Små fyrcylindriga hojars existensberättigande?

Status
Ej öppen för fler svar.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kan väl va så att sidan heter sporthoj.com och inte kromsläde.com lr touringhoj.com? Dom flesta här är inte ute efter en hoj som man kan lunka med på så lågt varvtal som möjligt men det kanske säger sig själv iom sidans namn :tummenupp

Ja det var F*******N på tiden att någon påpekade detta!

Viggo M sa det enda riktiga i G I Jane:
"SEEK LIFE ELSEWHERE!!!!!!!!!!"

Forumet utesluter ingen och alla får säga sin mening (med vissa undantag) men läs för hvetet Site-rubriken! Visst räknas fz6 som SH men det du är ute efter kommer du inte hitta här!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ska jag vara ärlig så undrar jag faktiskt om du inte överdriver enormt nu.
alternativt är din hoj drevad med ett fruktansvärt stort bakdrev.

Min TDM 850. (Jag vet att det inte är någon 600 kubikare)
varvar inte på långa vägar lika högt som en 600 kubiks radfyra men att komma över 30 utan att använda 3ans växel är inga problem.
30 passeras redan innan jag nått 4000 varv på 1:an. Det är inga problem alls att nå 80 innan man måste växla till 2:an. Och då pratar vi om just en sansad motor som inte kräver en massa varvning för att ge lite kraft.
Det skulle förvåna mig om du inte kan nå liknande hastigheter på en Fazer.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Hmm..
Inser att det bara är rejsputtar här som står ut med vad skit som helst så länge hojen gör 200..

Nope.. Gränsen går vid 290 på mätaren, allt under det är tråkigt och hojar som går långsammare än 150 på 1:an går också feet bort:D Mitt råd är att du köper en sådan och då behöver du ju aldrig växla längre än till 1:an:tummenupp

Annars finns det BossHoss, de har få växlar och funkar att starta med på valfri växel men saknar vissa andra egenskaper som de flesta på SH uppskattar.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Varför är det ingen som förklarat för grabben att han ska prova en Ducce ...
Bra bottenvrid, flack momentkurva, man marschar behagligt på 5000 rpm, låg bränsleförbrukning (0.42-0.45 på min t ex), tokvackra hojar, bra bromsar, utmärkta vägegenskaper och gott ljud :tummenupp

...du glömde usel kvalitet!
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Ska jag vara ärlig så undrar jag faktiskt om du inte överdriver enormt nu.
alternativt är din hoj drevad med ett fruktansvärt stort bakdrev.

Min TDM 850. (Jag vet att det inte är någon 600 kubikare)
varvar inte på långa vägar lika högt som en 600 kubiks radfyra men att komma över 30 utan att använda 3ans växel är inga problem.
30 passeras redan innan jag nått 4000 varv på 1:an. Det är inga problem alls att nå 80 innan man måste växla till 2:an. Och då pratar vi om just en sansad motor som inte kräver en massa varvning för att ge lite kraft.
Det skulle förvåna mig om du inte kan nå liknande hastigheter på en Fazer.

Jag har haft en TDM. Lite för tunn i botten men sen har den en riktigt trevlig respons..

Upplevelsen av min första provtur på en 600 går inte att jämföra med känslan på en TDM som i mitt tycke ligger rätt nära idealmotorn..

Båda hojarna gör kring 200, men som vi kloka livsnjutare brukar säga..

"Det är inte målet som är viktigast, utan resan.."

Det går ju bevisligen att ta sig fram på en 600 om man varvar tillräckligt. Men varför ska man nöja sig med det?

Är man en människa med lite sans och ett gott motoröra så är det ju bara plågsamt..

I framtiden kommer ingen fatta den stora skarans fascination för detta självplågeri när man faktiskt kan köra en charmig twin istället..:tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Undrar om inte en viss här i ett tidigare liv tillhörde dom som ville förbjuda tåg i förrförra århundradet, eftersom dom ansåg att kroppens inre organ slets sönder i hastigheter över 15km/h... :rolleyes:
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har haft en TDM. Lite för tunn i botten men sen har den en riktigt trevlig respons..

Upplevelsen av min första provtur på en 600 går inte att jämföra med känslan på en TDM som i mitt tycke ligger rätt nära idealmotorn..

Båda hojarna gör kring 200, men som vi kloka livsnjutare brukar säga..

"Det är inte målet som är viktigast, utan resan.."

Det går ju bevisligen att ta sig fram på en 600 om man varvar tillräckligt. Men varför ska man nöja sig med det?

Är man en människa med lite sans och ett gott motoröra så är det ju bara plågsamt..

I framtiden kommer ingen fatta den stora skarans fascination för detta självplågeri när man faktiskt kan köra en charmig twin istället..:tummenupp

Nej. Det är klart att det är lite mer botten i motorn på en TDM. Dels för att den ju har en något större cylindervolym men också för att den är konstruerad för att gå på något lägre varv än en radfyra. Rödmarkeringen börjar ju redan vid 8000 och om jag inte minns fel så ska varvstoppet ligga vid 9500 läste jag någonstans. Det är ju lite lägre än en radfyra som ofta varvar en bit över 12000 varv.

Visst kräver väl motorn i en Fazer 600 lite mer varv för att dra bra men att man ska behöva gå upp på 3:an för att nå över 30 km/h tror jag inte alls på. Till och med med mycket måttliga varv borde växling från 1:an till 2:an ske vid över 30 km/h. förutsatt att man inte är ute efter att fisköra på grund av att det är tät trafik och man sitter och snirklar mellan köerna då.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
"Den roligaste hoj jag kört (och ägt) var en gammal XL 600.. En stånka på 40 hästar.. Den drog starkt från botten och drog jämnt och starkt upp till 6000 varv där den förvandlades till en ylande liten röd raket.."

Ylar gör inte ens en husaberg 650 efter 6000 varv och ännu mindre XL 600, effekten dippar ju av efter typ 6500, kanske lite senare på en husaberg.

Nu minns jag inte vad min R6 varvade men runt 14500 och 110km/h på ettan, dvs 7000 vid 50km/h, vilket borde vara ungefär som din XL600 gjorde. Även fazern är nerdrevad så är det inte till 50% vilket skulle ge 25km/h vid 7000, typ 30km/h vid 4000 (tror dom droppar 1500 varv per växel, men det kanske bara är de senare växlarna)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Undrar om inte en viss här i ett tidigare liv tillhörde dom som ville förbjuda tåg i förrförra århundradet, eftersom dom ansåg att kroppens inre organ slets sönder i hastigheter över 15km/h... :rolleyes:

Undrar om vi inte har en ny SuzukiLover här...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Medlem sedan igår. Ge duden lite tid att förstå att här ska man gilla 10k+ rpm eller duccar.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Medlem sedan igår. Ge duden lite tid att förstå att här ska man gilla 10k+ rpm eller duccar.

jag gillar när man varvar ur R6an innan rödmarkeringen på16.5K RPM de är sång det, nästan lika bra som att höra en 2L Mercury outombordare på en Offshore Katamaran på högvarv :crash
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Medlem sedan igår. Ge duden lite tid att förstå att här ska man gilla 10k+ rpm eller duccar.


Jag är ju inte principiellt emot höga varv på nåt sätt. Jag anser bara att en motorcykel ska börja röra sig framåt utan 6000 varv på ettan..

Tror absolut jag skulle trivas med en lagom avstämd Ducati..
 

Thunderchild

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Falun
Hoj
Suzuki -96
Jag har provkört en 250 enduro på väg. Den känns oxå helt vansinnig.. På väg..

Man får ju då tänka på att den är byggd för att ta sig fram i oländig terräng i i bland ganska låg fart och kanske ta sig uppför nästan lodräta hinder.

Varför i hela friden anpassa växellådan på en vägmotorcykel på samma sätt??

Har japsen anpassat den för krypkörning i den trafiksituation som kan råda i centrala Tokyo, eller tror dom kanske att vi kör lite Trial med våra 600:eek:r emellanåt??

Det borde inte vara svårt alls att anpassa utväxling och stegning så man får en hoj som faktiskt går framåt på ettan även vid rimliga varv, och fortfarande toppar 200..
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Jag citerar en klok människa här på sporthoj :D:

Inskickat av Markus Läs Inlägg
Liten?
Alla sporthojar är små.
Det är bara bra, stor hoj går skitsakta. Liten hoj med mycket effekt ska du ha.
Glöm alla idiot-idéer du får.
Det finns i princip fyra olika modeller du över huvud taget du ska intressera dig för:

YZF-R1
CBR1000RR
GSXR1000
ZX10R

I princip allt annat är skit. Vad folk än skriver.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Jag är ju inte principiellt emot höga varv på nåt sätt. Jag anser bara att en motorcykel ska börja röra sig framåt utan 6000 varv på ettan..

Tror absolut jag skulle trivas med en lagom avstämd Ducati..

Jag tror det är lite svårt att åstadkomma den tulipanaros du önskar. Kollar du på en vanlig dynomätning för en FZ1:a ser du att effekten ökar relativt linjärt, vilket i sig är något ganska bra för en cykel som ska kännas användas som övningskörningshoj. Följer man däremot linjen neråt, ser man snabbt att det också innebär oerhört dålig effekt på låga varv. Å andra sidan sticker den ifrån din DR800 i effekt vid ungefär 5000 varv, och fortsätter sedan öka hela vägen till nästan 10krpm. Det är helt enkelt bara att acceptera med den aktuella motortypen, att bruksvarvtalet ligger en bit upp jämfört med en stånka eller twin. Du betalar också (i en mycket förenklad modell) för varvvillighet, dvs hästkrafter, med vridmoment.

Men det är klart, det är ju bara att göra som jag: skaffa en Buell och fiskör mellan 3800 och 6500 varv. :tungan
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Jag har provkört en 250 enduro på väg. Den känns oxå helt vansinnig.. På väg..

Man får ju då tänka på att den är byggd för att ta sig fram i oländig terräng i i bland ganska låg fart och kanske ta sig uppför nästan lodräta hinder.

Varför i hela friden anpassa växellådan på en vägmotorcykel på samma sätt??

Har japsen anpassat den för krypkörning i den trafiksituation som kan råda i centrala Tokyo, eller tror dom kanske att vi kör lite Trial med våra 600:eek:r emellanåt??

Det borde inte vara svårt alls att anpassa utväxling och stegning så man får en hoj som faktiskt går framåt på ettan även vid rimliga varv, och fortfarande toppar 200..


Studera moment/effekt-kurvor ett tag. Återkom sedan med en reflektion.


Förövrigt är Trail och Enduro två helt skilda sporter.
Kolla vad som är vad på www.svemo.se .


En lösning på din varv och växelrädsla är att dreva upp hojen så att den går väldigt fort. Ettans växel kommer då att bli en sorts universalväxel som du ofta kommer att använda dig av. Se bara till du har många lameller på lager.

Man har fler växlar för att man ska kunna ha bra med kraft i olika farter. En alltför hög utväxling gör att hojen inte orkar. För stora steg mellan växlarna gör att din motor inte orkar, man hamnar fel i varvtalsregistret.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top