Små fyrcylindriga hojars existensberättigande?

Status
Ej öppen för fler svar.

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Förstår inte riktigt var du vill komma, en rad-4a 600cc är byggd för att varvas. Är man ute efter en jämn effektkurva med mycket botten och vrid bör man nog välja nånting annat.

Har inte riktigt koll på hur mycket hojjen varvar i så låga hastighet för jag brukar inte titta på varvräknaren fören runt 10k rpm. Men om jag ska gissa så tippar jag på 3-4000 varv i 30kmh på tvåan.

EDIT: ändrar mig, det borde vara lägre än så kanske 2000-3000.. men är inte säker

När du drar iväg med din R6:a så varvar du alltså uppåt 10000 varv på ettan innan du växlar?

Det är säkert så man ska köra en 600:a men för mig känns det helt rubbat..

Min 800 med 50 hästar tuffar på tvåans växel i ca 30 km på förhöjd tomgång.. I terräng!:yoparty
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
"Vrider om startnyckeln, petar i ettan, ger lite gas och släpper upp kopplingen.."

Inte konstig att det inte rörde på sig om du inte först vred om tändningsnyckeln och sedan tryckte på startknappen. Fast vad vet jag, Fazern kanske har bägge inbyggda, som på bilar:va

Allvarligt talat så måste det vara nått fel på skiten, eller kanske något konstigt med SBS. Min 125a gör ju för fan 30 på ettan:va Fast det är ju en V-twin. Min 750 (radfyra) gör väl runt 90 på ettan utan problem (ostrypt).

Vad kör du för hoj nu då, som drar så gott på låga varv?

En sånhär?
1325_0_1_2_vs%20800%20gl%20intruder_Image%20credits%20-%20corillion.jpg


Min 800 med 50 hästar tuffar på tvåans växel i ca 30 km på förhöjd tomgång.. I terräng!:yoparty

Hur fort går den på 6ans växel och 13k rpm då?


:rolleyes:
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
När du drar iväg med din R6:a så varvar du alltså uppåt 10000 varv på ettan innan du växlar?

Det är säkert så man ska köra en 600:a men för mig känns det helt rubbat..

Min 800 med 50 hästar tuffar på tvåans växel i ca 30 km på förhöjd tomgång.. I terräng!:yoparty

Det beror helt och hållet på hur bråttom jag har :tungan
Det är inga problem att köra en 600 mjukt och fint men det blir tråkigt eftersom den har så klent vrid.

Men det är en speciell känsla att dra en sportig 600 över 10k rpm om man inte gjort det förut. Har även haft en FZR 1000 och en honda VF 750 F med V4a. Gillade hondans motor (och framförallt motorljud) men det är ju två helt olika världar.

Trivs hursomhellst bra med min 600 som gör sig bäst på bana där den verkligen vaknar till liv.
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
"Vrider om startnyckeln, petar i ettan, ger lite gas och släpper upp kopplingen.."

Inte konstig att det inte rörde på sig om du inte först vred om tändningsnyckeln och sedan tryckte på startknappen. Fast vad vet jag, Fazern kanske har bägge inbyggda, som på bilar:va

Allvarligt talat så måste det vara nått fel på skiten, eller kanske något konstigt med SBS. Min 125a gör ju för fan 30 på ettan:va Fast det är ju en V-twin. Min 750 (radfyra) gör väl runt 90 på ettan utan problem (ostrypt).

Vad kör du för hoj nu då, som drar så gott på låga varv?

En sånhär?
1325_0_1_2_vs%20800%20gl%20intruder_Image%20credits%20-%20corillion.jpg




Hur fort går den på 6ans växel och 13k rpm då?


:rolleyes:

Allvarligt talat skulle jag nog gilla din 125:a Twin bättre än den där tramsiga symaskinen jag provade..


He, he.. En Intruder 800 i terräng?? Nej.. Fullt så tuff är jag inte. Men min DR 800 funkar bra..
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
1an ja ca 100kmh ser jag en tant drar jag lite till och mosar förbi på varvstopp, glider vidare på 2an växlar vid 150kmh om inte snuten står längs kanten och käkar munkar i deras volvo pulka då är det bara göra en rullande munk samtidigt man ger dom fingret och sen avslutar man med att mosa lite på 3an innan det är dags att stanna inför övergångsstället där det går lättklädda damer. Enkel vardagskörning så slipper man dina Ilandsproblem
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Det beror helt och hållet på hur bråttom jag har :tungan
Det är inga problem att köra en 600 mjukt och fint men det blir tråkigt eftersom den har så klent vrid.

Du satte nog huvet på spiken där..

Precis det jag menar med hojar som sägs vara effektsänkta för att få bättre körbarhet, funka som en praktisk vardagshoj och på så vis passa för nybörjare.

I princip är dom ju inte möjliga att köra lugnt å fint med eftersom dom måste varvas hårt.. Vill du inte varva ur den rejält på ettan och tvåan så får du nästan växla ihjäl dig istället..

Vitsen med en sådan hoj för vardagsbruk och nybörjare tycker jag faller då..

Förstår ju att det är en helt annan sak att få njuta på banan med full gas men det är ju inte på det sättet dessa hojar framhålls i första hand..
 

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Bollstabruk
Hoj
ingen :(
Alltså..

Måste skilja på sport, street, enduro/twin.

sport 600cc --> höga varv gjord för höga hp
street 600cc--> inte lika vass, annan kam osv för lite mer vrid.
enduro/twin --> massa vrid, inge HP

Är det detta du missar? skulle det gå att tillverka en 600cc hoj på 120hk som samtidigt har 200Nm i vrid skulle det ju vara Opti men det är ju tyvärr omöjligt.

Vad handlar tråden om?

att 600cc sporthoj är slö på låga varv? Jag är trött så förlåt ifall jag inte fattar överhuvudtaget vad nyttan med tråden är
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Motorn tokrusar men mycket mer händer inte.. Petar i trean och har äntligen passerat 30 km på mätaren


Förstår inte riktigt... min 600 och den skulle i princip hosta sig fram i den hastigheten (30kmh) på 3:an. Har kört många lugna (längre) svängar, och hanterar du den fint och inte har en pipa på den så kan du må gott på en "symaskin" oxå...pröva en annan 600 som inte slirar innan du gör en bedömning. ok?
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Alltså..

Måste skilja på sport, street, enduro/twin.

sport 600cc --> höga varv gjord för höga hp
street 600cc--> inte lika vass, annan kam osv för lite mer vrid.
enduro/twin --> massa vrid, inge HP

Är det detta du missar? skulle det gå att tillverka en 600cc hoj på 120hk som samtidigt har 200Nm i vrid skulle det ju vara Opti men det är ju tyvärr omöjligt.

Vad handlar tråden om?

att 600cc sporthoj är slö på låga varv? Jag är trött så förlåt ifall jag inte fattar överhuvudtaget vad nyttan med tråden är

Även om du är trött så skulle det ju underlätta om du läser inläggen i tråden du ger dig in i.

Jag pratar inte om utpräglade sporthojar utan om effektsänkta diton som marknadsförs som lättkörda vardagshojar som passar för nybörjare..

Jag har inte sagt att dom är slöa.. Tvärtom.. Men undrar varför dom är så extremt lågt och tätväxlade.

Läs inlägget före ditt så förstår du kanske bättre..
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Försök inte förolämpa mig.. Har kört hoj i 20 år men råkat undvika dessa fjantiga bensindrivna symaskiner med hjul..

Ta gärna del i diskussionen på ett konstruktivt sätt..

Du vet antagligen hur mycket varv en sådan 600 kräver för att passera 30 km på tvåans växel tex..

Att du tokrusar 2:an och petar i trean och det inte går 30 kmh. haha...känns inte som att du håller dig till verkligheten.
 
Last edited:

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Motorn tokrusar men mycket mer händer inte.. Petar i trean och har äntligen passerat 30 km på mätaren


Förstår inte riktigt... min 600 och den skulle i princip hosta sig fram i den hastigheten (30kmh) på 3:an. Har kört många lugna (längre) svängar, och hanterar du den fint och inte har en pipa på den så kan du må gott på en "symaskin" oxå...pröva en annan 600 som inte slirar innan du gör en bedömning. ok?

Får tydligen upprepa att jag kört hoj i 20 år och inte är en total nybörjare som inte skulle märka om jag åkte med slirande koppling..

Jag snackar inte om ett dåligt exemplar. Jag snackar om ett helt segment som för mig som inte är van vid sporthojar känns som ett dåligt skämt..

Vill man verkligen ha en lättkörd hoj som passar för nybörjare så varför inte stoppa vid 70 hästar nånstans och sen satsa på en bra vridmomentkurva och en lagom stegad växellåda.?

Dom som gillar att tokvarva köper väl en riktig rejshoj direkt istället..
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
ok...då börjar jag fundera på din körstil... Men om du har 20 års erfarenhet så borde du förstå att man kan dra lite längre än 3 ..vart ecodriving gränsen går. Sen tycker jag att det du skriver borde vara överdrivet, om maskinen är fräsch..att tokrusa och peta i 3:an och det går 30 kmh..vad det seriöst eller överdrivet?

p.s om du varvar ut en 600 ordentlilgt så har du en jävligt fin rejjshoj
 
Last edited:

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Motorn tokrusar men mycket mer händer inte.. Petar i trean och har äntligen passerat 30 km på mätaren


Förstår inte riktigt... min 600 och den skulle i princip hosta sig fram i den hastigheten (30kmh) på 3:an.

Vad hade du för hoj? Fazern jag provade drog utan problem på sexans växel i 50km.. Undrar om man inte kunnat släppt den under 40km innan den börjat hosta rejält..

Det skulle betyda att din 600 på tredje växeln är obetydligt lägre drevad än Fazerns sjätte växel.. Låter det rimligt tycker du?:va
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Vad hade du för hoj? Fazern jag provade drog utan problem på sexans växel i 50km.. Undrar om man inte kunnat släppt den under 40km innan den börjat hosta rejält..

Det skulle betyda att din 600 på tredje växeln är obetydligt lägre drevad än Fazerns sjätte växel.. Låter det rimligt tycker du?:va

gix 600. äru full eller.
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
ok...då börjar jag fundera på din körstil... Men om du har 20 års erfarenhet så borde du förstå att man kan dra lite längre än 3 ..vart ecodriving gränsen går. Sen tycker jag att det du skriver borde vara överdrivet, om maskinen är fräsch..att tokrusa och peta i 3:an och det går 30 kmh..vad det seriöst eller överdrivet?

p.s om du varvar ut en 600 ordentlilgt så har du en jävligt fin rejjshoj

Säkert.. Men grejen är att det inte var en rejshoj jag ville ha utan en lättkörd vardagshoj som är lämpad för tjejen jag övningsskör med..

Kanske är den här diskussionen helt omöjlig om jag pratar med människor som aldrig kört en hoj med en vettig motor.

Den roligaste hoj jag kört (och ägt) var en gammal XL 600.. En stånka på 40 hästar.. Den drog starkt från botten och drog jämnt och starkt upp till 6000 varv där den förvandlades till en ylande liten röd raket..

Min kompis låg bakom mig på en Varadero med 1000 kubik och 100 hästar och undrade vart fan jag tog vägen.. Naturligtvis gick den inte i 200..

Vad jag vill säga är att en modern hoj på 600 kubik borde kunna vara en sådan underbar maskin att köra med en vettigare portionering av effekt och vridmoment, samt utväxling..
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Jag tror (och hoppas) att du har hittat lösningen på detta "problemet".:dricka





:näsblod :rolleyes:

ja man kan ju alltid hoppas :fattartil

Svara gärna på min konkreta fråga istället för att antyda att jag är full..

Do the maths..:arsele

enda jag antyder på konstigt är att du rusar motorn på 2:an ...petar i 3:an och det går 30...och då frågade jag om du var seriös?
 
Last edited:

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Hmm.. Läste mitt första inlägg igen och det är faktiskt glasklart..

Vill man inte fatta vad det står så är det bara så.

Inser att det bara är rejsputtar här som står ut med vad skit som helst så länge hojen gör 200..
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top