan få dem att dra upp och pressa ner ventilen? Prickarna symboliserar vridbara axlar, så att solenoiden inte sitter stumt monterat någonstans utan kan flytta sig lite för att maximera öppnandet...

Bifogat

• ventil2.jpg
    ventil2.jpg
    28.1 KB · Visningar: 23

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag hade tänkt mig en böjd arm som går runt pipan, men det går ju lika bra att placera magnetspolen på längden på pipan och göra raka bitar.

Jag knåpade ihop det här i paint, stor tallrik ventil, liten tallrik spole, eller om du sätter spolen på pipan så kan du ha en metallklump som spolen får dra i...

Givetvis ska det dit en fjäder som antingen öppnar eller stänger ventilen.

Ska den oftast stå öppen så vill du att spolen ska stänga och fjädern öppna, annars tvärtom

Det där påminner om idén jag först hade, klarinettnycklar. Problemet med hävstänger är väl mest storleken, och ska det ändå till stora långa grejer kan jag nästan lika gärna använda enkel mekanik och trycka på själva hävarmen med fingrarna och skippa elektroniken. Men det är en bra tanke, uppskattar det:)

Helst skulle jag vilja ha ett kraftfält över hålen som jag kan öppna och stänga med tankekraft, det hade varit ultimat. Både litet och lättanvänt:D

Jag fattar inte riktigt hur du ska använda den där prylen?

Ska du använda både fingrar och solenoider samtidigt på något sätt för att spela på den?
Med fingrar på chantern?
Med fingrar på någon annan elektrisk kontaktpryl?
Styra solenoiderna med tex dator eller annan styrpryl (a la midi-säckpipa)?

Är du ute efter att utöka antalet spelbara toner?

Tex här finns putor, men som sagt för plana ytor.

Just det, både fingrar och solenoider. Ledsen om jag var otydlig med det. Planen är att låta de vanligtvis upptagna fingrarna täcka de nio standardhålen och spela på precis som vanligt, och samtidigt ge de två lediga fingrarna tillgång till knappar som manövrerar ytterligare tonhål och därmed ger mig tillgång till fler toner. Och då kommer ett enda finger manövrera fler än bara en ton. Så, trycker jag inte på några knappar ska solenoiderna vara stängda (eller ja, två ska vara öppna och täcka de där otäckbara hålen jag pratade om innan vid behov) och chantern fungera som en helt vanlig chanter. Sen, när jag känner för det, ska jag täcka rätt antal hål med fingrarna och operera solenoiderna med de lediga fingrarna vilket öppna nya tonhål längre ner eller högre upp på chantern vilket ger mig en utökad skala. I nuläget har jag en oktav plus en ton, inga halvtoner eller någonting utan bara de nio. Planen är att utöka det med dels någon enstaka halvton och dels ett par toner både nedåt och uppåt på skalan för att få tillgång till ny musik. Så, målet är en chanter som fungerar som en vanlig med något utökad skala:) Det ska funka på samma sätt som om jag själv haft 14 fingrar och tillika 14 hål på chantern som jag kan täcka och öppna så som jag behagar.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Är det inte enklare att köpa en klarinett och skruva fast på tutblåsan?

Har funderat på det också, problemet är ju som sagt platsen. En klarinett är trots allt ganska rejäl, en chanter är sisådär en centimeter bred och ska rymma mina feta fingrar längs med i stort sett hela. Enda stället jag kan sätta nycklar på är baksidan upp längs ungefär halva, och det lämnar rum för kanske en eller två nycklar. Planen med solenoiderna var ju att minimera platsen systemet tar för att få plats med mer grejer, ouatn en massa nycklar löpande fram och tillbaka över hela grejen vilket skulle vara ivägen för både mina fingrar och nycklarna i sig. Sen så är chantern väldigt tunnväggig, tveksamt om det går att skruva fast nyckelsystem i den... Men jo, för enstaka nycklar kanske det vore enklast. Men varför göra det enkelt när man kan göra det svårt?:banana

Är du själv träblåsare möjligen?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kan du rita lite buskis? Det låter som att det inte är solenoider du söker om det är fingrar du vill styra. Kanske aktuatorer från centrallås till bilar är nåt att jobba med om du vill komma billigt undan?

Sen tror jag du ska sikta på att tillverka nya pipor med rätt mått på hålen men med bättre tätytor samt material att fästa fingrarna mm

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Kan du rita lite buskis? Det låter som att det inte är solenoider du söker om det är fingrar du vill styra. Kanske aktuatorer från centrallås till bilar är nåt att jobba med om du vill komma billigt undan?

Sen tror jag du ska sikta på att tillverka nya pipor med rätt mått på hålen men med bättre tätytor samt material att fästa fingrarna mm

Jag kan försöka. Vad vill du ha?

Det låter dock som hyfsat stora doningar, det är som sagt en väldigt liten pipa jag vill bygga om... Och det är inte fingrar jag vill styra, mina fingrar styr jag själv. Jag vill styra ventiler som öppnar och stänger hål jag själv inte har fingrar till. Så de ska vara så små som möjligt och i stort sett bara bestå av en platta som täcker hålet.

Problemet är att det är den krångligaste pipan, melodipipan, jag vill bygga om... Inte ens de största pipmakarna behärskar tekniken till fullo, bara ett fåtal där ute gör riktigt vettiga doningar. Det är en ganska komplicerad pipa med konisk borrning och massor av hål på exakta platser och av exakta storlekar... Så att tillverka en ny från scratch är dessvärre inte ett alternativ. Min enda chans är att modifiera en jag redan har.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Såhär ser chantern ut, framsida och baksida.

C.jpg
finger-position-rear.jpg

Som ni ser så har jag inte så mycket plats på den... Mellan noterna finns det inte mycket plats alls (hålen sitter tätt), utan det blir till att lägga någon halvton mellan de allra lägsta noterna och sen bara bygga på skalan uppåt och nedåt. Och uppåt är det också ont om plats, rörbladet sitter i den där lilla förtjockningen (kupol, vad man nu vill kalla det) överst, så det är bara den tunna biten av pipan jag har kan lägga till hål på. Och ovanför vänstra tummen är det som synes väldigt ont om plats, max en extra ton om jag ens kan fixa ett ventilsystem som är litet nog för det.

Nedre halvan av pipan är det dock ganska gott om plats på, så där kan man lägga till ett par toner.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kan försöka. Vad vill du ha?

Det låter dock som hyfsat stora doningar, det är som sagt en väldigt liten pipa jag vill bygga om... Och det är inte fingrar jag vill styra, mina fingrar styr jag själv. Jag vill styra ventiler som öppnar och stänger hål jag själv inte har fingrar till. Så de ska vara så små som möjligt och i stort sett bara bestå av en platta som täcker hålet.

Problemet är att det är den krångligaste pipan, melodipipan, jag vill bygga om... Inte ens de största pipmakarna behärskar tekniken till fullo, bara ett fåtal där ute gör riktigt vettiga doningar. Det är en ganska komplicerad pipa med konisk borrning och massor av hål på exakta platser och av exakta storlekar... Så att tillverka en ny från scratch är dessvärre inte ett alternativ. Min enda chans är att modifiera en jag redan har.

Jag ville ha en skiss på hur det är tänkt att se ut i sin helhet. För jag tror inte jag fattar riktigt.

Solenoidventiler brukar ju vara en liten klump med inbyggd ventil som man bara kopplar in på en luft eller vätskeslinga. Men du vill ju stänga ett befintligt hål med ett lock om jag fattar dig rätt.

Att bygga ett litet och smidigt system är nog inte det lättaste. Ett stort och klumpigt däremot är ganska enkelt.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Dom minsta solenoiderna jag vet satt i freestylespelare för att vända håll på bandet, slakta en sån och se om den kan funka.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag ville ha en skiss på hur det är tänkt att se ut i sin helhet. För jag tror inte jag fattar riktigt.

Solenoidventiler brukar ju vara en liten klump med inbyggd ventil som man bara kopplar in på en luft eller vätskeslinga. Men du vill ju stänga ett befintligt hål med ett lock om jag fattar dig rätt.

Att bygga ett litet och smidigt system är nog inte det lättaste. Ett stort och klumpigt däremot är ganska enkelt.

Ok, ska försöka fixa det.

Jo, det har jag också förstått. Så jag vet inte om en regelrätt solenoidventil är vad jag är ute efter, utan snarare ett elektriskt öppningsbart lock liksom...

Jo, bygga smått är ju alltid svårare. Men jag får helt enkelt inte plats med stor och klumpigt, så det är antingen litet och smidigt eller inte alls i det här fallet tyvärr. Och man kan ju alltid prova liksom:)

Ska försöka fixa till en skiss.

Dom minsta solenoiderna jag vet satt i freestylespelare för att vända håll på bandet, slakta en sån och se om den kan funka.

Det är en vettig tanke, ska undersöka det! Tack för tipset!:)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tog ett par foton av en chanter och paintade lite snabbt. De vita ringarna är nya planerade hål, de gråa boxarna över de vita hålen är ventilklaffarna och de gråa boxarna med svart "stav" som sitter ihop med ventilklaffarna är ventilstyrningarna, dvs solenoiderna. De gråa boxarna med röda prickar är kontakterna som styr solenoiderna... Så, planen är helt enkelt ett par extra hål, klaffar som håller dem stängda, kontakter som gör att jag kan öppna dem när jag vill samt ett par extra klaffar som kan stängas och täcka för de två nedersta originalhålen på sidorna som man normalt inte kan täcka med fingrarna. En så liten konstruktion som möjligt, bara grovt och hastigt skissad i detta fall. Så länge allt finns med och får plats utan att vara ivägen bryr jag mig inte om hur det kommer se ut, det viktigaste är om det funkar eller inte. Det spelar egentligen ingen roll ifall ventilerna och sådär hamnar på framsidan, baksidan eller sidorna av chantern (fast de måste såklart sitta på ungefär den angivna "höjden"), det viktigaste är att mina fingrar får plats runt om så att jag kan hålla chantern som på bilderna jag postade innan. Kontakterna placerade jag däör de sitter eftersom jag hade tänkt styra dem med tummarna, så de blir svåra att placera någon annanstans. Det är visst en kontakt för mycket på skissen, men skitsamma:D Om någon har andra designförslag eller idéer om hur jag kan bygga tar jag tacksamt emot dem, jag bara spånar här.

Bifogat

• IMAG0130.jpg
    IMAG0130.jpg
    107.9 KB · Visningar: 33
  • IMAG0131.jpg
    IMAG0131.jpg
    124.9 KB · Visningar: 27
Last edited:
Nyheter
Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...